قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي عشر

- مر أسبوعين ما بين الشغل و انتقال ملاك منزلها الى شقة أخري لانها لم تستطيع العيش بيها بعد موت والدها
- علم جاسر بأن ملاك تبحث عن شقة فعرضت عليها شقة وعرف بأنها كانت تعيش مع قريبه ليها بس ماتت فطرت ملاك للعودة إلى شقة والدها
- بفضل ملاك تم امضاء الصفقة مع الجانب الروسي.

وأخيرا جاء يوم الجمعة وهي إجازة وكانت ملاك طوال الأمس تفرش الشقة وتنظم كل شي وتفقت مع قمر على النزول الى المول لشراء ملابس جديدة لانها لم تمتلك ملابس غير القليل
وفي تمام الساعة 9 صباحا استيقظت ملاك على صوت التليفون
ملاك: الو
الرد: الو انتى لسه نايمة
ملاك: مين معايا
الرد: انا جاسر يا ملاك
ملاك: جاسر مين
جاسر بعصبية: ملاك فوقي انا جاسر الدالي مديرك
ملاك: اسفة يا فندم تحت امرك.

جاسر بعصبية: نص ساعة وتكونى ادامي في الفيلا
ملاك: بس انا معرفش العنوان
جاسر: هبعتلك شير لوكيشن بموقع الفيلا وهي نص ساعة وتكونى ادامى مفهوم
ملاك: مفهوم يا فندم
توجهت ملاك الى الحمام وأخذت دش وتؤضات وخرجت أدت فروضها ولبست توب أبيض كت وعقد احمر وعليه جاكيت قصير باللون الأحمر وبنطلون أبيض وحزام نبيتى وحذاء كعب أحمر وشنطة باللون الأحمر.

وحملت التليفون وطلبت سيارة اوبر وبعد قليل وصلت السيارة ونزلت وتوجهت الى فيلا الدالي وتصلت على قمر
ملاك: صباح الورد قمري
قمر: صباح العسل ملاكي خلاص انا صحيت وهلبس وهاجي
ملاك: لا متجيش انا رايحة الشغل خليها مرة تانية
قمر: ماشي يا قلبي ولا يهمك
ملاك: طيب انا هقفل معاكي دلوقتي علشان وصلت ولما اخلص هبقي اتصل عليكي
عمرو: صباحو ملاكي
ملاك: صباحو ابيه اخبارك
عمرو: الحمد لله ايه مش ناوية تيجي عندنا.

ملاك وهي تنزل من السيارة وظهرها للباب الفيلا: هاجي طبعا والله وحشتوني بس اعمل ايه عندي شغل وانا لسه في الأول ومينفعش اخد إجازة
قمر: ولا يهمك يا ملاك
ملاك: يالا سلمولى على نفسكم كتير وهكلمكم تاني سلام
قفلت ملاك ولفت وخبطت على الباب وهي لم تشعر بتلك العيون التي تراقبها منذو نزولها من السيارة
في فيلا الدالي.

خبطت ملاك على الباب وفتحت لها الخادمة ودلتها على الصالون وجلست وبعد قليل نزل جاسر بملابس منزلية وجلس أمامها
جاسر: صباح الخير ملاك
ملاك: صباح النور تحت امرك يا فندم
جاسر: فطرتي
ملاك: مليش نفس
نده جاسر على الخادمة وامرها بتجهيز الفطار وإرسال إحدى الحرس لادم
جاسر: عقبال ما ادم يجي هطلع اجيب جدتي
ملاك: تمام يا فندم
صعد جاسر الى غرفة جدته وساعدها على النزول وكان وصل ادم الذي قبل راس جده جاسر لأنه يعتبرها جدته.

جاءت الخادمة وأعلنت عن تجهيز الفطار وامرها لإرسال ملاك الى السفرة فذهبت الخادمة ووصلت ملاك الى السفرة
ملاك: تحت امرك
جاسر: تعالى افطري
ادم: ملاك اذيك وانا بقول الفيلا منورة ليه
الجده: بس يا بكاش اكست ولفت لملاك تعالى يا حبيبتي افطري
ملاك بأدب وهي تنظر في الأرض: شكرا يا هانم
جاسر بصوت عالى: تعالى افطري ومسمعش اعتراض.

جلست ملاك امام جاسر بخوف ورعب ولم تنظر ولكن علم الثلاثة برعبها و خوفها عن طريق مسكها الشوكة فوضعت الجدة اديها على ايد ملاك
الجده بحنان: متخفيش يا بنتي وكلى هو ميقصدش يزعلك هو عاوزك تاكلي علشان متتعبيش
ملاك: شكرا لحضرتك
الجدة: بلاش حضرتك ولا هانم قوليلي تيته ولا انا مش ذيها
ملاك بدموع في عيونها: لا اكيد ذيها بس انا مشفتش حد منهم فالكلمة غريبة عليا شوية بس شي يشرفنى ان يكون عندي تيته ذي حضرتك.

الجدة: طيب يالا يا بنتي كلي
كلت ملاك بعض اللقمات الصغيرة وحمدت ربنا
جاسر: انتى كده خلصتي اكل
ملاك: الحمد لله
ادم: انتى بتعملي ريجم ولا ايه ده اكل عصفورة
ملاك: ده طبيعه جسمي وانا كده كلت كتير شكرا على الفطار
جاسر: تمام يالا على المكتب
غادر جاسر و ادم وودعت ملاك الجده وذهبت وراهم وجلسو في المكتب
جاسر: طبعا انتى عارفة أننا مضينا العقد مع الروس صح
ملاك: صح وهما هيسافرو يوم الأربعاء.

جاسر: عوز حفلة بالمناسبة ديه يوم الأحد هنا في القصر عاوزها تكون جامده وانا معتمد عليكي
ملاك: تمام مروة قالتلي اعمل حفلة اذاي
جاسر: اكتبي بقي الطلبات
املي عليها جاسر الطلبات وأعطاها ورقة بأسماء المدعوين
جاسر: تقدري تجيبي هدوم ليكي وتفضلي هنا لغاية يوم الحفلة هو على العموم النهاردة وبكرا عادي جدا
ملاك: اسفة مش هقدر أفضل هنا انا هبتدي اشتغل من النهاردة لو تسمح
جاسر: اكيد تقدري
ملاك: تسمحلي ابتدي اشتغل.

جاسر: القصر و الخدم و الحرس تحت خدمتك
ملاك: تمام بعد اذنك
غادرت ملاك وطلبت تليفون وقامت بخلع الجاكت ولمت شعرها بهدوء شديد حتى لا تالمها رأسها وتصلت على منظر الحفلات وطلبت منه الأشياء وتوجهت الى المطبخ
ملاك: صباح الخير
الخدم: صباح النور يا هانم
ملاك: انا ملاك وبس ممكن
خادمة: ماشي يا قمر اطلبي
ملاك: ديه طلبات الاكل الى هيتعمل يوم الأحد في الحفلة
الخادمة: تمام هاتي الورقة.

جلست الخادمات يتناقشون ويكتبو الطلبات في ورقة وجاء إحدى الحرس ليخبر ملاك بقدوم شركة التنظيم فخرجت معه
استمر العمل وكانت تباشرة ملاك بكل جد و انبهار من شركة التنظيم لافكارها وسهولة التعامل معها كما ارسلت ملاك خادمه مع حارسين لمجي الأشياء الناقصة.

جلست ملاك على الكرسي بتعب وغمضت عيونها ولكن تسلل إلى انفها رائحة قهوه ففتحت عيونها وجدت جاسر يجلس امامها وهو يحمل كوب من القهوة وأشار لها على كوب أمامها فحملته فشربت منه وغمضت عيونها بتعب شديد
بعد فترة كانت انهت ملاك القهوة وجزء كبير من العمل فأرسل لها جاسر ان تأتي له فتركت العمال وتوجهت الى الداخل
ملاك: تحت امرك مستر جاسر
جاسر: في ورق محتاج ترجمه
ملاك: تحت امرك.

اخذت ملاك الورق وفضلت تترجم فيه ولم تشعر بالوقت ولا بنفسها ورجعت راسها الى الخلف ونامت
بعد فترة دخل ادم المكتب ووجد ملاك نايمة على الكنبة وقف ينظر ليها وتوجه إليها
ادم: ملاك ملاك اصحي
ملاك: سبيني شوية
جاسر بحده: ملااااااك انتى جاية تنامي هنا
انفزعت ملاك ونظرت لهم ووطت رأسها في الارض وعيونها دمعت
ملاك بدموع: انا اسفة والله محست بنفسي كنت تعبانة.

ادم بنظرة غضب لجاسر: ولا يهمك ملاك انتى فعلا تعبتي اوى النهاردة وعملتي مجهود كبير
ملاك: شكرا مستر ادم وديه الملفات المترجمه مستر جاسر
جاسر: ماشي
ملاك: انا همشي وبكرا هكمل باقي الشغل
جاسر: الوقت اتأخر خليكي هنا
ملاك برعب: لاااااا انا هروح بيتي
جاسر بسخرية: ايه خايفة تاذينا متقلقيش في حرس برا
ملاك: مش يمكن العكس بعد اذنكم
أمسكت ملاك الجاكت و الشنطة وطلبت سيارة ولكن يد الجدة منعتها.

الجدة: هتروحى فين دلوقتي الوقت اتأخر مينفعش
ملاك: انا هطلب عربية متقلقيش
الجدة بحده: انا قولت هتفضلي هنا وكمان هتنامي معايا في اوضتي تعالي معايا
ملاك: بس يا
الجدة: خلاص بقي تعالى وانت جاسر خلي حد يطلعنا العشا
ادم: طيب مناكل كلنا وبعد كده اطلعو نامو
الجدة: ماشي حبيبي
تم وضع العشا وجلس الجميع يأكل وبعد انتهاء العشا جلسو مع بعض ولكن اشتد التعب على ملاك فاخرجت علبه الدواء وأخذت قرصين وغمضت عيونها.

الجدة: ايه العلاج ده يا بنتى
ملاك: لا رد
ادم بخوف: ملاك انتى كويسة
ملاك: لا رد
جاسر وهو يهزها: ملاك ملااااك
ملاك بهدوء: نعم
الجدة: انتى كويسة يا بنتي
ملاك بتعب: الحمد لله بس عوزة اناااام
جاسر: ايه العلاج ده
ادم: مش وقته يا جاسر تعالى اطلعي نامي ملاك
حاولت تقوم ولكن أصبحت رجليها لا تتحملها فجلست مرة آخر فطلبت الجد من جاسر حملها ووضعها في جناحها.

حملها جاسر الذي فؤجي برفعها الشديد وكانت خفيفة جدا حملت الجدة شنطة ملاك وساعدها ادم على الصعود لجناحها وكان جاسر قد وضع ملاك على السرير وقام بخلع الحذاء
اخذتها الجدة بين أحضانها ونامت ومر الليل
جاء الصباح فتحت ملاك عيونها بشويش ووجدت نفسها في غرفة أخري فنظرت وجدت جدة جاسر تنظر لها بحب
الجدة: صباح الخير يا بنتي
ملاك: صباح النور يا تيته
الجدة: تعالى رايحة فين.

ملاك: لازم اخلص الشغل الى ورايا وكمان لازم إتصل على صحبتي زمانها قلقانة اوى عليا
حاولت ملاك ان تقوم ولكن منعها وجع رأسها فوضعت الجدة رأس ملاك على رجليها وفضلت تمسح على شعرها بهدوء وحنية لم تتحمل ملاك ذلك فنزلت دموعها فشعرت الجده بدموعها فرفعت رأسها واخذتها بين أحضانها وقبلت رأسها
بعد وقت سمعو خبط على الباب فمسحت ملاك دموعها وسمحت الجدة للطارق بالدخول وكان جاسر
جاسر: صباح العسل والورد نونا.

الجدة بحب: يسعد صباحك يا حبيبي
جاسر بسخرية: اتمنى الإقامة تكون عجباكي هنا
ملاك بحزن: شكرا لحضرتك وانا كنت هنزل علشان الشغل والعمال
الجدة بنظرة عتاب: لا حبيبتي استني جاسر ابعت حد يجيب ليها هدوم من عند ورده هما نفس الجسم
جاسر بارف: ماشي نونا هبعت ليها حد
ملاك: مش لازم انا خلصت كتير امبارح وفاضل شوية وهروح شقتي
جاسر بسخرية: والشركة ملهاش لزمة عند حضرتك ولا بتخدى فلوس على الارض
ملاك بحزن: امرك يا فندم.

خرج جاسر وبعد شوية جائت إحدى الخدم وهي تحمل ملابس لملاك ووضعتهم على السرير
الجدة بحب: يالا يا قلبي روحى خدى دش ولبسي
ملاك: وحضرتك
الجدة: انا صاحية من بدري وصليت الفجر والشروق وقريت وردي كمان روحى انتى يا بنتي
ذهبت ملاك الى الحمام وأخذت دش ولبست بنطلون بيج وبدي اسود وجاكت بيج و حذاء باللون الأسود وشنطة باللون البيج
خرجت ملاك من الحمام وقامت بتسريح شعرها وتركته حر ومسكت ايد الجدة ونزلو الى الاسفل.

جاءت الخادمة واعلمت ملاك بأن العمال وصلو فتوجهت الى الخارج وأكملت الناقص وبعد مرور 5 ساعات رحل العمال وتوجهت ملاك الى الداخل
ملاك بأدب: جاسر بيه العمال خلصو والاكل هيبتدو يعملوه النهاردة و بكرا مطلوب منى حاجة تانية
جاسر: لا
ملاك: طيب حضرتك محتاجني في حاجة
جاسر: لا روحى وعملي حسابك بكرا الصبح تيجي الشركة بدري وتجيبي معاكى فستانك وحاجتك علشان هترجعي على هنا علشان الحفلة
ملاك: هو لازم أحضر.

جاسر بحدة: ده شغل يا روح امك مش لعب عيال
ملاك: امرك يا فندم بعد اذنك
جاسر بسخرية: شايف الهدوم حلوة عليكى ياريت تهتمي بمظهرك شوية
ملاك بصوت باكي: حضرتك انا امبارح كنت هنزل اجيب هدوم انا مكنتش بخرج من بيتي الا على الامتحانات وبس بعد اذنك
خرجت ملاك تجري وكانت هناك سيارة في انتظارها وصعدت بيها وغادرت
في فيلا المنياوي.

وصلت ملاك الى فيلا قمر ونزلت وحاسبة السيارة ودخلت الى الداخل وجدت قمر تجلس في انتظارها فاسرعت باحضانها
قمر: مالك ملاكي
ملاك: مفيش قمري جاهزة إننا ننزل نشتري هدوم
قمر: جاهزة طبعا
توجهو البنات الى المول وشترت ملاك ملابس متعددة وكما أحضرت لها قمر كذا فستان سهرة
قمر: ملاكي الحلو خليكي هنا هدخل اجيب حاجة من هنا ماشي
ملاك: ماشي قمري.

دخلت قمر المحل ووقفت ملاك في انتظارها وجاء شخص وسال ملاك على عنوان محل وطلب منها ورقة وقلم فاخرجت ملاك له الورقة والقلم وكتب شي وغادر
غائبين على تلك العيون التي تراقبهم وتلتقط لهم الصور
مر باقي اليوم وعادت البنات الى بيوتهم وذهب المراقب لملاك الى وجهته
- شرح المراقب لسيده كل شي رائه وأعطي له الصور وغادر
- السيد والله العظيم لخلي ايامك اسود من شعر رأسك.

مر الليل وجاء الصباح استيقظت ملاك وأدت فروضها ولبست سلوبيت من البيج وعليها جاكت افويت وصندل و شنطة من اللون الروز
توجهت ملاك الى الشركة ولم يخلو نظرات الإعجاب من الجميع وصعدت الى مكتبها وفضلت تشتغل الى ان وصل جاسر
جاسر: تعالى ورايا
ملاك: حاضر
دخلو المكتب وباشرو أعمالهم ولم يرحمها جاسر من الشغل ولم يتركها الا عندما ظهر ملامح التعب على وجهها وصوتها وكانت الساعة 5 مساءا وكانت الحفلة الساعة 8 مساءا.

غادرت ملاك الشركة وتوجهو الى منزلها لانها نسيت إحضار الفستان و عندما وصلت الشقة أسرعت الى المطبخ وكلت وأخذت العلاج ورتمت على السرير لم تشعر ملاك بالوقت وعندما فتحت عيونها وجدت الساعة 7 والنصف فاسرعت وأخذت دش بارد حتى تفوق وطلبت سيارة ولبست وعملت مكياج ونزلت بسرعة
وفي تمام الساعة 8 والنصف وصلت ملاك الى الفيلا وكان المدعوين قد بتدو في الحضور وفذهبت بسرعة الى المطبخ
ملاك: جاسر بيه سأل عليا.

الخادمة صفية: لا يا بنتي
ملاك: طيب انا هخرج علشان الناس وكل حاجة جاهزة
صفية: ايوة يا بنتي والبنات والشباب وصلو كمان وهيقدمو العصائر
ملاك: تمام
خرجت ملاك بعد ان تركت البالطو الخاص بالفستان ووقفت امام الباب وجاء جاسر ونظر ليها بغضب
حيثو كانت ترتدي فستان باللون الأخضر وترفع شعرها إلى الأعلى وكانت تضع مكياج هادي وتزين عنقها بسلسلة والدها
جاسر بغضب: هو حد قال للهانم انها صاحبة الحفلة وجاية متأخرة.

ملاك: اسفة والله غصب عني
جاسر بغضب وهو يمسك ايديها ويضغط عليها: حسابك بعدين مش دلوقتي وترك ايديها التي علمت
مر الوقت وتوافد المعازيم الى ان جاء شخص
الشخص: جاسر بيه اذيك
جاسر: اهلا وسهلا يوسف بيه
ملاك بفرحة: ابيه يوسف اذيك
يوسف بنظرة حنان: ملاكي الحلو وحشتيني لا انا زعلان منك
ملاك: اسفة ابيه حد يزعل من ملاك
يوسف بضحك: مقدرش اذعل منك يا طفلتي
ملاك: فين انطي سارة
سارة من وراها: لسه فاكرة انطك سارة.

ملاك بفرحة: هو انا اقدر انساكي يا انطي
سارة بحب: وحشتيني يا ملاكي تعالى في حضني
حضنتها سارة اوى بحب وسعادة تحت نظرات جاسر و ادم المستغربة
الى ان سمع الجميع صوت امرأة من خلفهم
المرأة: وانا بقي مليش في الحضن ده
سارة بضحكة: تعالى يا قمري وحضنتها
عمرو: مساء الخير اذيك جاسر بيه ادم بيه
جاسر: اهلا وسهلا
ادم: نورتونا
يوسف بخنقة: وانا هوا ولا ايه
عمرو: مليش مزاج كفاية الصبح ودلوقتي كمان.

وضع عمرو ايده على رأس ملاك بكل حنية وحب
عمرو بحنان: ملاكي الحلو اخبارك ايه
ملاك: الحمد لله
جاسر بغضب مكتوم: اتفضلو يا جماعة
مر الوقت ونتهت الحفلة وترك عمرو عربية بالسائق حتى لا تعود متأخرة الى المنزل
في غرفة المكتب
جاسر: تعالى ورايا للمكتب
ملاك بخوف: أمر حضرتك وذهبت خلفة
جاسر: الحفلة الساعة كام
ملاك: الساعة 8 حضرتك
جاسر بهدوء: وانتى جيتي الساعة كام
ملاك: جيت الساعة 8 ونصف
جاسر: والمفروض تكوني هنا الساعة كام.

ملاك: الساعة 6 ونص
جاسر بهدوء: يعني متأخرة ساعتين ولازم تتعاقبي عليهم صح
ملاك برعب: اسسسسسسفففةةة
جاسر بابتسامة مرعبة: بس انا مش بسامح
ملاك بدموع غزيرة ورعب: اسفة ونبي اسفة بلاش عقارب وبتدت ترجع لورا وخرجت برا المكتب
جاسر: اوبس انتهي الوقت وجيه وقت العقاب
ملاك بدموع: ونبي يا جاسر بيه اسف.

قطع كلامها نزول كف على وشها سقطت بيه على الارض لدرجة نزل دم من جانب شفايفها نزل جاسر لمستوها وأمسك شعرها فاطلقت ملاك صرخة عالية هزت جدران الفيلا ولكن لم يهتم ورفعها من شعرها
جاسر: هششششش لسه العقاب مخلص تعرفي يوسف الرحماني وسارة العجيمي منين
ملاك بدموع وألم: كنت صاحبة جودي بنتها
جاسر: مممممممم و عمرو المنياوي ومراته
ملاك بالم شديد: اعرف قمر مراته صحبتي من المدرسة هي و جودي اكبر مني بسنتين.

جاسر: مممممممممم عارفة مليش مزاج اسيبك
وشد شعرها جامد فاطلقت صرخة عالية فدخل ادم بسرعة على صوت الصراخ ونزلت الجدة من الأعلى
ادم: جاسر سبب ملاك حرام عليك
الجدة: سيب البت يا جاسر
حاول ادم تحرير ملاك من ايد جاسر ولكن شد جاسر على شعرها بشدة وبعد ذلك ترك شعرها
جاسر بغضب: بكرا الصبح الساعة 8 تكونى على مكتبك ياما ورحمه ابويا لوريكى ايام اسود من شعر راسك مفهوم.

اكتفت ملاك بهز رأسها ولكن لم يعجب جاسر بذلك فنزل بصفعة شديدة على وشها ارتمت ملاك بين احضان أحد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة