قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون والأخير

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون والأخير

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون والأخير

توقفنا عندما تم اختطاف ملاك من قبل سيف العشري
تجمع عدد كبير من الحرس الخاص بيوسف الرحماني و جاسر الدالي و عمرو المنياوي وبجوارهم حرس زين الهادئ وجاءت الشرطة
وطلب زين من لؤلؤة التدخل فطلبت من خالها التدخل فوافق وذهب الى المصنع
وفي لحظات كانت هناك مجموعة من السيارات تدخل في محيط المصنع ونزل من السيارة بعد ان انفرد الحرس حوليها نزل شخصين وتوجهو الى مكان الشباب
شخص: مساء الخير
يوسف: مين حضرتكم.

شخص: انا مازن المنصوري مدير الأمن الوطني
شخص: انا يوسف المنصوري مدير المخابرات المصرية
جاسر: بردو مش فهمين
مازن: لؤلؤة الحديدي طلبت مننا نتولى القضية عوزين نعرف كل حاجة
يوسف بعصبية: احنا لسه هنحكي وأختي مخطوفة
مازن: أستاذ يوسف اهدي كده وخلينا نشوف شغلنا
دخل مازن المكتب وبتدي تشاهد المكتب وتوجه الى المكتب وجلس وفتح الكمبيوتر وشاهد صورة ملاك وبعد قليل جاء إحدى الضباط واعطي له فيديو الخاص بخطف ملاك.

يوسف المنصوري: مين ده
عمرو: سيف العشري
مازن المنصوري: مين سيف وليه خطفها
عمرو: احم احم ينفع تدخل المكتب ونتكلم
يوسف المنصوري: اكيد اتفضل
دخلو كلهم المكتب وحكي عمرو كل شي وكان يستمع له مازن ويوسف المنصوري بذهول كيف لتلك الفتاة ان تسجن و يحاول أحد الاعداء على شرفها و يعلم الجميع بانه مات وجاء اليوم ليخطفها
يوسف المنصوري: في حاجة غلط اذاي مات وهو خطفها.

عمرو: حضرتك تقدر تجيب صوره من سجلات الداخلية وتعرف اذي كان هو ولا ايه
مازن المنصوري: تمام احنا هنتصرف وياريت بلاش تهور
جاسر: تمام يا فندم
غادر يوسف ومازن المنصوري وهما مستغربين من تلك القصة ولكن لابد أن يعلمو كل شي
اما الباقي فعادو الى فيلا زين
وصلو الى الفيلا ووجدو قمر و وفاء يبكون بشده ويلمون نفسهم على عدم تصديق ملاك وبجوارهم عائله جاسر.

قمر بدموع: اختي راحت مني ياريتني صدقتها كان زمانها معايا يا رب رجعهالي بخير
وفاء بدموع: يارب مضرها ابدا ديه غلبانه وانت عارف
عمرو: ممكن تهدو بالله عليكم
قمر بدموع: انا السبب لو كنت صدقتها مكنش ده حصل
يوسف بصراخ: كفاية عياط اختي هترجع لو مكنش بالذوق هيبقي بالغصب
سارة بغضب: اخرسو بقي ش عاوزة اسمع صوت
سكت الكل ولم ينطق أحد منهم كأنهم هواء فقط حركة صدرهم وهي تأخذ الهواء وتخرجة
في الطيارة.

كان زين يجلس على اعصابة وجاء ياسين كاعاده وجلس أمامه
ياسين بضحك: مالك يا بوس الموزة وحشتك
زين بحزن: الموزة ضاعت مني للابد وكل حاجة هتخلص قبل متبدي
ياسين: في ايه زين
زين بدموع: ملاك اختطفت
ياسين بصدمة: ملاك مين تقصد ملاك بتاعتنا
زين بدموع: ايوه
ياسين: يبقي سيف عملها
زين: سيف وانت عرفت اذاي انا مقولتش حاجة.

ياسين بتوهان: التليفون والبرنامج والاب توب صح كده وهعرف اوصلها بس لازم اعرف إشارة التليفون بتاعها وقفت فين وكده هنعرف نوصل
زين: ياسين انت بتقول ايه انا مش فاهم
ياسين: الطيار
توجه ياسين الى غرفة الطيار وعلم بأنهم بالفعل في سماء مصر وباقي حوالى نصف ساعة وينزلو المطار فأسرع ياسين بستدعاء السيارات وعاد وجلس بجوار زين وهو يتكلم ويكرر نفس الكلام وياكد بأنه سيوصل لملاك.

بعد مرور ساعة كانت الطيارة تستقر في المطار وأسرع ياسين يجري وخلفة زين وانهو أوراق الخروج وتوجهو الى السيارة وقام ياسين بالسواقة بسرعة وبعد حوالى ساعة كانت السيارة تصدر أصوات عاليه نتيجة احتكاكها في الأرض ونزلو منها وتوجهو الى الداخل
ياسين: عاوز شاحن لاب بسرعة
قمر: هو ده وقتو
ياسين بصوت عالي: لو عوزين ملاك ترجع يبقي بسرعة.

نظر الكل لبعضهم ولم يفيقو الا على صراخ ياسين فتوجهت قمر واحضرت الشاحن ووصله بالاب
بعد لحظات ابتدي ياسين ان يشغل البرنامج ويتعقب الجهاز ولكن الجهاز لم يصدر إشارة ثابته واشارة هاتفها في نفس الاتجاة ففضل يتعقب ويدعي ربه ان يتوقف الإشارة
زين: انت بتعمل ايه
ياسين: بتعقب ملاك ومستني الإشارة تقف علشان نوصل
عمرو: إشارة ايه وذاي هتوصل لملاك.

ياسين: من فترة ملاك طلبت منى جهاز تتبع تحطة في الخاتم او السلسلة بس انا جبت واحد يدخل في الجسم ده أضمن وأحسن وهي حاليا لسه مستقرتش
سارة بأمل: وهي فين دلوقتي
ياسين: مش عارف بس GPS عمال يلف ويدور ربنا يستر وميكونش عرف بالجهاز
صوت: اكيد عرف من منظر الشاشة اكيد عرف وسحبه وحطة في اي حيوان
سارة: اهلا جنة
جنه: مدام سارة تحت امرك
سارة بدموع: بنتي يا جنة مخطوفة وذي مانتي شايفة مش عارفين نوصلها.

جنة: بلاش تقلقي انا هتصرف
قامت جنة بتجهيز جهاز الاب الخاص بيها وبتدت تبحث وتلف وتفتح مواقع كثيرة واخترقت جميع الكاميرات من اول المصنع حتى توقفت سيارة سيف وبالفعل استطاعت جنة بذكاء وخبره كشف طريق سيرهم الى ان وقف سيف واخرج قطة ورمها وعلمت جنة بأنه وضع جهاز التعقب بيها حتى لا يكتشف أحد مكانه.

جنة: بعتذر مدام سارة الشخص ده وصل لمنطقة صحراوية وانتى عارفة ان الطرق الصحراوية مفيهاش كاميرات بس ده رقم العربية عرفت احيبه
سارة: شكر جنة
جنة: على ايه كنت احب اساعدك اكتر من كده بعد اذنك لازم ارجع النهاردة
سارة: شكر جنة خليتك تيجي وترجعي في نفس اليوم
جنة: ولا يهمك ربنا يرجعها بالسلامة
غادرت جنة تحت أنظار الجميع المستغربة
جاسر: مين ديه.

سارة: ديه جنة الشافعي أشهر مصممه برامج مراقبة في العالم واسم شركاتها A. N. G
جاسر: فعلا سمعت اسم الشركة ديه قبل كده
{ الجنة? }
عند سيف
وصل سيف الى الصعيد حتى يكون بعد كثيرا عن القاهرة وعن أي مكان يستطيع الوصول لهم ركن العربية وقام بحمل ملاك ودخل بيت ووضعها على السرير بعنف فتالمت ملاك من الرمية بالرغم بأنها نائمة.

سيف بغضب: انتى ليه مهمه عند الكل ليه الكل بيحبك وبيخاف عليكي ليه الدنيا اتقلبت من غربها لشرقها هلشان مين واحدة ذيك ليه ينزل اكبر رئساء اجهزة في الدولة وعلشان مين علشانك انتى ااااااه يا ناري بقي واحدة وسخة ذيك مدير المخابرات و الامن الوطني ينزلو ااااه بس خلاص جيه اليوم الاخير وهاخد الى عوزة منك وهرميكي للديابة تنهشك
قام بربطها في السرير نظر عليها وغادر الغرفة.

بعد مرور اكثر من 4 ساعات ابتدت ملاك تفوق بالم وحاولت تحرك جسمها لكن وجدته مثبت بشئ حاولت ملاك ان تفتح عيونها اكثر من مرة واخيرا تعودت على النور ونظرت حولها وجدت نفسها تنام على سرير بسيط والغرفة بسيطة وفي لحظة افتكرت ملاك كل شي وأنها تحت ايد سيف وشاهدت الجرح الذي في ذراعها فعلمت بأنه قام بنزع الجهاز فنهارت وعلمت بأنها ميته لا محاله.

بعد فترة دخل سيف وشاهدها وهي تنظر إلى الفراغ ودموعها تنزل على وجهها فقط فجلس أمامها
سيف بسخرية: اذيك سيئة
ملاك: لا رد
سيف: احسلك تردي عليا بدل مضربك وانتى لسه تعبانة
ملاك: عاوز ايه مني
سيف: عاوزك
ملاك: انا مش ذيك وأكيد الكل عرف والدنيا مقلوبة
سيف بغل: صح الدنيا مقلوبة عليكي ليه كل ده ليه عمرو و يوسف و سارة وزين و حتى جاسر معاكي وانتى اصلا متسويش
ملاك: انت اذاي عايش.

سيف بضحكة وعظمة: لان كان في واحد معايا في الحجز وهو الى دخل المستشفي وانا خرجت عايش.

ملاك بابتسامة: فاكر في مرة قولتلك جملتين من لا يرحم لا يرحم و اجعل من يراك يدعي لمن رباك بس انت مفهمتش معناهم ولسه لغاية دلوقتي متعرفش معناهم وفي جمله كمان هعرفهالك من حبه ربه حبه عبده وانا بحب ربنا بصوم وبصلي وبذكي وعمري ماذيت حد وعلى طول بسامح الكل حتى جاسر بالرغم أنه ضربني واذاني بس سامحته لانى جربت الخداع والكدب اما عمرو ويوسف قطب واحد شاف فيا الأخت والصديقة والأم انا عوضت يوسف و سارة عن بنتهم ودخلت في حياتهم في وقت كانو عوزين الأخت والصديقة اما عمرو فحبني ذي أخته لما شاف حب قمر ليا وتعرف عليا وشافني قد ايه طيبه وستاهل يفتح بيته ويدخلني فيه وامن على مراته وولاده وانا معاهم اما زين فده بقي صديق الطفوله والمراهقة والشباب والشيخوخة لأنه كان حنين عليا وعمري مكرهته ولا هكره.

سيف يغضب: بس انا هخلي زين يبعد عنك لما افرجه على خطبته وحبيبته وانا باخد شرفها وعرضها
ملاك: ليه الكره ده كله ليا من يوم مشفتني في السجن بتكرهني بالرغم انى غلبانه ومليش في المشاكل وكنت في حالى عمري معترض على اكل او شرب ليه سيف
سيف بغضب: اخرسي خالص
ملاك بعصبية: لا مش هخرس انا كده كده ميته وعارفة ان موتي على ايدك وانا مش خيفة منك ليه بتعذبني وبتكرهني كل ده علشان شبة مراتك واسمي ذي اسمها.

سيف بصوت عالى وغاضب: بس بقي اخرسي
ملاك بصوت عالي: لا من حق الميت يعرف ليه الموت وانت مجبر تقولي مراتك عملت ايه سيف الكل عارف انها طيبة وغلبانة ومحترمة وحفظة القرآن ليه قتلتها سيف ليه شفت ايه عليها علشان كده قتلتها.

سيف بغضب: علشان خاينه وخانتني جبتها من سرير راجل تاني وكانت معاه عارفة يعني ايه ست مع راجل في السرير عارفة قتلت الراجل ودفنته وهي بقي عذبتها عذاب محدش شافه قبلها عذبتها بكل الوسايل ضرب وحرق واغتصاب وفي الآخر اجهتها بأيدي خلتها حامل لغاية موصلت للسادس بعد كده فتحت بطنها وخرجت القذر من بطنها ورميته تحت رجلي وهي بتصرخ وبتبكي وللاسف ماتت ملحقتش اعذبها كفاية.

ملاك بدموع وخوف: وانا ذنبي ايه لما عمري مشفتها
سيف بغضب: والى عملتيه في جوز امك
ملاك بصراخ: والله معملت فيه حاجة هو الى حاول يغتصبني وتسجنت ظلم ونبي يا سيف سبني امشي انا معملتلكش حاجة ونبي انا غلبانة
سيف بغضب: اخرسي اخرسي بقي
ترك سيف الغرفة بسرعة وخرج للخارج وفضل يلف ذي الوحش الكاسر وأخيرا ترك البيت وخرج.

اما ملاك فجلست تبكي واستطاعت فك ايديها وقامت وقفت ونظرت على المكان لقت باب تانى في الاوضة فتوجهت ليه ووجدته الحمام فدخلت وتؤضات وخرجت أخذت تبحث عن اي شي تغطي بيه شعرها وجسدها لم تجد فحملت الملايه ولفتها على جسدها وقطعت جزء منها ووضعته على شعرها وفرشت مفرش على الارض قلت تصلي.

ملاك بدموع والم: انا اسفة يا رب سامحني بس انا معرفش طريق القبلة فتقبل منى صلاتي يا رب انت ارحم الارحمين يا رب انت الملك العدل احميني من الشيطان ده يا رب انا عبدتك الفقيرة الموحده بيك انا عارفة انك عمرك مهتخذلني يا رب انا بدعوك فستجب لي يا رب انا انا يتيمة ذي نبي الكريم محمد { صلي الله عليه وسلم } يا رب انت الحكم القوي انصرني وحمي شرفي وشرف ابويا يا رب متخليش جسمي يتهان يا رب رحمتك واسعة يا رب لو أراد لي الاذي فرده إليه يا رب اجعلى موتى بامرك وطبيعي يا رب انا خايفة اوي انا عارفة انى بين ايدك وكل حاجة بتعملها ليها خير مهما حصل عمري مهكفر ولا هياس من رحمتك يا رب يا رحيم بيك استعين ابعد عنى الشر والاذي يارب اني سلمت اليك روحي وجسدي فحمني بقوتك.

انتهت ملاك من الصلاه وجلست على السرير تسبح وتدعو ربها العلي العظيم ان يحميها وان يعثر عليها زين
طرقت فكرة عليها ان تهرب من المنزل وبالفعل قامت ملاك تبحث عن اي وسيلة خروج وخرجت برا الاوضة ووجدته بيت بسيط جدا مكون من دور واحد وفيه كذا باب فتوجهت الى الباب الرئيسي وحاولت تفتحه لم تعرف.

ملاك لنفسها: ملاك يا قاتل يا مقتول يبقي تحافظى على شرفك يتقتليه يا يقتلك وانتى في كلتي الحالتين ميته يالا ملاك ربنا عادل وبقول السن بالسن والعين بالعين والبادي اظلم يالا ملاك دوري على اي حاجة تضربيه بيه
وبالفعل بحثت ملاك عن اي شي إلى ان وجدت حديدة سميكه فحملتها وتوجهت الى الغرفة مرة أخري.

مر حوالى امممممممممم ساعات كتير لم تعرف مدتها غير ان غابت الشمس وظهر القمر في السماء فسمعت ملاك أصوات في الخارج فعلمت بأن سيف قد عاد فضلت قاعدة في انتظار موتها ولكن كانت على يقين من رحمة ربنا عليها
بعد مرور وقت دخل سيف وهو يترجح من السكر ووقف أمامها ونظر إليها بنظرة شهوة
سيف: اخيرا هكسرك وهزلك
ملاك برعب: ونبي ارحمني وسبني امشي
سيف بشهوه: هسيبك بس لما اخد شرفك.

هجم سيف عليها وقطع البدي وفضل يقبلها وهي تمنعه الى ان تمكنت بمسك الحديدة وقامت بضربة على رأسه فبعد عنها وقامت وقفت ومسكت الحديدة
ملاك بغل: انا يقاتل يا مقتول وانت لازم تموت علشان انت ظالم على الأقل لو اتسجنت اتسجن بتهمه حقيقية.

فضلت ملاك تضربه على جسمه ورأسه بالحديدة وكانت ملاك مغيبة عن الواقع وكل ما أمامها صور ماهر ومحاولة اعتدائه عليها وضرب سيف لها ومحاوله اعتدائه عليها وضرب جاسر لها وأخيرا سقطت ملاك على الارض وأخذت تنظر عليه وعلى الدم فتساقطت دموعها وتوجهت الى الخارج وبحثت عن اي شي قابل للشتعال ووجدت جيركن ملي بالجاز فواخذت فحملته وفرغته عليه وولعت الجسه وأخذت تنظر عليه.

وأخذت تصرخ بشدة وقامت تجري غير مهتمه لجسدها الظاهر وبعد مده وأخر حاجة شعرت بيها ملاك ضوء قوي يضرب عيونها وغابت عن الوعي
بعد مرور يومين وأخيرا استيقظت ملاك ونظرت حوليها وجدت نفسها في غرفة جميلة جدا ووجدت ابره في اديها وحاولت تقوم وجدت ايد شخص تهديها فرتعبت ملاك فبعد عنها بسرعة
الشخص: اهدي متخفيش
ملاك برعب: انت مين وانا فين.

الشخص بضحكة: على الرغم انى المفروض اسالك نفس السؤال بس مش مهم انا يا ستي كينان عبدون وانتى فين فانتى في بيتي
ملاك برعب: انا عاوزة زين
كينان: اهدي بس قوليلي زين مين وانا اتصل عليه
ملاك: هو انا فين
كينان: تاني انتى في بيتي هو انتى اسمك ايه
ملاك: اسمي ملاك أقصد احنا فين في مصر
كينان بذهول: نعم فين في مصر ليه انتى متعرفيش انتى فين
ملاك بدموع: لا والله انا اتخطفت وقدرت اهرب منه
كينان: بعد مقتلتيه صح.

ملاك بدموع: والله كان عاوز يغتصبني وانا دفعت عن نفسي
كينان: اهدي بس الدكتور الى كشف عليكي قال فعلا ان في محاولة اغتصاب وانا امرت رجالتي يروحو المكان ولقو البيت ولقو الراجل بس ميت والبيت مولع
ملاك: بجد مات انت متاكد ونبي
كينان: ايوة وكمان متخفيش ده بيت مهجور ومحدش هيعرف
ملاك: والشرطة يعني هتسجن بسببه
كينان بسخرية: مش لما يلاقو جسه فيسجنوكي
ملاك: مش فاهمة انت ليه هتساعدني.

كينان: مش عارف بس وشك بيقول انك طيبه وغلبانه وكمان ربنا امر بالستر وده حيوان لما يخطفك علشان ياذيكي وكمان يمكن انتى عملتي خير وربنا رده ليكي مش ربنا بيقول ( بسم الله الرحمن الرحيم سماهم في وجههم من أثر السجود ) هو انتى متعرفيش قرانك ولا ايه
ملاك: لا عارفاه وحفظاه وعارفة ان ربنا كريم وعادل وعمره مهيرد بالظلم
كينان: ايوه كده المهم خدي التليفون وتصلي على أهلك زمانهم قلقلين جدا عليكى
ملاك: حاضر.

اتصلت ملاك على تليفون زين ولكن لم يرد وبعد اكثر من مرة وأخبر رد
زين: الو
ملاك بدموع: زين
زين بلهفة: ملاك انتى فين انتى كويسة يا عمري عملك حاجة الحيوان ده
ملاك بدموع: زين انا قتلته وولعت فيه علشان ميرجعش تاني زين انا خايفة تعالى خدني اوعي تسبني ونبي
زين: انتى فين يا عمري
ملاك بدموع: معرفش خد واحد هيعرفك الطريق
كينان: الو
زين: من فضلك انت فين
كينان: اهدي بس احنا في الصعيد ومتخفش هي كويسة.

زين: حالا هكون عندكم بالله عليك حافظ عليها
كينان: تمام توصل بالسلامة وأول متوصل كلمنى علشان أعرفك عنوان البيت
زين: ممكن اعرف اسمك
كينان: انا كينان عبدون
زين: حضرتك زوج ميرال عبدون
كينان: انت تعرفها
زين: اكيد وبنا شغل من فضلك خلي بالك منها
كينان: تمام مع السلامه
قفل كينان معاه وترك ملاك تنام ونزل الى الاسفل يحكي لعائلته
{ كينان عبدون بطل رواية حبيبي عبر الزمن } ?
( ممنوع الاقتراب منه لان زوجته مفترسة ).

في فيلا الهادي
نزل زين يجري وهو سعيد وأخبر الجميع بانه عثر على ملاك وهي موجودة حاليا في الصعيد فتوجه الجميع الى هناك
وصلت الى المطار تتوج إلى الصعيد بعد حوالى ساعة كانو في الصعيد وتصل زين على كينان وأخبره بالعنوان و اخذو عربيات وتوجهو الى هناك وعندما وصلو وجده قصر في غاية من الروعة والجمال ودخلو مسرعين مشرفين الداخل
زين: انت كينان صح
كينان: ايوه انا كينان
قمر بعصبية: انتم لسه هتسالو فين ملاك.

كينان: فوق اتفضلو
صعدة الى الاعلى ودخلو غرفة وجدو ملاك تنام وعلى وجهها آثار ضرب فاسرعت قمر و سارة و وفاء إليها وفضلو يقبلوها ويحضنوها بشده
كينان: براحه انتم كده هتموتوها
قمر: بعد الشر عليها بس هي ليه مش صاحيه
كينان: هي نايمة المحلول ده في منوم علشان تعبانة
زين: ممكن اعرف انت لقتها فين وفين الشخص الى كان معاها
كينان: لقتها فين في البلد وكانت بتجري وخبطها بالعربية والشخص الى كان خاطفها مات مولع.

زين: ازاي مولع
كينان: معرفش اذاي بس احنا لقينا في نفس طريق هروبها بيت بيولع ولما الرجالة طفت النار لقو جسه متفحمه وبصراحة من شكلها وكلام الدكتور عرفت انه خاطفها فمردتش ابلغ البوليس
زين: بجد مش عارف أشكرك اذاي انت رديت روحي ليا والكلب ده كان نفسي نهايته تبقي على أيدي بس النصيب
كينان: الحمد لله
صوت: كينان مين دول
كينان: تعالى ميرال
زين: اذيك مدام ميرال
ميرال: زين الهادئ اوعي تقولو البنوته الى فوق تبعك.

زين: ايوه خطبتي وبنت خالى
ميرال: حمد لله على سلامتها
زين: تسمحلى اخدها وامشي
كينان: اكيد بس الشرطة لو سألتك هتقول ايه
زين: انا هتصرف بشكرك مرة تانية
صعد زين الى الاعلى وحمل ملاك ونزل وغادرو القصر وعادة الى القاهرة
في القاهرة.

وصل زين الى القاهرة ونزل من الطيارة وهو يحمل ملاك وتوجه بيها الى المنزل وصعد بيها الى الاعلى ووضعها على السرير وكشف عليها وطمان على مكان الجرح وقبلها ونام بجوارها وضمها لحضنه بشده واخير بعد مرور 6 أيام عاد الأمان والراحة لقلبه وحياته وسقط في بحر النوم.

في صباح اليوم التالي استيقظت ملاك ووجدت زين يجلس امامها وفي لحظة كانت بين احضانه تبكي بشده وهي تحكي له ما حدث وما فعلت أهداها ومسح دموعها بحنيه ونظر لها بشوق وحب واستسلم واخذ شفايفها بين شفايفه في قبله ملئه بالحب والشوق والأمان
نزلت ملاك وبجوارها زين الى الاسفل ووجدت الجميع يجلس وتهاتفت عليها السلامات وقطع ذلك الجو دخول يوسف ومازن المنصوري
مازن المنصوري: مساء الخير اسف هعطلكم.

زين: اهلا وسهلا مازن بيه
مازن: انتى ملاك صح
ملاك: ايوه انا
يوسف المنصوري: فين سيف العشري
ملاك: معرفش
يوسف المنصوري: فين ملاك سيف
ملاك بدموع: والله انا أنقذت شرفي وسمعتي
مازن بهدوء: ممكن تحكي ايه الى حصل
حكت ملاك كل شي حدث وكانت تتساقط دموعها بشدة وجسدها يرتعش بسبب تذكرها ما حدث
مازن: هششششش خلاص انتى عملتي الصح متخفيش
زين: طيب ودلوقتى هيحصل ايه
يوسف: ولا حاجة هو في ميت بيموت مرتين.

جاسر: نفهم من كلامك ان مفيش اذى ليها
مازن: ملاك اتخطفت وانتم دفعتم مبلغ الفديه ورجعت وياريت تنسي ملاك حد اسمه سيف من قاموس حياتك
ملاك بفرحة: بجد عمو يعني انت مش هتسجني
مازن بابتسامة: لا ملاك حمدلله على السلامة
غادر الجميع بعد اطمانهم على ملاك
مرت الأيام والليالي والاسابيع والشهور وأخيرا جاء يوم زفاف ملاك و زين الذي تفنن في كل شي لاسعادها ورسم الفرحه والابتسامة على شفايفها
في قاعة الزفاف.

كان زين يقف في الاسفل في انتظار ملكة قلبه وحياته ملاكه الطاهر والنقي وفي لحظة صدرت أصوات الموسيقي مع نزول ملاك في ايد عمرو ويوسف وكانت كالملاك بفستانها المحتشم وحجابها الذي ذاد جمالها فوق جمالها ووقفت امام زين
زين بانبهار: بسم الله ما شاء الله اللهم صلى على النبي ايه الجمال ده ملاك
ملاك بابتسامة: عجبك الفستان والحجاب
زين بنظرة حب: محدش يقدر يقول كلمه عليكي.

ملاك بحب: شكرا رينو بجد انت فرحتني وسعتني بجد
زين بحب: انا موجود بس علشان أسعدك وحبك ودلعك بس كان نفسي مسافر نقضي ضع العسل في اي مكان
ملاك بسعادة: لا محنا هنسافر في أجمل مكان في الأرض
زين: فين يا عمري
ملاك: هنسافر السعودية هنعمل حجة انا وانت وبس
زين بحب: مش بقولك ملاك ربنا خلقه علشان يفرح ويسعد الناس ربنا ميحرمني منك ولا من الحنانك يا عسلية
وفاء بضحك: انت يا زفت مش هتلبسها الشبكة.

زين بضحكة: والله نسيت اصلها موزة اوي
ووفاء: امسك يا اخر صبري
احضرت وفاء له الشبكة وكانت عبارة عن طقمين من الماس الخالص وكانو في منتهي الروعة والجمال والرقه واخير أحضرت سيلا خاتم الجواز
زين: مبروك يا عمري
ملاك: كل ده كتير زين
زين بحب: مفيش حاجة تكتر عليكي يا قلبي
ملاك بحب: ربنا يخليك ليا
كما أحضرت قمر لها خاتم في غاية الجمال على شكل عصفورة.

انهالت المباركات عليهم وبعد مده تم عقد القرآن وكان وكيل ملاك جاسر و الشهود عمرو و يوسف
مر الوقت ونتهي الفرح واخذها زين علي الفيلا التي كانت مصممه بشكل رائع وقام زين بحمل ملاك وصعد بيها الى غرفتهم ووضعها على الارض وضمها لحضنه وفضل يوزع القبلات الحب على وجهها وحرر شعرها وقربها اكثر في قبله من ملئه بالحب والعشق الى ان بعد عنها.

زين بنهجان: مبروك يا عمري يالا خشي اتوضي وتعالى نبتدي حياتنا بالصلاة انا هسيب الاوضة وتطلع في أوضة تانية ويأس دماغها وخرج
توجهت ملاك الى الحمام وبدلت الفستان وتؤضات وخرجت لبست الاسدال الأبيض وجلست في انتظار زين الذي جاء بعد قليل وامها للصلاة ووضع ايده على رأسها وقال دعا الزواج
زين بحب: جاهزة يا قلبي ولو مش عاوز عادي
ملاك بخجل: لا جاهزة انا محتجاك جمبي متسبنيش زيني
زين بحب: عمري مهسيبك يا عمري.

قام زين بحملها ووضعها على السرير بكل حنان كانها قطعة كرستال وتعامل معها بكل حنية ورومانسية الى ان وضع ثق ملكيته عليها وضمها لحضنه وذهبو في رحله من العشق والغزل ( وسكتت شهرزاد على الكلام المباح )
مر الليل وجاء الصباح ووصل الجميع لتوصيل العروسين الى المطار للتوجه الى الأراضي المقدسة لأداء مناسك الحج
- وأخيرا عاشت ملاك الحياة التي تتمناها بين احضان زين وعمتها التي كانت تساعدها في كل شي.

- نقل زين بعض اعمالة في مصر حتى تعيش ملاك بجوار قمر و سارة و شمس
- توفت والده شمس مما احزن جاسر بشده وجلس فترة لم يخرج من المنزل لتعلقة الشديد بها
- احب ادم فتاة محجبة على خلق ووقار وسمعه وتقدم لها للزواج فوافقو وهي تكون ابنه أحد رجال الأعمال وكانت قد ذهبت إلى إلى لعمل صفقة فاعجب بذكائها وأخلاقها
- تزوج ياسين ونورين بفيلا قريبه من فيلا زين.

- بعد رجوع ملاك و زين من رحله الحج أثر زين على قضاء أسبوع في احدي الجزر السياحية فوافقت ملاك
- مرت الأيام والاشهر وجاء يوم سعيد على الجميع لعلمهم بحمل ملاك ونصحها الدكتور بالراحة التامة نظرا لانها خضعت من فترة لعملية وجسدها الضعيف فتحملت قمر و سارة إدارة المشروع على سعه صدر
- رزق يوسف بطفلة اسمها جوري على اسم شقيقته المتوفاه
- كما تزوج جاسر من لمار بعد عذاب وتربيه وجعلته يقول ان الله حق.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة