قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث عشر

مازن: معقول انت تعمل كدة يا مراد. خسارة بنت في جمال ورقة سجي يتعمل فيها كدة.
مراد: انا عارف و صدقني انا ندمت اني اهنتها و غصبتها بالطريقة دي. بس ده كان في الاول لكن دلوقتي انا بحبها والله بحبها اوي يا مازن. و نفسي اعوضها عن الطريقة اللي اتجوزتها بيها.
مازن: و ايه اللي مانعك.
مراد: خايف. خايف اقولها و اصارحها اني بحبها وتكون هي مابتحبنيش.

مازن: متفتكرش. دي امبارح كانت طول الوقت عنيها عليك و كانت شكلها خايفة عليك اوي. انا اخت بالي.
مراد: حتى لو زي ما بتقول ممكن ده يكون لاني صعبت عليها من الحالة اللي كنت فيها. او يمكن علشان انا اتغيرت معاها لكن مش حب.

مازن: ايوة بس انت كده بتظلم نفسك و تظلمها. افرض انها بتحبك زي ما انت بتحبها يبقي بتضيعوا علي نفسكم وقت و انتوا بعيد عن بعض. و لو مش بتحبك يبقي انت لازم تخيرها اذا كانت تفضل معاك او تطلقها و تسبها تعيش حياتها بدل ما هي كدة لمنها متجوزة ولا منها مش متجوزة.

مراد: لا اطلقها. مش ممكن انا مقدرش استغني عنها. علشان كدة بقولك خايف اصارحها. و دي تبقي بداية النهاية. بالنسبة ليا. انا عايزها تفضل معايا اطول وقت ممكن. سجي دي روحي. انت متعرفش امبارح لما معرفتش اشوفها في المرايا بالليل علشان نهي كانت نايمة معاها في الاوضة. كنت حموت. ولا عرفت انام. علشان كده النهاردة صممت ان نهي تقعد في أوضة لوحدها.

مازن: تعرف نهي فيها كتير من سجي. تحسهم تؤام. نفس البياض و العنين و الضحكة.
مراد: ههههه فعلا بس سجي احلي كتير.
مازن: هههههه كنت عارف انك حتقول كده.
و عدي الشهر اللي فاضل و امتحانات سجي و نهي. و خلوصوا. و ده كان أخر يوم امتحانات. و مراد و سجي و نهي و مازن بيتغدوا علي السفرة
نهي: اخيرا انا مش مصدقة الامتحانات خلصت. انا كنت خلاص حطق.

سجي: هههههههه لما انتي تقولي كدة يا بتاعت فنون جميلة انا اقول ايه. قانون و جنائي و هم.
مراد: فعلا انتي تعبتي اوي الشهر اللي فات ده كل يوم مذاكرة لحد الفجر ماكنتيش بتلحقي تنامي.
سجي: قربت من مراد. و انت عرفت منين ان انا كنت بذاكر لحد الفجر
مراد: احممم من نور اوضتك كان بيبقي منور في التراس و بشوفه.
مازن: ايه رأيكم بقي بمناسبة ان انكم خلصتم امتحانات وان انا مسافر بكرة نحتفل النهاردة بالليل.

سجي: حفلة ايه بس و عموا مبقالوش شهر ونص بس متوفي.
مازن: خلاص بقي يا سجي. مش هنا في مصر بتقولوا الحي ابقي من الميت. و كمان بابا ماكنش بيحب النكد.
مراد: مازن معاه حق يا سجي انا كمان عايز احتفل بيكي.
نهي: احنا كمان حنعمل حفلة صغيرة في الجنينة احنا الاربعة بس. هاه يا سجي. قولتي ايه.
سجي: بصت لمراد و ابتسمت. خلاص اللي تشوفوه
مازن: ايوة كدة. و بالمناسبة دي انا حغنلكم بالليل.

مراد: انا بقول نلغي الحفلة دي خالص شكلها حتقلب بغم.
سجي و نهي: ههههههههه
مراد: و شوش سجي. تعرفي ضحكتك حلوة اووووويي.
سجي: اتكسفت و ابتسمت. طب اسكت بقي بدل ما الغي الحفلة بجد.
(بالليل في الجنينة )
نهي بتحكيلهم عنها هي و سجي و بيضحكوا كلهم
مازن: مش ممكن سجي يطلع منها كل ده مش مصدق.
نهي: ههههه اه والله دي كانت بتعمل فيا كل مقلب و مقلب. بيطلع من عيني علي فكرة يا مراد ميغركش انها هادية كدة دي سوسة.

مراد: هههههههه انتي حتقوليلي ما انا مجرب مقالبها. و مال علي سجي. فاكرة مقلب الحمام واللي عملتيه فيا.
سجي: هههههه اه بس انت كمان قليت أدبك فاكر.
مراد: أدب ايه بس اللي قليته. انتي لو تعرفي انا كنت عايز اعمل فيكي ايه بعدها مكنتيش قولتي كده.
سجي: داست علي رجله.
مراد: ااه كدة ماشي. حسابنا بعدين
مازن: ايه بتتوشوشوا في ايه كدة و سايبنا
مراد: و انت مالك يا غلس واحد و مراتوا. انت ايه اللي حشرك.

مازن: كدة ماشي. يلا بقي علشان انا حغني.
مراد: والله لو فكرت تعملها لحطك في العربية و ابعتك المطار من دلوقتي بس
سجي: هههههه حرام عليك يا مراد سيبه يغني
مراد: علي جثتي هي ناقصة غم.
مازن: كده ماشي. خسارة فيكم والله انا غلطان. طيب ممكن بقي اطلب حاجة. انا عايز ارقص سلوه. وبما ان حضرتك حترقص مع مراتك ممكن ارقص مع نهي.
نهي: بس..
مازن: قوللها يا سجي.

سجي: خلاص بقي يا نهي مازن مننا و علينا و كمان هو مسافر بكرة خليها عليكي
نهي: اوك ماشي. بس لو قل عقله كده ولا كده. هو حر انا معرفش ابويا في الحاجات دي.
مراد: خالي بالك يا بني من نفسك. احسن اخوك مجرب
مازن: ههههههه ربنا يستر. ممكن بقي يا مراد تخترلنا اغنية علي زوقك نرقص عليها اصل مليش مزاج ارقص علي اجنبي وبقالي كتير مسمعتش عربي.

مراد: اوك. انا حشغلوكوا اغنية بحبها كان نفسي ارقص عليها يوم فرحي بس مليش نصيب. و شغل مراد اغنيه (وماله. لعمر دياب)
مراد: مد ايده لسجي تسمحيلي.
سجي: ابتسمت. و مسكت ايده.

(وماله لو ليلة. توهني بعيد و سيبنا كل الناس. انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني ده الاحساس. و انا هنا جنبي اغلي الناس انا جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فيها اللي راح تعالي جوة حضني و ارتاح. دي ليلة تسوي كل الحياه. وماله ليلة و لولا حبك حعيش لمين حبيبي جاية اجمل سنين. و كل مادا تحلي الحياه. حبيبي المس ايديا علشان اصدق اللي انا فيه. ياما كان نفسي اقبلك بقالي زمان. خلاص و ححلم ليه. ما انا هنا جنبي اغلي الناس. جنبي احلي الناس. حبيبي ليلة تعالي ننسي فبها اللي راح) و فضل مراد حاضن سجي طول الرقصة و هما الاتنين باصين في عنين بعض و كأن كل واحد فيهم كان هو اللي بيغني للتاني. و فضلوا كده و ماحسوش ان الاغنية خلصت و مراد.

كان خلاص بيقرب من سجي و هي كمان كانت عايزاه يقرب و في اللحظة اللي كان فيها خلاص حيبوسها. سمعوا صوت مازن
مازن: علي فكرة يا جماعة الاغنية خلاص خلصت.
مراد: غمض عينه و هو بيجز علي سنانه. الله يخرب بيتك عيل فصيل مش وقتك خالص.
سجي: اتكسفت و بعدت. احممم عن اذنكم انا حروح اشوف نهي. و مشيت
مراد: ضرب مازن علي دماغه انت ايه اللي جابك دلوقتي انت مش كنت
بترقص مع نهي في اخر البيسين ايه اللي جابك هنا يا بايخ.

مازن: هههههه اعمل ايه بس ماهي نهي طلعت عيني ولا عرفت ارقص معاها بترقص معايا و بيني و بنها 2متر.
مراد: هي اخت مين. ما انا عارف. بس برضوا مكنش وقتك دي كانت اول مرة احس انها عايزاني و مش مجبرة و انا بعمل كدة. امش بقي من قدامي جتك الارف.
و قعد مازن و مراد يضربوا في بعض و مازن زق مراد في البيسين
نهي: الحقي مازن و مراد و قعوا بعض في البيسين. تعالي نروح نشوفهم.

مراد: بيغرق مازن. انا حموتك و اخليك تقول حقي برقبتي علشان تحرم تزوقني تاني يا حيوان.
مازن: يطلع يا خد نفسه. خلاص خلاص، خلاص، سجي قوليلوا خلاص هو بيسمع كلامك.
سجي: هههههه خلاص يا مراد. كفايه علشان خاطري.
مراد: ساب مازن. علشان خاطرك بس حسيبه و لو اني متغاظ منه الفصيل ده
سجي: ضحكت علشان عارفة انه يقصد انه مازن قاطعهم و هما مع بعض
مازن: جه من ورا مراد و غطسه جامد و مراد نزل تحت و مازن فوقه.

سجي: اتخضت. مازن لا يا مازن سيبه علشان خاطري نفسه يا مازن بجد بلاش الهزار ده. لو سمحت
مازن: ساب مراد وطلع من المياه. انا سبته علشانك بس صعبتي عليا اخليكي ارملة بدري كده.
مراد: قرب من حرف البيسين. و بص لسجي و هو بيبتسم. ايه خوفتي عليا. مش انتي كان نفسك اموت علشان ترتاحي مني و من غلستي.
سجي: احممم. استني حجبلك فوطة من هنا.
نهي: عن اذنكم انا طالعة انام
سجي: اتفضل الفوطة احسن تبرد.

مراد: مش حخودها الا لما تقولي خوفتي عليا بجد
سجي: وبعدين معاك خد الفوطة بقي لتبرد
مراد: مد ايده. ومسك ايد سجي و شدها في المياه معاه.
سجي: هاه. مراد انت فعلا مجنون. ايه اللي عملتوا ده.
مراد: عايزك تعومي معايا شويه
سجي: دلوقتي. كدة بهدومي. انت بجد غلس.
مراد: حضنها. ايوة غلس. و بحب اغلس عليكي انتي و بس. سجي انا. انا، عايز اقولك حاجة مهمة. انا...

سجي: ايه نسيت حتقول ايه. انا طالعة و لما تفتكر ابقي تعالي قول.
مراد: شدها و باسها. جامد و بقوة. و بعد شوية بعد عنها و اخد نفسه.
سجي: اتكسفت. مراد ماتعملش كدة تاني فاهم.
مراد: ليه مش انتي مراتي.
سجي: انت مش قولت انك عايز تطلقني و تتجوز واحدة تانيه. تعرف تدلعك.
مراد: سجي انا دلوقتي بكلمك بجد. انتي عايزة تطلقي. عايزة تسيبيني. لو ده اللي انتي عايزاه. انا مستعد اعمله.

سجي: انا مش عايزة حاجة و مطلبتش منك حاجة. اعمل إلى انت عايزه و اوعي بقي. انا لازم اطلع اغير هدومي. و طلعت سجي
مراد: انا مش فاهم يعني فعلا هي عايزاني ولا لا. ما خلاص يا مراد دي كان فاضل تقولهالك بصراحة. خلاص انا كدة اتأكدت. كدة احضرلها بقي المفاجاة اللي في بالي. علشان لازم افرحها. مش حستني اكتر من كده. انا خلاص مش قادر ابعد عنها.
بس يا تري القدر حيسبهم يفرحوا ولا ايه اللي ممكن يحصل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة