قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

عند فريد و مسك
كانت مسك تجلس بجوار فريد و هي مخنوقة بشدة من الأمس لم يحدثها عمار و هي قلقة علبه بشدة
فريد بحنان: مالك مسكي
مسك: عمار مش بيرد عليا من امبارح
فريد بحنان: معلش يمكن الكلية شغلاه
مسك بغضب: عمار عمره مينساني انت فاهم ده عمار مش حد تاني
فريد بحنان: خلاص يا حبيبتي اكيد هيتصل متخفيش
مسك بخنقة: هو احنا ريحين فين علشان اتخنقت بصراحة
فريد: ريحين الشركة
ايزاك: فريد بيه وصلنا.

فريد بابتسامة: يالا مسكي
نزل الحرس بسرعة و فتحو الأبواب و نزل فريد و توجه إلى مسك و امسك اديها بكل حنان و دخلو إلى الشركة
كان الموظفين يتحدثون عن مسك و عن فريد و يمشي خلفهم الحرس
توجه فريد إلى المكتب و دخل و جلس خلفه و هي جلست أمامه
فريد: قوليلي حبيبتي انتى تخصص ايه في الكلية
مسك: حديد و صلب
فريد بابتسامة: انتى في سنة كام
مسك: اخر سنة يعني سنة 5
فريد بابتسامة: تمام حبيبتي بقولك شفتي الاخبار.

مسك: انت عارف اني مش بعرف الماني
فريد: اه صح لحظة
امر فريد السكرتيرة ان تدخل الفريدو و لحظات و دخل
فريد: اقعد الفريدو
الفريدو: نعم فريد بيه
فريد: عوزك تعلم مسك الألماني
مسك: لا
الفريدو: تمام حاجة تاني
فريد: لا شكرا
الفريدو: يالا ميكو
نظرت له مسك بابتسامة شر و مشيت معاه
فريد: الفريدو خلي بالك منها انا بسلملك روحي
مسك بضحك: و الله يا فريد المفروض توصيني عليه ليرجع ناقص حاجة.

ايزاك و هو يدخل: لما نشوف و متقلقيش هو كتير يعني مش هيخلص
مسك بضحك: انا بخلص على المخ على طول
فريد بضحك: يالا هو ابن حلال و يستاهل و انت عارف مين اوى شخص هيفرح فيك
الفريدو ببرود: بقي الصغيرة ديه هتقدر عليا متقلقش هكسر جوا و هسيب الوش سليم
مسك بشر: كده يعني
قامت مسك بلكمه في وجه بشده جعلت وشه يلتفت إلى الجهه الاخري تحت ذهول جدها و والد الفريدو
اعاد الفريدو وجهة و جدو خط من الدم بجانب فمه فغضب بشدة.

مسك بشر: بلاش تلعب معايا انا مسك البحيري انا بنت الحداد اوعي تفتكر اني كيوت بعيد عند معرفش حاجة عن الانوثة خالص
الفريدو بسخرية: يعني اتعامل معاكي على انك راجل
مسك بضحك: مش راجل اوي يعني نص نص
الفريدو بشر: ايه رايك نطلع علي النادي نلعب شوية
ايزاك: براحة شوية الفريدو ماشي
الفريدو: اللي اعرفة ان فريد بيه قداني المسؤلية الكاملة ليها يعني براحتي.

فريد بضحك: معلش الفريدو براحة عليها شوية لو جرالها حاجة الكل هيشمت فيها
الفريدو: يالا ميكو
مسك: يالا الفرو
رفعت مسك النظارة على عيونها و خرجت مع الفريدو فاسرع مجموعة من الحرس خلفهم
فريد: تفتكر ممكن تقبلني في حياتها
ايزاك: كل ده و مش قبلاك
فريد بتنهيدة: مسك كلها ابويا مختار البحيري قوية و شديدة
ايزاك: بصراحة اه ديه ضربت الفريدو لكمة خلته ينزف.

فريد: مسك من صغرها لعبت بالحديد و شكلته و انت عارف ان ابويا الله يرحمه كان بيخلينا نشتغل علشان نقوي
ايزاك: بس مش الحديد انت مشفتش منظرها لما صلحت الماكنة في مصر
فريد: ربنا يستر هو ليه الفريدو وافق
ايزاك بضحك: انا حكيت قدامة كل اللي بتعمله مسك و عجبه طريقة تعاملها
فريد بضحك: بس لينا لو عرفت هتولع في القصر
ايزاك بضحك: مش القصر بس حتى فينا.

فريد: سيبك منها مش هتقدر تعمل حاجة المهم عوزك تسافر مصر علشان تجيب عمار هيكمل باقي السنة هنا
ايزاك بفرحة: مسك هتفرح اوي
فريد بابتسامة: اهم حاجة تفرح
ايزاك: يالا يا بيه اشتغل و كفاية رغي و انا هطلع العب شوية
فريد: تعالي نلعب دور شطرنج افيد
ايزاك بضحك: عاوز تتغلب تاني
فريد: اه يالا
نتركهم يلعبو.

عند مسك
ركبت مسك السيارة مع الفريدو و توجهو إلى النادي
مسك: بقولك الفرو
الفريدو: امممممممم
مسك بضحك: الاهي تنستر روح عند أي محل لبس اصل فريد اختار لبس مش بيتلبس اصلا
الفريدو: يعني ايه
مسك: اصل انا بجيب اللبس ده غصب عني من كلام لمار بتفضل تذن تذن فبجيب
الفريدو: تمام
لحظات و وقف الفريدو عن محل ملابس و نزل و احضر ملابس لمسك و عاد إليها
مسك: هو البيه جابلى هدوم على مزاجة.

الفريدو: اشمعنا لمار بس هي مين لمار
مسك بضحك: امي My Mother
الفريدو: انتي مجنونة يالا وصلنا النادي
مسك: وااااااااو النادي شكلة حلو و كبير
الفريدو: اقري اسم النادي
مسك: مش بعرف الماني يا عم
الفريدو: ماشي اسمه المسك ده بتاع العيلة و خصوصا بتاع جدتك
مسك: حلو يالا ندخل بقي
نزلت مسك بعد ان قام احدي العمال بفتح باب السيارة لها و توجهت إلى الفريدو الذي امسك اديها و توجهو إلى الداخل
مسك: الفرو
الفريدو: قولي.

مسك: هو ليه الكل بيبص علينا
الفريدو: علشان اول مرة ادخل النادي مع واحدة
مسك بغرور: ولا علشان حلوة
الفريدو بتقيم: مش اوي يعني
مسك: رخم بقولك ايه انا جعانة
الفريدو: انتى ختي عليا اوي علي فكرة
مسك بابتسامة: براحتي الفرو
الفريدو: الصبر
توجهو إلى المطعم و جلسو و كانت عيون الشباب عليها من جمالها و صوت ضحكتها
لحظات و نزل الطعام و جلست تاكل و هو ياكل معها و بعد ذلك تجهو إلى صالة الرياضة.

الفريدو: ادخلي هنا بدلي هدومك
مسك: مفيش كاميرات تصوير
الفريدو: متقلقيش امان
دخلت مسك و بدلت ملابسها كانت عبارة عن بدي سوفت و بنطلون
خرجت مسك و جدت أنظار الشباب عليها
مسك: الفرو هما ليه محسسني اني اول واحدة تبقي لبسه كده
الفريدو: هما بس عوين يعرفو انتي مين
مسك: ااااااااه فهمت علشان كده فريد عاوز يعمل الحفلة
الفريدو: اه يالا بقي اخد حقي
مسك بدموع وهمية: بلاش الفرو عفا الله عما سلف
الفريدو: يالا يا حلوة.

وقف الفريدو وسط الصالة و وقفت مسك أمامه و ادو التحية و بتدا رحلة القتال بينهم
كانت مسك تضرب بقوة و سرعة و أعجب بها الكثيرون و خصوصا المدرب
بعد وقت لم يفز اي منهم في المبارة فكانت قوتهم متساوية تقريبا و لكن الفريدو اقوي شوية علشان فرق الجسم و لكن كان يساعد مسك جسدها الضئيل في الضرب و السرعة و الخفة
المدرب: ممتاز الفريدو ممتاز انسة
مسك: شكرا
المدرب: انا مدرب النادي ممكن اتعرف عليكي.

الفريدو: ميكو بدلي هدومك و خدي دش
مسك: الاقي فين الشامبو
الفريدو: لحظة واحدة
شاور لاحدي العمال الذي اسرع له و طلب منه بعض الأشياء و اسرع العامل لاحضارها و عاد بسرعة
الفريدو: اتفضلي يا ميكو الشامبو و اللوشن
مسك بابتسامة: بطلي الخارق باتمان
الفريدو: يالا بسرعة
اخرجت مسك لسانها له و اسرعت إلى الحمام حتى تاخذ دش
خرجت مسك إلى الخارج و جلست في انتظار خروج الفريدو
جاء شاب و جلس بجوارها فنظرت له مسك و لفت وجهها.

جاك: جاك اسمي جاك
مسك: لا رد
جاك هو يضع ايده على قدمها العاري: اسمك ايه حلوتي
مسك بشر: عند امك
فى لحظة واحدة كان الشاب علي الارض و صوت كسر دراعة يسمعه الجميع مع خروج الفريدو من الحمام فبتسم بفخر لتلك الصغيرة القوية و توجه لها
الفريدو: جاهزة
مسك: اه يالا نلف شوية
الفريدو: تمام
خرجو من الصالة و لا كأنها فعلت شي و توجهو إلى النادي يتمشون
الفريدو: انتى ليه معرفة جدك انك مش بتعرفي الماني
مسك: بس انا مش بعرف.

الفريدو: غلطتي مرتين
مسك بابتسامة: اول مره مع الجرسون في المطعم و تاني مرة مع المدرب صح
الفريدو: صح
مسك: عاوزة اسمع كل كلمة من غير تذويق عاوزة اربي الكل
الفريدو: هتعرفيهم امتي
مسك: ادينا بنتسلي بقولك ايه تعالي نرجع القصر
الفريدو: ليه انتى كويسة
مسك: بصراحة وحشني عمار و عوزة اكله
الفريدو: مين عمار
مسك بابتسامة: ده اخويا و صاحبي و نصي التاني
الفريدو: هتعرفيني عليه
مسك بابتسامة: اكيد.

الفريدو: يالا نروح من النادي جاي علينا
مسك: يمكن علشان الواحد اللي كسرت دراعة
الفريدو بضحك: مفترية
وصل مدير النادي و وقف أمامهم
المدير: سيد الفريدو أريت كيف قامت فتاتك بكسر ذراع الشاب
الفريدو: فتاتي احفظ لسانك حتى لا اقوم بقطعة
المدير: اعتذر منك و لكن الشاب توجه إلى المستشفي و بالتاكيد سوف يطلع تقرير و سوف يحدث مشكلة معها
الفريدو: اذا حدث شي اجعلهم يتصلون بي و انا سوف احل تلك المشكلة
المدير: و لكن.

الفريدو بغضب: نفذ ما امرت بيه
المدير بخوف: حسنا حسنا
غادر المدير بسرعة رهيبة خوفا من ذلك الوحش فضحت مسك عليه بشده و غادرو النادي
الفريدو: تحبي تروحى فين
مسك: عند فريد
الفريدو: ماشي
و عادو إلى الشركة مرة أخرى.

بعد مرور يومين، في قصر البحيري
كانت التقسيمة كالتالي الرجال يجلسون في المكتب و النساء يجلسون بمفردهم و البنات بالخارج
مسك: لولو
لمار: نعم ميكو
مسك: فين فريد و حازم و مالك و الناس ديه
لمار: فى
لينا: على فكرة انتى قليلة الادب و فارس معرفش يربيكي لما بتقولي لجدك باسمه و عمامك باسمهم
مسك ببرود: انتي شايفة كده
لينا: اه طبعا
مسك بابتسامة شر وبصوت عالي: فريد يا بحيري فريد حازم مالك فروستي.

خرج الجميع على صوت مسك العالي و اسرع فريد لها
فريد: مالك حبيبتي
مسك: لينا بتقول عليا قليلة الادب علشان بسأل لولو عليكم من غير القاب
فريد بحده: لينا كفاية مشاكل مع مسك و هي الوحيده اللي كن حقها تقول اسمي من غير لقب براحتها
لينا: يا عمي انت متعرفش هي عملت ايه في النادي من يومين
فريد: علشان يعني كسرت ايد الواد مش مهم ديه مسك البحيري تعمل اللي هي عوزاه
مسك: هو انت بتعمل ايه فريد
فريد: تعالي معايا.

سحبها فريد خلفة و دخل الرجال خلفهم فلم يستغربو فكل شوية تفعل مسك ما يبهرهم
مسك: بتعملو ايه
فريد: في مناقصة كبيرة و عوزين ناخدها
مسك: مع مين
حازم: داخلها الملك و مجموعة السلاب
مسك: الليلة عن ايه
ادهم: يعني ايه
فارس: ميكو تقصد المناقصة عن ايه
فريد: مصنع قديم مليان حديد و حاجات تانية ملهاش لزمة بس احنا عوزين الارض كده كده المصنع هيدهدم و نبني مكانة مصنع جديد
مسك: عوزة اشوفه على الطبيعة
فريد: ليه مسك.

مسك: أنجز فريد عوزة اشوفه ينفع
فريد: ينفع اتصلي على الفريدو و روحي شوفيه
مسك: اشطا
فريد: مسك بعد شهرين بالظبط انتي تامري و الكل يبفذ انتي اسمك هيسمع في ألمانيا كلها انتي مسك البحيري
قامت مسك بالاتصال على الفريدو و ثعدت إلى جناحها و بدلت ملابسها إلى بنطلون باللون الاسود و بدي باللون الاسود و جاكت جلد باللون الاسود و تركت لشعرها الحرية.

خرجت مسك و جدت الفريدو يقف في انتظارها
مسك بابتسامة: معلش الفرو
الفريدو بابتسامة: و لا يهمك انا موجود دايما
شاورت مسك لاحدي الحرس الذي اسرع لها
الحارس بادب: تحت امرك سيدتي
مسك بابتسامة: أين يوجد الريس الخاص بي
الحرس: لقد امر فريد بيه بوضعه في الجراج حتى تامري بخروجه
مسك: كم عدد الريس
الحارس: اكثر من واحد لكي فقط سيدتي
مسك: حسنا اطلب منهم اخراج اتنين بسرعة
الحارس: لحظة سيدتي.

اسرع الحارس بإحضار الريس فنظرت مسك لالفريدو بابتسامة و قامت بلم شعرها و ارتدت الخوذة و فعل الفريدو مثلها و نطلقو خلف بعضهم.

في مصر
انهي عمار كل شي يحتاجة من ملابس و أوراق و بيسبور و جلس يرغب في مجئ يوم الاربعاء للسفر إلى ألمانيا حتى يقابل نصفة الاخر
ادم: حبيبي طبعا فرحان
عمار: اوى اوى دومي
ادم: حافظ على اختك و حميها
عمار: طبعا
ادم: هتاخد الريس بتاعك
عمار: يا ريت ينفع
ادم: اكيد هينفع اطمن انا هخلص كل حاجة متقلقش
شادي بضحك: عموري اللي هيخلع لبنات ألمانيا الجامدين
عمار: و النعمة انت هايف
شادي: اشكرك اشكرك حبيبي.

ادم: انا ماشي عندي شغل عوزين حاجة
عمار: اه شوية حلويات و حيات ابوك
ادم: عارف مش هرد فلست بسببك انت و القردة التانية
عمار بضحك: هقولها
ادم: طظ فيكم اقولك اروح انام افيد
اسرعو الشباب خلفة و جلسو يرخمون عليه.

شاهدت مسك المصنع و أعجبت بيه من الخارج
ذهلت مسك من الحديد و الخردة التي تقدر بملايين الدولارات
وصل ايزاك إلى مصر و رحب بيه عائلة محمود و اخذو عمار و غادر
طلبت مسك من فريد اذاي وقع عليهم المناقصة و اخذو المصنع تريد الأشياء التي بيه فوافق
جهزت لينا و سما و سارا الحفلة كما يرغب فريد و ارسل كروت الدعوة للجميع
اختارت لينا فستان جميل و للبنات أيضا
بدلت لينا فستان لمار بفستان بشع المنظر.

وصل فستان مسك على ذوق فريد البحيري.

في قصر البحيري
تجهز الجميع للحفلة فتوجهت مسك لجناح امها و جدتها تبكي و حزينة
مسك: مالك لولو
لمار بحزن: الفستان وحش اوي
فارس بحنان: مش هو ده اللي اخترتية
لمار: لا ده واحد تاني
مسك بغل: و الله يا لينا الكلب لوريكي انا هتصرف لولو
غادرت مسك الجناح و توجهت إلى جنتحةفريد و دخلت من غير تخبيط
فريد: مالك مسكي
مسك بغضب: لينا مش هتجبها لبر معايا
فريد: عملت معاكي ايه
مسك: بدلت فستان مامي بفستان بشع و هي بتعيط.

فريد: حاضر حبيبتي انا هتصرف حالا
اتصل فريد على المصمم الذي اسرع في إرسال الكولكشن الجديد حتى تختار مسك واحد و بالفعل اختارت فستان و امرته بسرعة احضار
فريد بابتسامة: شفتي محلولة اذاي
مسك بابتسامة: شكرا فريد اروح انا بقي اطمن مامي
فريد: لحظة مسك فستانك
قام فريد بإحضار فستان و أعطاه لها و علبة
مسك: طب ده الفستان و عرفناه ايه العلبة ديه
فريد: الجذمة يا قلبي
مسك: اشطا اخلع انا.

فريد: فريق التحميل هيجو ليكي انتى مخصوص
مسك: عوزة لمامي فريق لوحدها علشان لينا ممكن تعمل حاجة
فريد: امرك مسكي
غادرت مسك الجناح و توجهت إلى جناحها و ضعت الفستان و شاهدته و انبهرت بيه بشده
مر الوقت وتجهز الجميع و بتدا الضيوف في الوصول
نزلت لينا و هي متألقة بفستان باللون الاصفر عاري من الكتف الأيمن و منطقة الصدر و ترفع شعرها إلى الأعلي.

وتزين اطلالطها بطقم الماس باللون الاصفر و نزلت في يد حازم
اما سارا فرتدت فستان باللون الروز عاري القدم اليسري باكملها و الذراع الأيسر
و اكملت الاطلالة بطقم الماس باللون الروز و نزلت في يد مالك
اما فلك فرتدت فستان باللون الزيتي و مفتوح من الرجل اليسري و الكتف الأيسر و تركت لشعرها الحرية.

و اكملت اطلالتها بطقم الماس باللون الروز الغامق و نزلت في يد ادهم و يمسك يد جيجي
اما نور فرتدت فستان باللون الاصفر قصير للغاية و عاري الصدر و ارتدت سلسلة باللون الاصفر و خاتم بنفس لون الفستان.

اما ملك فلبست فستان باللون اللبني عبارة عن سلوبت شورت
وارتدت طقم من الماس باللون اللبني
اما فريدة فرتدت فستان باللون الفوشيا العاري من جميع الجهات و اكتفت بخاتم من الألماس.

اما سلمي فرتدت فستان باللون الموف مفتوح على قدم اليمني و طقم من الماس باللون الموف.

وقف الجميع يستقبلون الحضور و لحظات ورتفعت الهمسات على نزول تلك الفاتنة بالرداء الأحمر
رفعت لينا نظرها إلى الأعلي و جدت لمار ترتدي فستان باللون الأحمر عاري الصدر و رائع الجمال و تزين الفستان بطقم من الماس باللون الأحمر و تنزل في يد فارس.

قبل فارس خد لمار و توجه و وقف بجوار الرجالة و عيونه على مالكة قلبة
لحظات و أضاء السلم بنور ساطع و فريد البحيري يقف يكل قوة و عظمة تليق باسمه و مكانتة و ابتدت عدسات الكاميرات تلتقت الحدث المهم لهذا الموسم.

فريد: مساء الخير من فترة قريبة في اشاعات طلعت عليا اني على علاقة بواحدة و الكلام ده صحيح لأن الهانم اللي دخلت حياتي كانت بعيده عني لفترة كبيرة و هي مش واحدة هما اتنين خلوني اعرفكم على الصغيرة بعد كده الكبيرة الكل يرحب معي ب كندا فارس البحيري اصغر احفادي.

ظهرت كندا و هي ترتدي فستان باللون البيج و قصير لمنتصف الفخد و رفعت شعرها إلى الأعلي و تركت بعض الخصل تسرح على وجهها و طقم من الماس باللون الموف بيه بعض الفراشات.

نزلت كندا السلم و قبلها فريد على خدها و صعد يوسف و امسك اديها و نزلو
فريد: و دلوقتي الحدث الاهم لليلة امراتي و حبيبتي و ملكي انا رحبو معي بملكة عيلة البحيري و قوتها و صلابتها رحبو معي ب مسك فارس البحيري
ظهرت مسك و هي ترتدي فستان باللون الازرق عاري الصدر تكمل اطلالتها بطقم الماس باللون الازرق و خاتم باللون الازرق.

تصفيق حار لتلك الصبية عذرا للفاتنة الجميلة مسك البحيري
فريد بابتسامة: هي ديه اللي الكل قال عليها حبيبتي و هي فعلا حبيتي
احدي الصحفيين: و آنسة مسك كانت فين طول السنين اللي فاتت
فريد: مشكلة عائلية خلت فارس و زوجتة لمار البحيري يسيبو البلد
صحفي: هي آنسة مسك مش بتعرف تتكلم الماني
مسك بطلاقة باللغة الالمانية: بالعكس انا بعرف كويس جدا لأن تعليمي بمدارس إنترناشيونال بس تركت حرية الكلام لجدو فريد.

ضمها فريد لحضنة و قبل خدها و شاور لبعيد
نظرت مسك لمكان ايده وجدت عمار يقف و على وجهة ابتسامة
مسك: فريد هو ده عمار
فريد بابتسامة: مقدرش اسيب حبيبتي زعلانة كتير
مسك بفرحة: شكرا فريد
حملت مسك الفستان و نزلت بسرعة و اسرعت في الخطوة و رتمت بين أحضان عمار و قبلت خده فذهب فارس له و رحب بيه
انهالت الأسئلة على فارس عن هوية ذلك الشاب
مسك بجدية: هذا شقيقي بالاخوة و ليس بالنسل.

استمرت الحفلة إلى ان قطع اجواءها دخول الملك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة