قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

توقفنا عندما فتح فارس الباب ونصدم مما شاهدهم يقفون أمامه
حازم بابتسامة: فارس حبيبي وحشتني
مالك بابتسامة: ولاااا يا فارس وحشتني اوي
فارس: لا تعليق
فريد: معقولة لسه مصدوم ولا مش مرحب بينا في بيتك
فارس بانتباه: لا اذاي اتفضلو البيت نور
دخل الجميع إلى الداخل بعد ان تركهم فارس وأسرع بارتداء تيشيرت وأخبر لمار بوجودهم بالأسفل ونزل
فارس: اهلا وسهلا نورتم البيت
حازم بحزن: مش هتسلم علينا.

فارس: لا اذاي اهلا وسهلا حازم بيه نورت بيتي
مالك بصدمة: بيه احنا اخواتك
ادهم بابتسامة: اذيك يا عمي انت مش فاكرني انا ادهم
فارس بابتسامة: يا حبيبي كبرت وبقيت راجل تعالي في حضني
ارتمي ادهم في أحضان فارس وشعر باحساس غريب اول مرة يشعر بيه احساس براحة و الحب
ادهم بابتسامة: حضنك دافي اوى يا عمي
فارس بابتسامة: حبيبي يا ادهم ربنا يبارك في عمرك
فريد وهو يقف أمامه: وانا يا فارس مش عاوز تحضني.

فارس: حضرتك فريد بيه البحيري هتقبل تحضن واحد منبوذ ذي طبعا مينفعش انت فريد بي
قطع كلامه عندما سحبه فريد لحضنة يضمه بشدة يعوض حرقة قلبه في السنوات الماضية ونزلت دموعه
فضلو على تلك الحالة لفترة بعد ذلك حضنه حازم و مالك وجلسو
جاءت لمار وهي تحمل صنية بيها عصائر في اطقم كاسات كريستال فاخمة تليق بيهم واخذ كل شخص كأس وجائت لتتركهم فؤجات بفريد يقف أمامهم وكأنه يشاهد أخيه الأصغر أمامه.

فريد: ايه يا لمار مش هتسلمي عليا
لمار: اهلا وسهلا فريد بيه
فريد: انا حماكي يا لمار يعني قوليلي يا عمي او بابا احسن
لمار بتعجب: حضرتك عوزني اقولك يا بابا
سحبها فريد لحضنة وفضل يضمها لحضنة بشدة وبعد عنها وبتسم لها وجعلها تجلس بجواره ولكن لفارس رأى اخر فسحبها واجلسها بجواره وبتسم بغيظ له
فارس بغيظ: معلش مراتي
حازم بضحك: طيب انا عاوز اسلم عليها
ادهم بابتسامة: انا الأول صح لمونة
لمار بفرحة: دودي العسل.

ادهم وهو يحضنها: وحشتني اوي اوي يا لمونة
لمار بحب: وانت كمان يا حبيبي
فارس بعصبية: حبيبك ماشي والله لوريكي وانت يا حيوان اقعد مكانك متتحركش
مالك بضحك: انت بتغير عليها
فارس: مش عليها عليهم انا ربنا رزقني ببنتين بس شياطين
مالك: سميت مسك
فارس بشتياق: هي امي كويسة صح ليه مجتش معاكم اوعو تكون تعبانة
نظر الأربعة لبعضهم البعض واخفضو نظرهم إلى الارض
فارس بخوف: هي امي كويسة صح
فريد بحزن: مسك في مكان احسن من هنا.

فارس بدموع: تقصد ايه امي ماتت لاااااااااا هي قالت هتفضل مستنية لغاية منتقابل تاني
مالك بحزن: ماما تعبت بعد سفرك واتوفت من فتره كبيره
فارس بدموع: يعني امي ماتت من غير مودعها من غير مقف على غسلها من غير مقف على قبرها وقراء ليها قرآن كده استريحت فريد بيه غرورك و قوتك ريحوك جاي ليه عاوز ايه خلاص الحاجة الوحيدة اللي كنت بتمني اشفها راحت لبعيد ربنا يسامحك.

جلس فارس و لمار يبكون بشدة على فقدان امهم نعم فكانت مسك ام فارس تعشقها و تعاملها كسما ابنتها وكانت تاتي لها بملابس و هدايا كثيرة حتى لا تشعر بأنها يتيمة
حازم بغضب: ومين كان السبب في تفكك العيلة وتعب امنا مش انت رحت اخترت غلط واحدة مش مستوانا بنت خدام
شخص بغضب: اخرس
التفت الجميع لصوت وجدو فتاة تقف ايه من الجمال وترفع شعرها للاعلي بكل عظمة وعلى وجهها يرتسم معالم الغضب
فارس: مسك اهدي.

مسك بغضب: مين دول اصلا
حازم بغضب: احنا اعمامك يا محترمة هي ديه التربية فارس
مسك بسخرية: تربية و عمامك في جملة واحدة
و بجدية: اسمعني يا حازم بيه انا محترمة غصب عن أي حد انا محترمة مع المحترم وعديمه التربية مع عديم التربية واللي يفكر يغلط في اهلي مش بس أقل أدبي عليه انا امحيه من على وش الارض لان اهلي فوق الكل ومش على اخر الزمن هسكت عن حق اهلي
لمار بحزن: خلاص مسك اهدي
فارس: تعالي مسكي اتعرفي على اعمامك.

مسك: حازم فريد البحيري و مالك فريد البحيري و ادهم حازم فريد البحيري و طبعا فريد البحيري بنفسه
فريد بابتسامة: شكلك عارفة كل اخبارنا
مسك بابتسامة سخرية: توتوتوتوتوتو اوعي تتغر فريد بيه كل الحكاية ان فروستي حاطتت صورة ليكم وعرفني على الشخصيات بس في الحقيقة حضرتكم اخر اهتمامي
فريد بذهول: اخر اهتمامك انا جدك.

مسك: توتوتوتوتوتو توضيح صغير انت بتكون الشخص اللي حرم ابويا من أمه والله واعلم حرمت قبله مين واكيد شخص غالي اوي عليك ومستبعدش انك ممكن تكون حرمت اخوك او اختك من حاجة مهمة مهو اللي يطرد ابنة بالسهل اوي يكون طرد اخوه
فارس: مسك اعتذري
مسك بجدية: حضرتك علمتني من صغري اني اكون قد كلامي و قول رأي في وش اي حد وغير كده الناس اللي حضرتك عوزني اعتذر منهم سبب حزنك سنين كتير وانا ممكن اقبل اي حاجة اللي حزنك.

لمار: مسك من فضلك اطلعي عند اختك
مسك: لا انا ورايا شغل في الورشة هنزل بعد اذنكم
مشيت مسك ولكن وجدت شخص يمسك اديها فلفت وجدته مالك
مالك: يبفع نتكلم مع بعض شويه
مسك: اااااااااا
فارس: ميكو خدي عمك وطلعي اوضتك وعرفيه على كينو
مسك بغل: بس انا جايلي طلبية دلوقتي
فارس: اطلعي مسك
مسك بغيظ: اتفضل
صعدت مسك إلى الأعلي وخلفها مالك يشاهد المكان الذي عاش بيه شقيقة و أبنائه.

فى الاسفل
فريد بجدية: اعمل حسابك انت هترجع معايا ألمانيا كفاية فراق
فارس: انا مش هسيب هنا ومش راجع مع حضرتك
فريد: انا قولت كلمه وهتتنفذ من غير نقاش
فارس بجدية: حضرتك جاي بعد 20 سنة تبوظ حياتي انا بنيت عيلة و حياة و يستحيل اتخلي عنهم
حازم: ومين قالك انك هتتخلي عنهم انت هترجع مع مراتك و بناتك.

فريد: فهمت يا فارس كلكم هترجعو معايا خلي بناتك تتعرف علي اهلهم و يعيشو في مستوي عالي ويدرسو في احسن المدارس و الكليات بقي حفيدة فريد البحيري بتشتغل في ورشة مش عيب عليها ابوها اللي هو ابني شغال فيها
فارس بعصبية: بنتي شغالة في نفس مجال دراستها وانا بنفسي اللي بعلمها مهو بردو مجال دراستي يا فريد بيه
فريد بغضب: اعمل حسابك معاك يومين وهنسافر.

فارس بجدية: لما اقعد مع مراتي و بناتي الاول وشوف قرارهم لو موافقين يبقي تمام ولا رفضو حضرتك و هما عرفو طريق بيتي تنورو في اي وقت
فريد بغضب: انت بتقول ايه رأي مين هما ملهش رأي بعد كلامي و اوامري هتتنفذ غصب عن الكل
حازم: بابا من فضلك اهدي فارس من حقه يشور البنات.

فريد بغضب: الظاهر انكم نسيتم من هو فريد البحيري بلاش تخلوني اوريكم غضبي وانت النهاردة السبت يوم الاتنين هتكون على متني الطيارة لألمانيا مفهوم ولا افكرك بشري
فارس بغضب: حضرتك متقدرش تعمل حاجه
فريد بغضب: انت معاك بنات خاف عليهم وعلى حياتهم وذي ما بنتك قالت انا حرمت ناس من بعضهم وعلى أتم استعداد احرمك منهم اخذر مني
نظر فارس للمار المنهارة بالبكاء بخوف و قلق فهو ادري الناس بفريد البحيري.

في الأعلي
مالك بابتسامة: حلوة الأوضة بس مش بناتي خالص
كندا: هو انت بقي عمو مالك
مالك بابتسامة: اه انا
كندا: هو انا اقولك عمو ولا انكل ولا موكا
مالك بصدمة: موكا
وبفرحة: حلو موكا
كندا بشقاوة: خلاص هقولك موكا
مالك: تمام يا كينو قوليلي بقي ايه نظام مسك
كندا: ملهاش نظام ومحدش يقدر يعرف نظامها
مالك: اممممممم يعني ميكو طيبة ولا شريرة ولا ايه
كندا بضحك: هههههههههههه بلاش تعرف علشان ميكو مش سهلة.

مالك بضحك: متخفيش هعرف اسيطر
كندا بضحك: هنشوف
مالك بحنان: ايه رايك تيجي معايا ألمانيا وعرفك علي ولادي ومراتي هتحبيهم اوي
كندا: معرفش اللي بابي و ميكو يقرروه
مسك: انا نازله الورشة سلام
مالك: مش هتقعدي معايا.

مسك: بقولك ايه مالك بيه بلاش دور الحنان و الحب لانه مش بياكل معايا انت فعلا لو كنت بتحب اخوك بجد كنت وقفت قدام ابوك و ساعدته بس انت نفضت وكبرت دماغك فبلاش دلوقتي تعمل الأخ الخايف على اخوه سلام يا برنس
نزلت مسك إلى الاسفل ونظرت للكل و جاءت لتذهب
فارس: ميكو راحة فين
مسك: في حديد هنزل استلمه
فارس: طيب استلميه بسرعة وطلعي
مسك: هشتغل شوية
لمار: لا اطلعي شوية بعد كده انزلي
مسك: تمام.

وغادرت الشقة وتوجهت إلى الورشة
نزل مالك و هو يمسك ايد كندا وتوجه إلى والده
مالك بابتسامة: شوف بابا مين عوزة تسلم عليك
فريد بابتسامة: تعالي حبيبتي
وقفت كندا مكانها فنظر لها فارس بالذهاب اليه فتوجهت له
كندا باحترام: اذي حضرتك
فريد بابتسامة: الحمد لله يا حبيبتي اسمك كندا صح
كندا: ايوه
فريد بابتسامة: قوليلي بقي انتى شقية ذي مسك ولا طيبة.

كندا بادب: ميكو طيبة مع الطيب و شريرة مع عديم التربية و هي مشاكسة مع بابتي و عمو حوده و عمو لولا و فيري و سوسو والباقي
فريد بابتسامة: عارفة تيتة مسك مجهزة ليكي جناح كبير هيعجبك اوي ايه رايك تشوفيه و تعيشي فيه علي طول
كندا: انا هنا ليا اوضة كبيرة لوحدي هي صحيح اوضة مسك أكبر بس انا بستغلها و بنام معاها
فريد: بس هناك الجناح مليان العاب و حاجات كتير اوي.

كندا بعقل: حضرتك لو كان هناك مملكة هنا جنة كفاية ان بابتي و مامتي و ميكو و باقي عيلتي معايا بيحموني من اي حاجة كل طلباتي مجابة وحتى قبل مطلب
حازم بابتسامة: مش هتسلمي عليا كندا
كندا: اذي حضرتك
حازم: انا عمك حازم
ادهم بابتسامة: وانا اسمي ادهم و عندي بنوتة صغيرة هتحبيها اوي اسمها جي جي
كندا بشقاوة: يعني هلعب بيها وانت مش هتزعق
فريد بجدية: لو حد فيهم فكر بس يعلي صوته عليكم قوليلي وانا هربيه بنفسي.

مالك بضحك: ايه يا فارس هو البيت مفهوش اكل انا جعان
لمار: حالا تعالي ساعديني كينو
كندا: ماشي مامتي
وتجهو إلى المطبخ حتى يجهزو سفرة تليق باسم فريد البحيري.

على السفرة
جهزت لمار سفرة عملاقة تليق باسم زوجها حتى لا يتحدث اي شخص عنهم بالسوء
جلس الجميع وفي انتظار مجئ مسك التي صعدت وبدلت ملابسها وجلست
فارس بابتسامة: اتمني الاكل يعجبكم
مسك بشقاوة: هو فروستي منزلش ليه الورشة وجهز الحاجة
فارس بغيظ: اصل هما جم على طول
مسك بغمزة: يا روحي بس بجد بتتعب
فريد: تقصدي ايه
رفعت مسك طرف عيونها و نظرت إلى فريد و عادت نظرها للطبق مرة أخري.

الباب خبط فاسرعت كندا وفتحت الباب وجدت عمار
عمار: فين اختك الزفتة
كندا: جوا على السفرة ادخل
عمار: طبعا هدخل انا جعان جدا
دخل عمار وهو ينده على لمار بصوت عالي
عمار بصوت عالي: يا لولو فين الاكل حرام عليكي انا جعا
انصدم من الأشخاص الذين يجلسون ينظرون له
عمار بادب: احم مساء الخير
الكل: مساء النور
مسك: اقعد ياض لولو عمله اكل احسن من بتاع فريدة هي اصلا فاشلة
عمار وهو يجلس بجوارها: هما مين دول.

فارس: كل يا عمار من غير صوت
عمار بهمس: هو من امتي فارس بيعمل كده
مسك: اخرس بقي وطفح من غير هري كتير
نظر الكل للاطباق مرة أخري وبعد فترة انتهو من تناول الطعام وتوجهو إلى الصالون وجلسو
اخذت مسك عمار و غادرت الشقة ونزلت للورشة
فريد بجدية: معاك يومين وتتصل عليا وتعرفني انكم جاهزين للسفر ياما ورحمة امك احزنك طول عمرك على بناتك مفهوم
فارس بخوف: حاضر
فريد: يالا بينا خلي اخوكم يلحق يجهز نفسه.

نظر فريد لفارس نظرة توعد وغادر.

في الورشة
كانت مسك تقطع احديد و تشكلة بحرافية عالية و عمار يجلس معها
حازم: انتي مش مكسوفة من نفسك
مسك بابتسامة صفرا: وتكسف ليه انا بشتغل في الحرام و لا واقفة ببدلة رقص
فريد بابتسامة: قوليلي بقي بتعرفي تشتغلي كويس
مسك: اه احسن من حفيدك
ادهم بابتسامة: لا يا بنتي انا لو اشتغلت اللي ذيك يقعد على الرف
مسك بسخرية: والله طيب متوريني ولا انت بوق على الفاضي.

فريد: اطلعي تبدلي هدومك وانا هستناكي هنا و نخرج مع بعض
مسك: مش هينفع عندي شغل كتير
فريد بجدية: وانا قولت كلمه اتفضلي نفذي
مسك: وانا مش بحب الأوامر مفهوم فريد بيه
فارس وهو يدخل الورشة: اطلعي مسك جهزي نفسك ونزلي بسرعة
مسك باعتراض: بس انا ع
فارس برجاء: علشان خاطري نفذي من غير اعتراض
مسك بتنهيدة: تمام فروستي
نظرت مسك لفريد بشر و صعدت إلى الأعلي.

عند مسك
اخذت دش سريع و خرجت وهي تلف جسدها بفوطة ووقفت امام الدولاب تختار ما يناسبها وكانت ستاخذ بنطلون واي بدي ولكن تذكرت كلام والدها عندما همس لها بارتداء ملابس جيدة
مسك بعصبية: اوف اوف اوف اوف لازم البس رسمي ديه حاجة تحرق الدم
اغلقت تلك الدرفة ونظر بشر للدرفة الاخري وفتحتها بعصبية وأخذت طقم مكون من بدي باللون الاسود و جيب لمنتصف الفخد باللون الجولد وجزمة بكعب عالي.

رفعت مسك شعرها للاعلي بكل فخامة و رقي و وضعت مكياج هادي و ناعم و تعطرت و خرجت
لمار بابتسامة: اول مرة اشوفك بنت ما شاء الله عليكي يا طفلتي قمر 14
كندا بشقاوة: اخيرا ميكو بقت بنت لولولولولولولولوي
مسك بغيظ: اخرسي يا زفتة شايفة بنتك لمار
عمار وهو يضحك: بصراحة بتتكلم صح
اتغاظت مسك منهم و نزلت للاسفل.

كان الجميع يقفون في انتظار نزول مسك ولكن في لحظة ذهل الجميع من تلك الحورية التي تقف أمامهم وعطرها يسبقها
مسك: هتفضل تتفرج كتير
فريد بابتسامة: لا يا عمري اتفضلي
نظرت مسك لفارس بغيظ لانه يكتم ضحكته لانه يعلم ابنته لا تقبل بارتداء تلك الملابس فقط تجبرها لمار على شراء تلك الملابس للظروف
فتح الحرس باب السيارة لمسك و نحنو لها بترحيب فبتسمت لهم و ركبت السياره.

انطلقت جميع السيارات خلف بعضهم البعض تاركين فارس يقف خلفهم
جاء محمود و على ووقفو بجوار فارس واخذهم وصعدو إلى الأعلي واسرعت سلمي و فريدة وهم يمسكون يد زوجه عمهم ام علي
فارس: عمار خد كندا وروحو البيت عندكم
عمار: حاضر عمي
غادر عمار و كندا و فضل الباقي
حكي فارس ما حدث بالتفاصيل تحت بكاء النساء
محمود: تفتكر هو ممكن ياذي احفادة
فارس بخوف: فريد مستعد يقتل اي حد علشان منفذ اوامره
على بخوف: يبقي توافق فارس.

سلمي بدموع: انت بتقول ايه عوزه يسبنا احنا لينا فيه اكتر من ابوه
محمود بعقل: انتى بتتكلمي صح بس تقدري تعملي ايه لو فعلا عمل حاجة في البنات افرضي لو قتلهم او اذاهم من ناحية تانية ودول بنات فاهمة يعني ايه بنات
لمار بدموع: فارس انا عوزة ولادي هو خد مسك فين اوعي يكون هتاذيها
محمود بهدوء: اهدي لمار هو مديكم يومين وهنشوف بعدها هيعمل ايه
فارس برعب: هو انا هستنا لما يعمل انا هاخد بناتي و مراتي وختفي من هنا.

على: طيب بالنسبة للحرس اللي تحت هتخرج منهم اذاي
ام علي: اسمعني فارس يشهد ربنا انك من اول لحظة دخلت بيتي وانا حبيتك ذي عيالي وبناتك احفادي دول حبايبي بس احنا وانت أضعف من جبروت ابوك و شره ارجع يا بني مع ابوك بس اوعي تنسانا
فارس بدموع: خايف من اللي جاي مسك يستحيل توافق ديه ممكن تقلب الدنيا لو ع فت بتهديدة.

محمود: مسك مش هتعرف كمان بصراحة لازم تسيبو المنطقة و خصوصا مسك اللي عملته في محروس و ابنه مش هيعدي بالساهل وانت عارف اسلام بلطجي ولو وقعت تحت ايده مش هيرحمها وهيدبحها
على بغضب: انت بتقول ايه يدبح مين هي فرخة علشان يموتها
محمود بعصبية: افهم يا علي انا اقصد انه ممكن يغتصبها وده أصعب من القتل.

لمار برعب و دموع: فارس علشان خاطري وافق ولما نروح هناك لو حد فيهم عمل حاجة يبقي نسيب القصر وناخد بيت لوحدنا وتشتغل اي حاجة
فارس بسرحان: سلميها لربنا
ام علي بحنان: فكر يا بني علشان مصلحة بناتك وحياتهم
محمود بهدوء: احنا هنمشي وانت اقعد مع نفسك وراجع حياتك و شوف المصلحة فين يالا يا جماعة
غادر الجميع وتركو فارس يعيد ترتيب حساباته
نظر فارس للمار وجدها تبكي ففتح لها ذراعه فاسرعت بحضنه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة