قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

ان ملاك كانت بتحول نظرها بين معتز و سيف.
معتز: تسمحولي نتعرف علي بعض اكتر.
معتز: انا اكون معتز زوج ملاك السابق...
-سيف فتح عيونه علي آخرهم بصدمة كبيرة من اللي سمعه...
سيف: ازاي مش فاهم؟!
سيف: ملاك انتي فعلا كنتي متجوزاه؟!
سيف(بغضب): ردي.
ملاك(لنفسها): بيقولوا الهروب مش حل. بس انسب حل دلوقتي الهروب.
ملاك(لنفسها): آسفة يا سيف...
ملاك(لنفسها): واضح ان حظي السئ ملاحقني في اي مكان...

ملاك(لنفسها): شكل القدر بيلعب لعبته.
ملاك بصت ل سيف كتير و بعدها بصت ل معتز...
سيف(بغضب): ردي يا ملاك و اياكي تفضلي ساكتة.
معتز: ايا كان يا سيف ملاك.
سيف(بعصبية): انت تخرس خالص.
ملاك سابتهم و راحت ناحية عربيتها ركبتها و اتحركت بيها بسرعة.
ملاك غمضت عينيها و ضغطت جامد علي الدريكسيون.
Flash back.
-قبل 5 سنين...
في لندن.
ست: ملاك صحيت؟!
خدامة(بتوتر): لا يا هانم.
ست(بعصبية): ليه؟!
خدامة(بتوتر): اصل اصل.

ست(بغضب): اتكلمي.
خدامة(بخوف): خرجت من الصبح.
الست قامت و ضربت الخدامة قلم علي وشها.
ست: مبقاش رزان خليفة الا و مكنتش قتلتك و قتلتها...
ملاك كانت داخلة من باب القصر و دخلت.
ملاك: مالك يا فن بتعيطي ليه؟!
فن: مفيش يا هانم.
رزان: اهلا بيكي يا هانم هي وكالة من غير بواب.
ملاك: امي م.
رزان(بعصبية): مامي اسمها مامي.
رزان(بعصبية): اطلعي علي اوضتك و مفيش مدرسة لمدة يومين.
ملاك: مامي بليز انا بحب المدرسة.

رزان(بغضب): علي فوق احسنلك.
ملاك مسكت شنطتها و طلعت جري علي اوضتها قعدت تعيط كتير لغاية ما نامت.
بعد فترة لقت الباب بيخبط بعنف.
ملاك قامت و فتحت الباب لقت حد بيضربها بغضب علي وشها.
راجل(بغضب): مش قولتلك مية مرة متقفليش الباب...
ملاك(بدموع): اسفة.
رزان(بعصبية): انتي لسة بهدومك غيريها فورا و انزلي تحت بسرعة.
ملاك(بدموع): حاضر.
رزان: يلا يا سالم.
ملاك قفلت الباب و دخلت خدت دوش و خرجت غيرت هدومها.

ملاك لبست شورت قصير قبل الركبة و فوقه تي شيرت ابيض بنص كم و كوتشي اسود عالي و سيبت شعرها علي ضهرها...
ملاك نزلت ل تحت و وقفت قدام رزان و سالم.
ملاك: نعم.
سالم: اقعدي.
ملاك: اتفضلوا مش بتعاملوني باحترام الا لو عايزين مني خدمة.
رزان(بغضب): انتي ازاي تكلمينا كدة، متربتيش.
سالم: اسمعي بقي.
سالم: النهاردة جايين رجال اعمال مهمين.
ملاك: انا مالي.
زران(بغضب): لو سكتي هتعرفي.

سالم: دول رجال اعمال مهمين و هيزرونا و معاهم ابنهم و انتي لانك بنتنا لازم تكوني معانا فاهمة.
ملاك: طيب.
رزان: اختارتلك فستان تلبسيه.
ملاك سابتهم و طلعت اوضتها بدأت تذاكر و نسيت الموضوع اصلا...
بعد فترة لقت الباب بيتفتح و هي اتفزعت اوي.
رزان(بغضب و غيظ): ملبستيش ليه؟!
ملاك: اوف انا نسيت. اسفة.
رزان(بغضب): اصبري عليا انجزي البسي.

رزان سابتها و نزلت و ملاك دخلت اوضة الملابس لقت فستان معجبهاش نهائي بس اضطرت تلبسه.
ملاك لبست فستان اسود قصير كب قبل الركبة و ضيق مجسمها و فيه لمعة بسيطة. لبست صندل بكعب باللون الفضي و محطتش مكياج و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
ملاك(بخنقة): اوف بقي هخلص امتي.
ملاك نزلت و اول ما نزلت لفتت انتباه كل اللي قاعدين.
ست: بسم الله ما شاء الله بنتك قمر اوي يا رزان.
رزان: طبعا مش هتجيبه من بره.

ملاك: مساء الخير.
ملاك معجبتهاش نظراتهم ليها و كانت هتموت و تقتلهم بس مسكت نفسها.
سالم: اقعدي يا حبيبتي.
ملاك(لنفسها): حبيبتك! الله يرحم.
راجل: انتي بتدرسي؟!
ملاك: اه الحمد لله.
راجل: ده ابني معتز.
ملاك: اهلا و سهلا، تشرفت بحضرتك.
معتز: غريبة واحدة في سنك و عندها اللباقة دي.
ملاك: شغلنتي المستقبلية هتعتمد علي اللباقة.
معتز: حلمك ايه؟!
ملاك: ان شاء الله هشتغل في شركة جدو للازياء هديرها و هشتغل فيها.

معتز: الصراحة جسمك ينفع للشغلانة دي موت.
ملاك(بقرف): شكرا عن اذنكوا.
ملاك سابتهم و طلعت اوضتها بغضب.
معتز: اتمني متكونش اتضايقت...
رزان: لا ملاك بتتكسف.
معتز: اسم علي مسمي.
سالم: طبعا هي بنتنا اي حد.
معتز: تمام و انا عايز كتب الكتاب يكون كمان يومين.
رزان: بس يا ابني.
معتز: و مش عايز فرح.
سالم: ازاي بس؟!
معتز: زي ما حضرتك عارف اني عايز ملاك من زمان و براقبها و براقب كل تصرفاتها و اعتقد جه الوقت.

معتز: يلا يا بابا يلا ماما.
معتز: صدقوني انتوا اللي هتخسروا لو هي رفضت.
معتز و عائلته مشيت. معتز و عم سيف و مراته كانوا عايشين في لندن.
سالم: دي محتاجة سنين علشان نقنعها.
رزان: دي فرصة و مش هضيعها ابدا.
رزان طلعت و فتحت الباب بغضب علي ملاك.
رزان: اسمعي يا بت انتي كتب كتابك بكرة بليل.
رزان: موافقة موافقتيش كدة كدة سالم والي امرك.

رزان: و اياكي تفكري في حاجة مجنونة فاهمة. هقتلك مش كفاية بسببك مش هعرف اخلف ولاد علي الاقل كانوا ينفعوني بدل منك.
ملاك(بصريخ و دموع): حرام بقي كفاية من ساعة ما اتولدت بتعامل معاملة الخدم.
ملاك(بصريخ): انا ايه ذنبي انك عملتي حادثة و شيلتي الرحم بعد ولادتي، ايه ذنبي اني اتخلقت بنت. مستحملة و راضية بالعيشة لحد ما اغور من وشكوا لكن تجوزوني حد مش بحبه ابدا علي جثتي.

رزان(ببرود): لو خلصتي دراما جهزي نفسك ل بكرة و انتي فاهمة قصدي كويس.
سالم: متخلنيش استعمل العنف معاكي...
سالم و رزان راحوا اوضتهم، ملاك قعدت في الارض و هي بتعيط لقت الباب بيخبط و فن دخلت.
فن: ملاك هانم.
ملاك(بعياط): هيجوزوني حد مش بحبه.
فن: اهربي.
ملاك: مش هعرف، هددوني و ممكن يعملوا حاجة لجدو دول ناس معندهاش رحمة.
فن قربت من ملاك و خدتها في حضنها و ملاك قعدت تعيط.
فن: طب بصي...
ملاك: ايه؟!

فن: --------------------------------------.
ملاك: بس ازاي يعني انا مش هكون عارفة فاهماني...
فن: ايوه بس ان شاء الله تخلصي بدري بدري.
ملاك: بس الموضوع صعب عليا مش عايزة اتجوز انا لسة صغيرة حرام...
ملاك: خلاص روحي نامي يا فن.
فن: حاضر يا هانم.
ملاك طلعت علي السرير قعدت تعيط لغاية ما نامت.
-في الصباح الباكر...
رزان: انتي يا بت قومي يلا.
رزان(بغضب): قومي بقي.
ملاك: عايزين مني ايه؟!

رزان: قومي علشان تقيسي الفستان.
ملاك قامت و وقفت قدام مامتها و ربعت ايديها.
ملاك: موافقتي هتبقي بشروط.
رزان(بسخرية): و الله؟!
ملاك: اللي عندي و كمان لو انتوا مش هتموتوا علي الجوازة دي مكنتوش قبلتوا تجوزرني.
رزان(بغضب): عايزة ايه؟!
ملاك: فن تيجي معاايا.
رزان: دي حاجة تافهة ماشي.
ملاك: تمام تاني شرط.
رزان مسكت ملاك من شعرها بغضب و ضربتها قلم علي وشها.
رزان: انتي هتأمريني يا بت انتي.

ملاك: هو كان اسم العريس ايه؟!
رزان(بغضب): إيه شرطك؟!
ملاك: مش هلبس فستان ابيض.
ملاك: شروطي بسيطة.
ملاك سابت مامتها و دخلت الحمام خدت دوش و راحت علي اوضة الملابس...
جه ميعاد كتب الكتاب و عائلة معتز جت و الكل جاهز مستنين ملاك.
معتز رفع رأسه شاف ملاك مع اول صوت صدر من الكعب بتاعها.

ملاك كانت لابسة فستان باللون الزيتي طويل و بكم مفتوح فتحة بسيطة من الجمبين ضيق شوية و فوقه جاكت قصير لغاية الخصر باللون الاسود. و لبست صندل بكعب اسود. رفعت شعرها علي شكل كحكة محطتش مكياج.
رزان(بغضب و همس): نفسي دلوقتي اقوم اقتلها في ايدي.
سالم(بهمس): اهدي هنخلص منها اهو.
معتز: نورتي.
ملاك لا رد.
معتز(بحدة): اكتب الكتاب با مولانا.
و بدأوا يكتبوا الكتاب و ملاك استغربت من وجود مأذون مصري...

المأذون: بارك الله لكم و بارك عليكما و جمع بينكما في خير...
الكل قعد يبارك ل بعضه و ملاك ساكتة.
معتز: يلا...
ملاك: فن.
معتز: مين؟!
ملاك: احم فن دي صاحبتي المقربة هنا و انا عايزاها معايا.
معتز: بس.
ملاك: بليز.
معتز: خلوها تجهز نفسها.
معتز و ملاك خرجت و وراهم فن و راحوا ل فيلا معتز.
والد معتز: شكله مستعجل اوي.
مامت معتز: حقيقي معتز مهوس بيها من سنتين.
رزان: طبعا بنتي لازم تسحر اي حد.

الاربعة قعدوا يتكلموا و يضحكوا.
عند ملاك.
وصلوا للفيلا و معتز فتح الباب ل ملاك و نزلوا و دخوا الفيلا...
معتز: اطلعي ورايا.
ملاك: طيب.
-معتز طلع علي اوضته، ملاك خدت العصير من فن و صبته في كوبايات و طلعت و قعدت تدور علي معتز.
ملاك: احم اتفضل عصير انا اللي عاملاه بايدي.
معتز مسك العصير منها و شربه كله. معتز قرب من ملاك و ضربها قلم علي وشها...
ملاك(بصدمة): حصل ايه؟!

معتز: القلم ده علشان كلمتك و انتي مردتيش لما كنا هناك...
ملاك فتحت عينيها علي آخرهم بسبب سببه التافه.
ملاك(بصدمة): انت مريض.
معتز قرب من ملاك و قومها من علي الارض و قربها منه اوي.
معتز: بيكي انا مريض بيكي.
معتز كان هيقرب علي ملاك، ملاك بعدت عنه.
ملاك: هخش اغير هدومي.
ملاك جريت علي الحمام قعدت ربع ساعة و خرجت لقت معتز نايم علي السرير.
ملاك غيرت هدومها و نزلت ل تحت قعدت مع فن.

ملاك: خلصت من النهاردة هخلص بعده و بعده ازاي؟! مش عارفة اعمل ايه حرام؟!
فن: معلش يا هانم ان شاء الله هتخلصي.
ملاك: من غيرك مكنتش اعرف هعمل إيه شكرا.
فن: حقيقي مدام رزان قاسية اوي هي و سالم بيه.
ملاك(بتذكر): الهدوم.
فن: هدوم ابه؟!
ملاك: تعالي ورايا بسرعة.
ملاك طلعت جري علي فوق و فن وراها مش فاهمة حاجة...
ملاك: هقلعه الجاكت و القميص علشان ميشكش في حاجة.
فن: طيب.

و بدأوا يقلعوه القميص و جاكت البدلة و فن نزلت و ملاك نامت علي السرير بس حطت مخدة بينهم و كانت علي حرف السرير خالص.
-في الصباح الباكر.
معتز فاق و بص جمبه لقي ملاك قرب منها و باس خدها و شال المخدة اللي بينهم و قربها منه.
ملاك شهقت من الصدمة و بعدت عنه بسرعة.
ملاك(بتوتر): احم صباح الخير.
معتز: صباح الفل و الياسمين علي عيونك.
معتز كان هيقرب من ملاك بس ملاك قامت وقف.
ملاك: هروح الحمام.

معتز: ماشي بس شكلك مكسوفة شوية.
ملاك: اه طبعا.
ملاك جريت علي الحمام و قفلت الباب و بدأت تتنفس بصعوبة و غسلت وشها و خرجت لقت معتز شالها بين ايديه.
معتز(بابتسامة): انتي ازاي جميلة كدة؟!
ملاك(بابتسامة متوترة): ها ممكن علشان عيونك حلوين. ممكن تنزلني بقي؟!
معتز: فكريني كدة حصل ايه امبارح؟!
ملاك فتحت عينيها من الصدمة و معتز ضحك عليها.
معتز(بضحك): خلاص خلاص انا عارف.
معتز نزل ملاك علي الارض و حضنها.

معتز: ممكن مقولتهاش قبل كدة بس هقولها للمرة الاولي و الاخيرة علشان تكوني عارفة.
معتز: انا بحبك حب ممكن يوصل للقتل، انتي ليا انا و بس و هتكوني ليا انا و بس هتعيش و تحيا ليا انا بس...
معتز: طول ما انتي بتسمعي كلامي هتلاقيني حلو معاكي لكن اول ما تفكري تعصيني هتشوفي وش تاني هتندمي انك عصيتي اوامري.
معتز: فاهمة؟!
ملاك(بتوتر): انت بتقول انك بتحبني. صح؟!
معتز: ايوه.

ملاك(بتوتر): بس انا مش بحبك بليز سيبني امشي و طلقني انا اتجوزتك علشان بابا و ماما جبروني مش بحبك انا لسة صغيرة و ليا مستقبل.
-ملاك اول ما خلصت كلامها لقت نفسها مرمية علي الارض لان معتز ضربها بوكس في وشها و داس علي بطنها برجليه.
ملاك(بدموع): انت مريض، بكرهك.
معتز(بغضب): اياكي تقولي الكلام ده تاني، فاهمة؟!
معتز ساب ملاك و دخل الحمام خد دوش...
ملاك سندت نفسها و قامت نزلت ل تحت اتكلمت مع فن و قعدت تعيط.

فن: شكله جاي شكله جاي.
ملاك مسحت دموعها بسرعة و بصت في الاشي.
معتز(بغضب): الاكل يكون جاهز.
فن جهزت الاكل بسرعة و قعدوا يأكلوا.
عدي شهر.
-كانت ملاك دايما بعد ما يرجع لازم تشربه عصير و حاطة فيه منوم، معتز مش بيخليها تخرج بره البيت و لا تشوف اهلها و لا هما يجيوا.
-و كذا مرة كان بيضربها علي اتفه الاسباب.
-محمد مكنش لسة عرف
-كانت بتذاكر في البيت و مبتخرجش...
ملاك كانت قاعدة و بتقرأ كتاب معتز جه بدري.

معتز: قومي البسي ورانا حفلة.
ملاك: حفلة ايه؟!
معتز(بغضب): انتي بتسألي ليه؟!
ملاك: انا قولت حاجة!
معتز(بعصبية): ما تتزفتي تقومي تلبسي.
ملاك: طيب.
ملاك قامت غيرت هدومها.
ملاك لبست فستان طويل بس مفتوح من الجمب فتحة كبيرة مبينة رجليها كلها الفستان باللون النبيتي و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها,لبست صندل كعب اسود و حطت مكياج بسيط.
ملاك خرجت لقت معتز واقف بيحط البرفيوم بتاعه.
معتز: قدامي...

معتز و ملاك نزلوا و ركبوا العربية و معتز كان بيضايقها بحركاته...
ملاك: اعتقد مش وقته يعني.
بعد فترة وصلوا للحفلة و نزلوا ملاك لقت رزان و سالم...
رزان: حبيبتي وحشتيني.
سالم: حبيبة قلبي عاملة ايه؟!
ملاك: تمام.
قعدوا علي ترابيزة و كانت حفلة عمل و ملاك مش طايقة نفسها و لا حد...
ملاك: هدخل الحمام.
معتز: ماشي يا حبيبتي.
ملاك دخلت الحمام و كانت هتخرج سمعت صوت قريب منها.

ملاك خرجت و بحثت عن مكان الصوت و راحت ناحيته.
ملاك(بصدمة): مستحيل!
ملاك لقت سالم و واحد تاني غريب بيتبادلوا مخدرات و اسلحة...
سالم: كدة تمام اتحول لحسابك 10 مليار دولار.
: تمام اتمني بضاعتي تعجبك هذة المرة.
سالم(ببرود): لو معجبتنيش مسدسي مش هيفضل في مكانه.
كل واحد راح في طريقه سالم كان ماشي لقي ملاك واقفة قدامه بصلها بصدمة.
ملاك(بدموع): اخر حاجة ممكن اتصورها انك تبقي كدة...

ملاك: لو كان ليك جوايا ذرة محبة فهي اتمحت.
ملاك: كنت بزعل ان معتز مش بيخليني اشوفكوا.
ملاك: بس دلوقتي انا ممتنة ليه. من هنا و رايح انت مُت انا مبقاش عندي اب.
ملاك: معتقدش ان جدو هيكون فخور لما يلاقي ابنه حيوان و حقير و زبالة، بكرهك.
ملاك راحت ل معتز و قالتله انها عايزة تمشي، معتز مسك ايديها و خرجوا.
من ساعة الموضوع ده و ملاك بقي كلامها قليل مش بتتكلم و مذاكرتها قلت و معتز سابها لوحدها فترة.

ملاك كانت بتتفرج علي التليفون لقت معتز داخل و ماسك بنت في ايده.
ملاك: مين دي؟!
معتز: بنتي.
ملاك: واو يعني انت كنت متجوز؟!
معتز: اه.
ملاك: و مقولتليش ليه؟!
معتز: مجتش مناسبة.
ملاك(برفعة حاجب): بجد؟! صعبت عليا.
معتز قرب من ملاك و شدها من شعرها و نزل فيها ضرب و ساب البيت و مشي.
فن(بخضة): ملاك هانم ملاك. ردي عليا.
بنت(بخوف): ضض رر به ا زز ي مم ا بب ي ضض رر بن يي(ضربها زي ما بيضربني).

ملاك كانت الرؤية مش واضحة و وشها مليان دم.
فن: سمعاني؟!
ملاك بدأت تفتح عينيها و الرؤية وضحت فن سندتها و قعدتها علي الكنبة.
ملاك(بوجع): ده مريض، ربنا يأخده و يأخد سالم و يأخد رزان بكرههم.
بنت(بخوف): اا سس ف ة(اسفة).
ملاك خلت فن تغير ليها علي الجرح و مدت ايديها للبنت الصغيرة البنت قربت منها بخوف.
ملاك(بوجع و تعب): اسمك ايه؟!
بنت: حح ل ا(حلا).
ملاك: اسمك جميل يا حلا.
ملاك: فين ماما؟!
حلا: راحت عند ربنا.

ملاك: معلش يا روحي، انتي عندك كام سنة؟!
حلا: 6.
ملاك باست حلا علي رأسها و خدتها في حضنها.
ملاك: تأكلي؟!
حلا(بخوف): ااه.
ملاك: متخافيش يا روحي.
ملاك: فن جهزي اكل يلا.
فن: حاضر يا هانم.
ملاك: معاكي هدوم؟!
حلا: هه نن اك اه ي ال شش نطة(هناك اهي الشنطة).
ملاك: تمام يا روحي هناكل و نطلع ننام سواء.
حلا: حح اضر(حاضر).
ملاك: متخافيش يا روحي خالص.
كلوا و غيروا هدومهم و طلعوا ناموا علي السرير في حضن بعض.

بعد فترة ملاك حست بنفس معتز جمبها فتحت عينيها بفزع...
ملاك: عايز ايه يا معتز؟!
معتز: اسف.
ملاك: عايزة انام تصبح علي خير.
معتز: تمام، حبيتيها؟!
ملاك: هي طفلة ملهاش ذنب. و كمان اللي مضايقني انك خبيت الموضوع لكن مزعلتش انك كنت متجوز عادي جدا.
معتز: طيب.
معتز: هسافر لمدة اسبوع مش هقولك المفروض تعملي ايه انتي من نفسك.
معتز خد هدومه و باس ملاك و مشي.
ملاك: اوف يا شيخة ده انت رزل.

ملاك بصت ل حلا و خدتها ل حضنها اكتر و كملت نوم.
عدي اسبوع.
كانت ملاك مبسوطة بوجود حلا و حلا حبت ملاك.
فن: ملاك هانم.
ملاك: نعم.
فن: في واحد عايز حضرتك بره.
ملاك: مين؟!
فن: مقالش.
ملاك خرجت للجنينة لقت شاب واقف مستنيها...
ملاك: خالد!
ملاك جريت علي خالد حضنته و هو شالها بحيث رجليها مش ملامسة الارض.
ملاك: وحشتني اوي...
خالد: مقولتيش ليه اللي حصل انتي عارفة ان جدك لسة ميعرفش.
ملاك: غصب عني. انا هنا في جحيم.

خالد: باين علي وشك يا ملاك، ملاك ارجعي معايا هنعيش في مصر.
ملاك: مش هيسبنا في حالنا ده متملك و مريض.
خالد: انتي كانت فين دماغك ساعة كتب الكتاب.
ملاك: خالد انا بكرهه اوي و مش عايزاه في حياتي ارجوك حاول تتصرف مش طايقة اكمل حياتي معاه...
خالد: متقلقيش هتصرف.
خالد حضن ملاك و باس رأسها و كان هيمشي لقي معتز في وشه، معتز طلع مسدسه و كان هيضرب خالد.
ملاك(بصريخ): انت مجنون نزل سلاحك فورا.
ملاك: امشي يا خالد.

ملاك(بصريخ): امشي بقي الله يخليك.
خالد سابهم و مشي، ملاك فتحت عينيها علي اخرهم لما معتز ضرب نار عليها.
ملاك وقعت علي الارض و غابت عن الوعي.
معتز(بخضة): ملاك ملاك. ردي عليا.
معتز(بصريخ): اسعاف بسرعة.
فن كانت حاضنة حلا و بيعيطوا هما الاتنين.
بعد فترة جت الاسعاف و نقلوا ملاك المستشفي.
ملاك دخلت غيبوبة لمدة تلت شهور، معتز كانت حالته صعبة و حلا مع فن علطول.

-ملاك بدأت تفوق و الدكتور جه فحصها، معتز اول ما عرف الخبر خرج من الشركة بسرعة للمستشفي.
معتز(بلهفة): ملاك.
حلا: هه ي زز ع لا انن ة م نن ك(هي زعلانة منك).
معتز(بحدة): اخرجي بره.
حلا(بخوف): حح اا ض رر(حاضر).
معتز: حبيبتي انتي كويسة؟!
ملاك: طلقني.
معتز شد شعر ملاك بحدة و بص في عيونها.
معتز: لا و انتي ليا انا و بس فاهمة انت ليا انا و بس.
معتز: و قسما بربي لو سمعت الكلمة دي تاني هتضربي رصاصة تاني.

ملاك(بحدة): احسن علي الاقل هرتاح من شوفتك.
معتز كسر كل حاجة في الاوضة بغضب.
-ملاك رجعت البيت و مش بتتكلم هي و معتز و معتز حاول كتير يصالحها هي كانت مركزة مع حلا و مذاكرتها...
معتز(ببرود): رزان و سالم عملوا حادثة و ماتوا.
-ملاك اتصدمت في البداية بس مع نبرته الباردة و مع معاملاتهم ليها محستش بحاجة و مردتش.
معتز: الدفن بكرة.
ملاك: تمام.
جه يوم الدفن ملاك قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.

ملاك لبست بنطلون اسود و فوقيه جاكت اسود مقفول و طويل لغاية الركبة و سيبت شعوها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط و لبست صندل بكعب اسود.
ملاك: انا جاهزة.
معتز و ملاك راحوا الدفن و ملاك مكنتش حاسة بحرقتها عليهم لان ملاك عرفت انه عنده جرايم كتير و مخبيها و عرفت انه قاتل.
معتز: ملاك.
ملاك: ها؟!
معتز: الناس بتعزيكي.
ملاك: مش عايزة يلا نروح.

ملاك لبست النضارة و راحت ناحية العربية، معتز راح وراها و فتح ليها الباب و ركب هو كمان.
معتز: مش شايفة اننا بعيدين عن بعض الفترة دي.
ملاك: مش شايف اننا كنا في جنازة والدي و والدتي.
معتز وقف لما لقي ناس اعترضوا طريقهم...
معتز: مهما حصل متنزليش.
معتز نزل لقي اكتر من عربية.
معتز: خير؟!
محمد(بغضب): انت بقي معتز؟!
ملاك(بلهفة): جدو.
ملاك فتحت الباب و جريت علي محمد حضنته.
محمد: حبيبتي عاملة ايه؟!

ملاك(بدموع): انا كويسة.
محمد بصلها و عرف انها بتكدب و بعدها بص ل معتز.
معتز(بغضب): تعالي هنا يا ملاك.
ملاك: بس ده جدو.
معتز: و لو يلا.
معتز مسك ايد ملاك و ركبها العربية و لف و ركب مشي.
محمد: عندك حق يا خالد ملاك مش مبسوطة و مجبورة.
محمد: لازم نشوف حل.
خالد: ايوه يا جدو، منهم لله سالم و رزان.
محمد: لو كنت اعرف ان ابني هيبقي كدة مكنتش خلفت.
معتز(بغضب): يعني ايه تحضنيه يعني؟!
ملاك: ده جدو.

معتز ضرب ملاك علي وشها و ملاك نزلت دم.
معتز: دي تفتكريها كل شوية ممكن متخلكيش تعملي حاجة تضايقني.
وصلوا للبيت و ملاك دخلت جري علي جوا.
حلا: ملاك مالك؟!
فن: مالك يا هانم؟!
ملاك: حقير و حيوان.
حلا: هو كدة علطول.
معتز(بغضب): قولتي ايه؟!
حلا(بخوف): اا نن ا ممق وو لل تق ش(انا مقولتش).
معتز نزل ضرب في حلا بغضب و ملاك بتحاول تمنعه بس هو زق ملاك اتخبطت و نزلت دم.
فن: يا بيه ملاك هانم بتموت.

معتز قام بسرعة يشوف ملاك و شالها بين ايديه و طلع للاوضة طهر جرحها و غطاها.
معتز: اسف.
ملاك: ابعد عني بقي انا و حلا حرام عليك...
معتز: اخرسي. و جهزي نفسك بليل.
معتز خرج و ملاك اتفقت مع فن علي العصير...
-ملاك مسكت حلا و غيرت ليها الجروح اللي في وشها و خلتها تستحمي و غيرت ليها هدومها.
ملاك: معلش يا روحي.
ملاك: حقك عليا انا قريب هنمشي من هنا متخافيش.
ملاك: عايزة تمشي معايا و لا تقعدي مع بابا؟!
حلا: معاكي.

ملاك: تمام يا روحي يلا نامي.
معتز جه و ملاك كانت قاعدة علي الكنبة معتز قعد جمبها باسها من رقبتها.
ملاك: تشرب عصير؟!
معتز: لا.
ملاك(بتوتر): لا حلو و مفيد.
معتز شال ملاك و طلع بيها علي الاوضة بس ملاك عملت نفسها اغمي عليها...
معتز: ملاك انتي كويسة ردي عليا.
معتز رش ماية علي وش ملاك و ملاك فتحت عينبها.
ملاك: راسي وجعاني اوي.
معتز: نامي دلوقتي.

استمرت حياة ملاك كدة مع اقل غلطة ذل و اهانة و تعذيب و ضرب، و ملاك تخليه يشرب عصير كل يوم. ملاك بتذاكر لنفسها و ل حلا. كانت ملاك قربت تيأس خالص.
-عدي سبع شهور.
حلا: هنفضل هنا كدة معاه.
ملاك: ان شاء الله لا...
فن: حرام ده مفتري انتي شايفة جسمك كله بقي علامات.
فن: منه لله.
ملاك: ربنا يسامحه.
معتز(بغضب): ملاااااااااك.
ملاك(بخضة): في ايه؟!

معتز(بغضب): قولي ل جدك يتنازل عن القضية و الا و قسما بربي لاقتلك انتي و هو.
ملاك: جدو! فهمني حصل ايه؟!
معتز(بغضب): جدك رفع قضية عليا و بيقول اني بعذبك و بهينك و بضربك.
ملاك(بغباء): ما دي الحقيقة.
معتز نزل ضرب علي ملاك و سابهم و خرج.
ملاك(بوجع): اتصلي ب جدو يا فن.
فن(بدموع): حاضر.
حلا(بخوف): مم لل ا ك مم ش هه ت سس بب يي ني ززي مم ا م اا(ملاك مش هتسبيني زي ماما).
ملاك(بوجع): متخافيش.

محمد و خالد جم و نقلوا ملاك المستشفي.
خالد(بغضب): هي دي بنته؟!
فن: اه.
خالد كان هيروح و يضربها بس محمد وقفه.
محمد: انت اتجننت دي بنت صغيرة ضحية.
-عملوا اثبات حالة ل ملاك و اتحددت الجلسة و كان في شرطة كتير في المستشفي و معتز مقدرش يدخل بس كان بيبعت رسائل تهديد ل ملاك.
خرجوا و راحوا الجلسة الاخيرة من القضية اللي كان هيبقي فيها شهادة ملاك و النطق بالحكم.
القاضي: اتكلمي.

ملاك: مبدأيا قبل ما اجي انا متبعت ليا رسالة تهديد باني اقول ان في حد اعتدي عليا لكن مش معتز بس الكلام ده مش حقيقي، لانه شخص مريض و حقير و متملك.
ملاك: رزان و سالم اللي هما المفروض عائلتي هما اللي اجبروني علي الجوازة دي غصب عني قبلت لاني كنت بتعامل اسوء معاملة.
ملاك: انا اتأذيت كتير منهم و من الشخص ده.
ملاك: مراته الاولي ماتت بسبب ضربه ليها و بسببه خلف بنت معقدة نفسيا و بتخاف من اقل حاجة.

ملاك: انا عايزاه يتسجن و يبعد عننا بقي. و بنته تكون معايا و انا هراعيها لانها ملهاش ذنب.
ملاك: و عايزة اهم حاجة اتطلق منه لان شخص زي ده ميزمنيش في حياتي.
القاضي: عايز تقول حاجة؟!
معتز: كل اللي قالته كدب هي بتحبني و بتموت فيا بس الخنزير اللي وراها ده لعب في دماغها.
ملاك: انت كنت بتسبني اقابله اصلا.
القاضي: خلاص هدوء.
-خدوا استراحة و كان معتز بيبص ل ملاك بغضب.

القاضي: بعد الاطلاع علي الاوراق اثُبِت ان معتز مريض نفسيا و ليس بقواه العقلية لذلك سيتم علاجه مع حبسه لمدة سنتين.
القاضي: و حكمنا بطلاق مدام ملاك سالم محمد من معتز رضوان.
القاضي: رفعت الجلسة.
ملاك معجبهاش الحكم خالص...
معتز(بغضب): راجع ليكي و هبقي كابوسك.
ملاك حضنت محمد جامد و خالد و شالت حلا و مشيوا.
ملاك: هلم هدومي و هدوم حلا.
محمد: طيب.
رجعوا كلهم علي مصر و فن اتجوزت و سافرت روسيا.

ملاك: لازم حلا اخبيها يا جدو.
محمد: ليه؟!
ملاك: معتز ممكن يوصلي لكن حلا مش عايزاه يوصلها.
محمد: براحتك.
ملاك: الغي عروضنا و كل مجلتنا من لندن. محدش يعرف اني موجودة اساسا امنع العروض هناك.
ملاك: كل حياتنا لازم تتمسح من لندن.
خالد: طيب.
ملاك طلعت اوضتها و اترمت علي السرير بحرية.
ملاك: اخيرا الاحساس بالحرية حلو اوي.
ملاك نامت نوم عميق...
Back.

ملاك فاقت من ذكرياتها و لقت عربية نقل فيها انابيب غاز كبيرة قدامها فتحت عينيها علي اخرهم و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة