قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

مازلنا في ايطاليا
مر يومين ومازالت الأوضاع بين جاسر و ملاك مشتعلة من جهته
- اما المجهول فهو يسعي لمعرفة كل شيء عنها
- اما ادم فيحاول دايما ان يبعد جاسر عنها حتى لا يهينها
في قصر المجهول
في صباح اليوم دخل رئيس الحرس الى القصر بخفة دمه الجذابة والمرحة
رئيس الحرس: لوووولو وحشتيني
لولو: وانت اكتر يا ياسين بقالى يومين مشوفتكش كنت فين
ياسين بدموع مزيفة: المفتري ابنك كان بيشغلني لما خسيت النص.

لولو: يا حبيبي تعال كل وشبع لازم تهتم بصحتك شوية مينفعش كده
المجهول: ده ناقص ياكلنا بقي بذمتك ده شكل واحد
خاسس
ياسين: 5 في عينك
المجهول: خلصت اكل تعال ورايا على المكتب
ياسين: لحظة واحده بس اعمل سنتوتشات وهاجي وراك
نظر له بصدمة وكانت لولو تكتم ضحكاتها وياسين يقوم بعمل الشندوتشات وحمل الطبق و إبريق العصير ونظر ليهم وتوجه الى المكتب وجلس ياكل
المجهول: بجد خلصت اكل
ياسين: الحمد لله بجد كنت جعان اوي.

المجهول: بالف هنا احكي حصل ايه اليومين الى فاتو.

ياسين: أولا الفريق المصري قال انها اختفت وهي عندها 15 سنه ومحدش يعرف راحت فين بس امها وجوزها سافر إنجلترا والكل بياكد انها سافرت معاهم بس ظهرت من حوالى 5 شهور راحت شقتها القديمة قعدت حوالى أسبوع بس بعد كده جيه واحد وواحدة وشترو الشقة وهي لمت حاجاتها ونقلت شقة جديدة ليها صديقة واحدة اسمها قمر المنياوي متجوزة عمرو المنياوي فهد السوق المصري وهو بيعتبرها اخته الصغيرة وكمان هي ليها أوضة في بيت قمر وكمان ليها صديقة بس كبيرة اسمها سارة العجيمي وديه من أشهر سيدات الأعمال في مصر والعالم ولقبها الصخرة المحصنة بتعتبرها بنتها وبتعشقها وابنها يوسف الرحماني بيعتبرها اخته الصغيرة وعمرة مفكر فيها وحش وهي حاليا شغالة في شركات الدالى المساعدة الشخصية للقناص والمفاجأة الجامدة انها نفس البنت الى كانت قاعدة جامبك في الطيارة وهي هنا مع جاسر الدالي و ادم السعيدي في صفقة مع يوليوس الفونس بس جاسر بيعملها بطريقة غريبة يعني ممكن يضربها وهي مضية عقد مع شركة الدالي والشرط الجذائي عالى جدا وكمان جبت ليك صورة ليها.

المجهول بعصبية: انا عاوز اعرف هي كانت فين بقالها 15 سنة من بعد موت ابوها
ياسين: والله يا صحبي شغالين والفريق مش ساكت وأكيد هنوصل
المجهول: بما انها ظهرت من 5 شهور وامها في إنجلترا راجع كل سجلات الطيارات الى وصلت مصر الفترة ديه أتصرف ياسين انا مش هسبها تاني ولو حكمت هقتل الكل وخدها
ياسين: لولو عرفت
المجهول بسرعة: لا طبعا ويستحيل اعرفها دلوقتي.

ياسين: براحتك يا صاحبي بس عارف ديه طفله اوي شفتها كانت بتلعب مع طفل كانت اصغر منه وضحكتها حلوة اوي يالا سلام
جلس المجهول على المكتب ونظر على الجنينة وتنهد
المجهول بسرحان: انت هتقولي هي بريئه اوى وحنينة اوى وجميلة اوى ااااااااه يا ملاكي اتظلمتي كتير بس خلاص جيه وقت فرحتك وسعادتك وحياتك عندى لسعدك و فرحك
وفضل يتامل صورتها وقد ايه بقت جميلة وناعمة وكيوت
في الفندق.

استيقظت ملاك على الم شديد في رأسها وتنهدت وذهبت الى الحمام وأخذت دش وتؤضات وصلت ولكن جلست على كرسي حتى تصلي لانها لم تستطيع السجود من شده وجعها وبعد فترة انتهت من الصلاة والتسبيح وتوجهت الى الدولاب
وأخرجت ملابسها وكانت عبارة عن فستان باللون الأبيض وجاكت اسود وحذاء بكعب عالى باللون الأسود وشنطة سودة ولبست ورفعت شعرها الى الاعلي ولكن بحرية حتى لا تألم راسها.

سمعت ملاك رنين هاتفها وكان جاسر يامرها بالنزول الى الاسفل فحملت شنطها وشنطة الورق ونزلت وتوجهت الى المطعم ووجدتهم يجلسون
ملاك بأدب: صباح الخير
ادم بابتسامة: صباح النور ملاك اقعدي افطري
جلست ملاك وأحضر الجارسون الفطار وتناولو الفطار وطلبت ملاك كوب من المياة وأخذت علاجها وضغطت على رأسها بوجع كل هذا تحت أنظار جاسر المتوعدة.

توجهو الى شركة يوليوس وناقش معهم باقي العقود وموافقة الطرفين عرض عليهم يوليوس جوان رحلة في البحر فوافق جاسر ورحب بالفكرة جدا
في الفندق
عادو الى الفندق وجلسو في المطعم وكان الوقت متأخر
جاسر: ادم اعمل حسابك هنطلع الرحلة ديه معاهم
ادم: تمام يا ريس طيب وملاك
ملاك بأدب: تسمحلي افضل هنا حابه استريح
جاسر بسخرية: وهو حد قلك انك هانم وجايه هنا تستريحي وتتفسحي بكرا الصبح القيكي جاهزة ده شغل.

ملاك بتعب: حاضر ممكن اطلع الأوضة بتاعتي
جاسر: لا افضلي هنا في شغل عاوزك تعمليه
ا
دم بحنان: اطلعي ملاك استريحي شكلك تعبان
ملاك: بس جاسر بيه قالى لا
ادم: وانا قولتك اطلعي
جاسر بغضب: والله العظيم لو اتحركتي من مكانك لجيبك من شعرك واضربك ادام الكل مفهوم
ملاك بخوف: مفهوم حاضر يا فندم
جاسر بحده: اتنيلي اقعدي وبلاش شغل سهوكه وخلصي الورق ده كله
رمي جاسر مجموعة من الأوراق أمامها وأمسك يد ادم وغادرو المكان.

نزلت دموع ملاك على تلك المعاملة المهينة التي لا تعلم لما يفعل معها هذا
استمرت تعمل ملاك حتى مشارف الساعات الأولى من بداية اليوم الجديد
كانت هناك عيون تراقبها في صمت وكان الحزن والشفقة هنا وسيلته الوحيدة وتلك العيون تنظر إليه
صعدت ملاك الى غرفتها وارتمت على السرير بتعب وفي لحظات كانت تسقط في بحر النوم ولا تشعر بأي شي حوليها.

جاء الصباح وحاول ادم الاتصال على ملاك لتجنب غضب جاسر ولكن لم ترد فنظر له جاسر وتوجه الى غرفة ملاك بسرعة وخلفه ادم قام جاسر بالخبط على الباب بشدة ولكن لم تفتح ملاك فطلب ادم مفتاح آخر للغرفة خوفا عليها وعندما دخلو وجدو ملاك تنام بملابسها بالأمس وتضم دبدوب لحضنها وتنام بعمق فقام جاسر بالقاء كوب من المياة عليها فشهقت ملاك برعب ونظرت حوليها ووجدت جاسر و ادم يقفون أمامها فوقفت بسرعة ولكن ألمها راسها بشدة ولكن تحاملت على نفسها ووقفت.

جاسر بسخرية: أتمني الإقامة تكون عجباكي سيئة هانم
ملاك: اسفة راحت عليا نومه حالا هجهز
جاسر وهو يسحبها من شعرها بشدة: ورحمه ابويا لو عده 5 دقائق ومكنتيش جاهزة لوريكي مين هو القناص
ملاك بدموع شديدة: حاضر حاضر ونبي سبب شعري رأسي بتوجعني ارجوك ارحمني
ادم بزعل عليها: خلاص جاسر سبها حرام عليك البت هتموت.

رماها جاسر على السرير فأسرع إليها ادم واعطي لها كوب من المياة ولكن شاورت ملاك على شنطتها فاحضر لها ادم العلاج واعطي لها حبيتين فاخذتهم ملاك واغمضت عيونها ورجعت راسها على السرير ولكن صرخ جاسر فيها فاسرعت بالذهاب الى الحمام وهما غادرو الاوضة خرجت ملاك وصلت بأعجوبة شديدة ولبست بنطلون ابيض وبدي ابيض وجاكت احمر طويل وبوط احمر وشنطة حمراء ووضعت كحل اسود ومكياج ليداري آثار دموعها واجهادها ونزلت للاسفل.

توجهو الى اليخت الخاص بيوليوس الفريدو
في اليخت
أنهى جاسر إمضاء الصفقة مع شريكة الإيطالي الذي أعجب بذالك الخط الذي قامت بكتابة العقود والبنود
جاسر بسخرية: احنا خلصنا شغل ياريت تترزعي في اي مكان من غير مشاكل مفهوم
ملاك بتعب: مفهوم يا فندم
جاسر: غوري من وشي
ادم: جاسر ارحم البنت شوية بلاش الأسلوب ده
جاسر: الحلوة الى بدافع عنها ديه بعد شوية هتبقي في حضن راجل وهتشوف.

سمعت ملاك الكلام الذي جرح كرامتها وانوثتها فتوجهت الى آخر اليخت وجلست على السلالم ووضعت قدمها في الماء بعد ان خلعت البوط وسندت رأسها على الحديد
مر الوقت ولم تشعر ملاك باحد غير تلك اليد التي سحبتها بشدة من شعرها بعنف وبلا رحمة فصرخت ملاك بشدة ونزلت دموعها
جاسر: انتى فين يا حيوانه
ملاك بالم ودموع: والله معملت حاجة انا قعده هنا وبس.

قام جاسر بصفعها بشدة على وجهها الأبيض الجميل الذي تحول في لحظة الى الأحمر من شدة الصفعة
جاسر: عارفة نفسي ارميكي هنا
ملاك بدموع: أعملها محدش هيحسبك
جاسر: فرحانه بفرجة الرجالة عليكى ها وشد شعرها بعنف
ملاك بدموع والم: والله مكلمت حد وانا قاعدة هنا معملتش حاجة ونبي سيب شعري
جاسر: مليش مزاج اسيبه.

وشدها جامد أطلقت ملاك صرخة عالية سمعها كل الأشخاص على اليخت فذهب ادم بسرعة ليهم وعندما توجه ليهم وجد جاسر يمسك شعر ملاك بشدة وهي تبكى وتتالم
ادم: جاسر حرام عليك سيب شعرها البنت مش قادرة تاخد النفس
جاسر ببرود: مليش مزاج اسيبة وشدة اكتر
الى هذا الحد لم تستطيع ملاك المقاومة أكثر وسقتت بين يده فنفض جاسر شعرها من بين يده وتركها تقع على الارض
ادم: انتى كويسة ملاك ردي عليا ملاك.

ولكن كانت ملاك لا تسمع ولا تتكلم ولا تري وذهبت في رحلة تجمعها مع والدها
وكانت هناك عيون تراقبها من يخت آخر وكان معجب بيها ولكن تحول نظرة الإعجاب للذهول والصدمة عندما رأي جاسر يضربها وفي لحظة تحولت معالم وجه الى الألم والخوف عندما سقطت مغمي عليها
فصرخ ادم بجاسر حتى يسرع برجوع اليخت الى البر ولكن رفض جاسر وقام بإحضار كوب من المياة ورامية على وجهها حتى تفيق ولكن لم تستيقظ.

- سمع يوليوس صراخ ادم فتوجه إليهم ووجد ملاك لا تتحرك فأسرع وأمر بالرجوع الى الشط وإحضار عربية إسعاف على الشط
وبالفعل مر حوالى 15 دقيقة وكان يوليوس يرسي باليخت على الشط وفريق الإسعاف يدخل يحمل ملاك من أيدي ادم وخرجو بسرعة الى الإسعاف وخلفهم ادم وجاسر الذي ذهل غصب عنه وتحت إصرار ادم
في المستشفي.

- اسرع فريق الأطباء بأخذ ملاك الى غرفة الكشف وتم الكشف عليها وعملت بعض التحاليل و الأشعة واعطو لها بعض الإبر واركبو انا المحلول وتركوها حتى ترتاح وظهور نتيجة التحاليل والاشعة
- مر ساعة وكان جاسر يجلس على اعصابة يريد أن يدخل ويأتي بتلك السيئة من شعرها ورميها في البحر حتى يرتاح منها للأبد ولكن ادم يجلس بقلق وخوف عليها لأنه اعتبرها مثل شقيقته وهو متأكد بأنها ليست على علاقة بماك ريتشر
عند ملاك.

دخل الدكتور وجلس بجوارها بعد ان اطلع على نتيجة التحاليل والاشعة واخذ يتاملها من يقدر على ضرب تلك الطفلة الملائكية الصغيرة ولكن بوجود البشر هؤلاء الملايكة يتالمون ويبكون ويحزنون
ابتدت ملاك في فتح عيونها بصعوبة الى ان تعودت على الضوء وجدت أمامها رجل على مشارف الخمسين ينظر إليها نظره ابوية مليئة بالحب والحنان و العطف
الدكتور: هل تعلمي ما بكي
ملاك بابتسامة حزينة: أجل أعلم ما لي.

الطبيب: ولماذا لم تغضعي لعملية حد الان
ملاك: لا أريد
الطبيب: من واجب المهنة ان اعلم من معكي بتاريخك المرضي
ملاك: أرجو منك لا تخبر أحد فهما آخر الأشخاص الذين يخافوعلى حياتي
الطبيب: ماذا يقربو لكي
ملاك: انا اعمل لديهم فقط
الطبيب: حسنا أيتها الطفلة سوف أكتب لكي على خروج
ملاك: هل تستطيع ان تكتب لى احدي الأدوية المسكنة الشديدة
الطبيب: لماذا؟
ملاك: لان تلك الفترة يشتد على الوجع ولم أستطيع ان اتحمله.

الطبيب: حسنا أيتها الطفلة لكي ذلك
ملاك بابتسامة: شكرا لك أيها الوسيم
غادر الطبيب وتركها حتى تستريح وخرج وهو يحمل على وجه وقلبه معالم الاسي والحزن ونظر الى ذلك الشاب الذي يحمل على تقسيم وجه الكره والغضب وتنهد الطبيب ودعي لتلك الطفلة بالشفاء العاجل وعلم بأنها على حق لا يوجد أحد يخاف عليها ودعي ربه بأن يرسل لها شخص يسعدها ويعيد البسمة والسعادة على ذلك الوجه الحزين.

توجه جاسر بغضب الى غرفة ملاك وخلفة ادم وجدها تنظر إلى الفراغ فسحبها من ذراعها بشدة لدرجة انها صرخت
جاسر: ياريت ادام صحيتي نمشي كفاية وسفاله مع الدكاترا
ادم بحده: جاسر سيب البنت كفاية الى هي فيه حرام عليك
جاسر بغضب: انت مصدق انها تعبانة والله ديه لعبة من لعبها الوسخ
ملاك بدموع وكسرة: خلاص انا همشي بلاش يحصل مشاكل بسببي
جاسر: لا والله كتر خيرك سيئة هانم.

ملاك بدموع: عرف كاسر بيه في مقولة بتقول اجعل من يراك يدعي لمن رباك اتمنى كل الى يشوفك يدعي لوالدك بالرحمة أنه خلف راجل مش وحش
جاسر بنهيار داخلي: تقصدي ايه
ملاك: ولا حاجة انا في 4 أشخاص الى في حياتي بيدعو لابويا بالرحمة والسعادة ويرزق بالجنه لأنه رباني ممكن مستر ادم تخلي حد يساعدني
ادم: حاضر ملاك
جاسر: انا هستنا تحت.

غادر جاسر المستشفي وجاءت ممرضة وساعدت ملاك واعطي لها الطبيب روشته بالعلاج وغادرو المستشفي
وصلو الفندق وصعدو الى غرفهم وصعدت ملاك الى غرفتها وطلبت من الرسبشن ان ياتى يرسل لها أحد حتى ياتى لها بالعلاج وبالفعل جاء شخص واخذ الروشتة والفلوس وغادر وبعد فترة أحضر لها العلاج الذي أخذته ونامت.

مر صباح اليوم التالي ولم تنزل ملاك ورفض جاسر ان تذهب معهم الى شركة يوليوس وعادو في المسا و عندما سأل عليها في الرسبشن عام لانها لم تخرج من الغرفة فصعد لها ومعه ادم وخبطو على الباب ولكن لم تفتح فطلب مفتاح الغرفة وعندما دخلو وجدوها وقعة على الارض فاسرعو لها وحملها جاسر ووضعها على السرير وحاول يفوقها الى ان فاقت
ادم: في ايه مالك.

ملاك بتعب: معرفش انا صحيت وكنت داخله الحمام بعد كده دماغى وجعتني ومحستش بحاجة
جاسر: الف سلامة عليكي سي
ملاك: الله يسلمك اسفة على التأخير حالا هلبس علشان معاد الشركة
ادم: ملاك احنا بالليل وحنا رحنا الشركة ورجعنا وسالنا عليكي تحت محدش شافك فطلعنا نشوفك
ملاك بصدمة: يعني انا واقعة من الصبح
جاسر: هبعتلك اكل كلي وحدي علاجك و نامي علشان شغلنا بكرا
ملاك: تحت امرك.

- مر أسبوع وهما في ايطاليا لتنظيم الشغل مع شركة يوليوس
- كانت ملاك تكثر من التحدث مع قمر و سارة
- استمرار المجهول في مراقبة ملاك
- استمرار ياسين في البحث عن أخبار ملاك طوال 15 سنة
في مصر
كان هناك رجل كبير يجلس على السرير ينظر الفراغ وتنزل دموعة بشده على حياة ابنائة الموتي وهو يعلم كل العلم بأن ما حدث معه هو ذنب تلك اليتيمة الصغيرة وصمم على إصلاح خط الماضي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة