قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السابع

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السابع

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل السابع

تمر الايام علي ابطآلنا وفي يوم من الايام يتصل اياد بملك و...
اياد: ازيك يا حبيبتي، عاملة إيه؟
ملك: الحمدلله وانت؟
اياد: بخير طول ما انتى بخير، بقولك إيه الجامعه عاملة رحلة مصيف لشرم الشيخ 4 ايام، إيه رائيك نروح؟!
ملك بتفكير: اممم خلاص هقول لبابا وارد عليك
اياد: ماشي يا قلبي سلام
ملك: سلام.

تروح ملك لوالدها و...
ملك: بابا الجامعه عاملة رحلة لشرم 4 ايام وعايزة اروح انا واياد
محمد: طيب يا ملك بس خلي بالك من نفسك
ملك: حاضر، ميرسي يا بابا.

تتصل ملك بأياد وتبلغه بموافقة والدها ويفرح اياد ويقول لنفسه بخبث: شكلنا هنقضي وقت جامد.

يمر يومين ويجي اليوم إلى هيروحوا فيه ملك واياد الرحلة لشرم
و المشرف على الرحلة يتمم علي الاسماء ويجي له اياد ويطلب منه انه يخلي ملك تقعد جنبه بحكم انها خطيبته ويوافق و في الاتوبيس الخاص بالرحلة يتكلمووا ملك واياد كتيير وبعد مدة تغفل ملك على كتف اياد ويبص لها اياد بأعجاب وهي نايمة ويقول: شكلها زى الملاك وهي نايمة بس هي في الاخر زيها زى غيرها شيطانة وينام هو الاخر.

تقوم ملك وتلاقي نفسها نايمة في حضن اياد وتنصدم وتعدل نفسها و...

يصحي اياد من حركتها: إيه في حاجة؟ ملك: اسفة نمت علي كتفك غصب عني
اياد: ولا يهمك.

يوصلوا إلى الفندق ويروح كل واحد لأوضته وتكون اوضة اياد جنب اوضة ملك وكلهم يناموا من التعب واليوم إلى بعده يصحوا بنشاط ويلبسوا وينزلوا يتجمعوا و يتفقوا علي انهم يروحوا إلى البحر ويروحوا فعلا و...
علي الشاطئ
اياد: ملك هروح مع جلال نشترى حاجة ونيجي
ملك: اوكى
ويمشي اياد وملك تنزل البحر ويتنافسوا هي واصدقائها وتدخل ملك لجوة البحر كتيير وفجأة
ملك: مش قاادرة آآ اخد نفسي
فاطمة: طب يلا اطلعي بسرعة.

ملك: م، آآآ بغرق
ويأتي اياد ليتفاجئ بملك تغرق وينزل بسرعة عشان ينقذها ويخرجها واول ما تخرج ملك تحضن اياد واياد منصدم من حركتها ويحس بأحساس غريب و...

ملك بخجل: اسفة جدا
اياد بتوتر بسيط: ولا يهمك
وتقوم ملك مع فاطمة وتروح اوضتها عشان ترتاح.

مريم في بيتهم ويأتي ضيف لهم و...

والد مريم: اتفضل حمدلله علي السلامة
الضيف: الله يسلمك، مبدأيا كدة انا اسمي اسامة وكنت شغال في الكويت ولسة جاي هستقر هنا وطالب ايد الانسة مريم
والد مريم: امممم طب يابني موافق
وتيجي مريم بالشربات وتوزعها وتقعد و...
الوالد: إيه رائيك يا مريم
مريم: موافقة يا بابا
اسامة: انتى كنتى مخطوبة قبل كدة يا انسة مريم؟!
مريم بأرتباك: لا لا خالص.

وتنتهي الزيارة علي قراءة الفاتحة
ملك واياد كل واحد في اوضته واياد يفكر في إلى عملته ملك وبشعوره و...

اياد لنفسه: فووق يا اياد انت بتنتقم مش بتحبها بجد
اياد: ايوة انا بنتقم صح.

تمر الايام ويقضوهم اياد وملك بسعادة بالغة ويرجعوا لبيوتهم وتنتهي اجازة نص السنة كمان ويبدأوا بالذهاب للجامعة.

في صباح يوم...
نهلة: يلا يا ملك بقا اصحي عشان الجامعة
ملك بنوم: يووه يا ماما رجعنا للجامعة تانى بقا
نهلة: معلش يلا قوومي
ملك: حاضر يا ماما
وتذهب نهلة وتقوم ملك لترتدى ملابسها بكسل وتذهب للجامعة.

في الجامعة..
ملك لهند: تصدقي كنتى وحشانى اووى والله
هند: وانتى اكتر
ويفضلوا يتكلموا كتيير و..
هند: طب يلا عشان بيقولوا محاضرة دكتور عبدالله بدأت يلا
ويروحوا للمحاضرة ويخبطوا علي الباب ويلاقوا الدكتور دخل وبدأ في الشرح.

ملك وهند: ممكن ندخل يا دكتور؟
عبدالله لنفسه: طب انا لو رفضت مش هشوفها كتير ولو مارفضتش كل الطلبة هيجوا متأخر بعد كدة وهبقي مهزقة.

عبدالله: اتفضلوا بس بعد كدة مش هدخل حد بعدى
وطول المحاضرة وهو يخطف نظرات اعجاب لملك.

بعد المحاضرة ملك وهند يروحوا يقعدوا في الكافيه ويشوفهم اياد ويتجه ليهم بس يسبقه شخص و...

الشخص: انسة ملك ممكن كلمة علي انفراد
ملك: اه طبعا يا دكتور عبدالله
هند: طب انا هروح اطلب حاجة
تهز ملك راسها موافقة وتمشي هند و...

عبدالله: انسة ملك بصراحة ومن غير لف ودوران انا معجب بيكى وعايز اقابل الوالد
ملك: بأرتباك: انا اس...
يقاطعها اياد إلى كان بيتابعهم بعيون غييرة
اياد بغضب: خير يا دكتور انا خطيبها؟
عبدالله: اسف حصل سوء تفاهم
يمشي عبدالله ويتكلم اياد مع ملك عن الموضوع دا و...
اياد: كان عايز إيه وازاى توقفي معاه كدة؟
ملك: في إيه يا اياد، يعني هقوله امشي، كان بيقول، وتحكيله ملك ع كل إلى حصل ويحس اياد بالغيرة الشديدة.

ايمن يتصل بمريك بس مريم تشوف اتصالاته وما تردش عليه اطلاقا وايمن يقلق ويقول لنفسه: لا بقا دا انا لازم اروح لها البيت في اقرب وقت واعرف إيه إلى حصل.

في مكان اخر بالقاهرة
فتاة: يعني إيه يا حسن، يعنى انت قريب هتأعلن افلاسك!
حسن: ايوة يا هايدى سيبينى اغور افكر ف حل
ويلف حسن ويمشي و...
هايدى بتفكير: انا إلى لازم اشوف حل استحالة افضل علي زمتك لحظة
وتلمح عينها الجرنال وتأخده وتقرأ (( رجل الاعمال مدحت السويفي يصبح من اكبر رجال الاعمال في البلد وبمساعدة ابنه الاكبر اياد له ))
هايدى بخبث: والله ليك واحشة يا اياد وجيت في وقتك اووى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة