قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع

صقر(بضيق): و ده عايز ايه؟!
الخط اتفتح.
صقر(ببرود): خير؟!
محمد: نجلاء عندك؟!
صقر: لا هي فين؟!
محمد: مش موجودة و محدش لاقيها.
صقر(بصدمة): انت اتجننت؟! هتكون راحت فين؟!
صقر: اقفل اقفل.
صقر مسك اللاب بسرعة و عمل كذا حاجة.
صقر: تتبعي الرقم ده في ثواني.
صقر قام بسرعة و دخل اوضة الملابس و بدأ يغير هدومه بسرعة.
طيف كانت بتتبع الرقم اللي هو بيقول عليه,صقر رجع لاوضة المكتب و كان ورا طيف.

طيف: اخر مكان المفروض يبقي في النقطة دي.
صقر خد موبايله و حاجته و نزل ل تحت طيف نزلت وراه لقته علي اخره و متعصب...
طيف: اصبر طيب.
طيف ركبت معاه العربية و هو مدققش في الموضوع و ساق بسرعة ناحية مكان نجلاء.
طيف: طب احنا رايحين فين؟!
صقر(بحدة): مش عايز كلمة.
طيف التزمت الصمت لغاية ما وصلوا ل مكان نجلاء.
صقر وقف فوق تل كدة يعتبر و عليه مرجيحة كبيرة و عالية.
صقر نزل من العربية و طيف فتحت الباب و نزلت ورا صقر.

صقر(بهدوء مصطنع): بتعملي ايه هنا؟! و بتعيطي ليه؟!
نجلاء(بصدمة): صقر.
صقر: ايوه صقر ايه كنتي مستنية حد تاني؟!
نجلاء(بعياط): لا مكنتش مستنية حد خالص.
صقر(بحدة): و طالما مش مستنية حد ممكن افهم قاعدة هنا ليه و بتعيطي لوحدك؟!
نجلاء(بعياط): زهقت زهقت من حياتنا الجافة دي يا صقر زهقت من معاملتك ليا زهقت انك عايش بعيد عني.
صقر(بحدة): ما في ايدك تنهي كل ده انتي اللي رافضة علي امل.

صقر: بقالك عشر سنين و انتي في القرف ده كنتي تاخدي موقف من البداية.
صقر: عامل زي اللي بيكدب الكدبة و بيصدقها.
صقر: اشربي من نتيجة اختيارك بقي.
نجلاء(بعياط): انا مكنتش عايزة ا.
صقر: انتي لسة مصدقة نفسك بذمتك ده كلام.
نجلاء و صقر سمعوا صوت صريخ صقر لف ناحية طيف لقاها بتقع من علي التل و مسكت في صخرة.
صقر جري علي طيف و قبل ما يمسك ايديها كان طيف ايديها فلتت من الصخرة صقر لحق مسك دراعها.
نجلاء(بخضة): مين دي؟!

طيف(بدموع): هموت؟!
صقر: الغباء مش عارف عايز منكوا ايه انتوا الاتنين.
صقر شد طيف من دراعها شدة قوية رفعها نصها كانت طيف اتعلقت في رقبته و رفعت رجليها من الهواء طيف انكمشت علي نفسها و هي في حضن صقر.
نجلاء: مين دي بقي؟!
صقر: مش لازم تعرفي مش لازم.
صقر: و انتي ايه اللي وقعك كدة؟!
طيف: انا كنت بتفرج ايه اللي تحت بميل برأسي و رجلي كانت خلاص علي حرف التل فوقعت...
صقر: انا ناقص. اوف.

صقر قام وقف و وقف طيف معاه و مشيوا ناحية العربية.
صقر: هتفضلي واقفة عندك كتير يلا.
نجلاء ركبت جمب صقر و طيف ورا و كل شوية نجلاء تبص علي طيف.
تليفون صقر رن، الخط اتفتح.
آسر(بغضب): انت عايز ايه بقي؟!
صقر: خير؟!
آسر(بغضب): فين طيف؟!
صقر: معايا.
آسر(بغضب): و بتعمل معاك ايه من بقية اهلك؟! وديني طيف.
صقر: خدي.
طيف مسكت منه التليفون و ردت علي آسر.
طيف: الو.
آسر(بغضب): انتوا فين؟!
طيف: معرفش.
آسر(بغضب): و حياة امك.

طيف(بعصبية): احترم نفسك.
آسر(بهدوء مصطنع): اسالي الحيوان ده انتوا فين؟!
طيف: قالي اسالي الحيوان ده انتوا فين؟!
نجلاء بصت ل طيف و صقر بصدمة شديدة.
صقر بص ل نجلاء باحراج من كلام طيف و بص ل طيف بغضب.
صقر: قوليله ساعة و جايين.
طيف: بيقولك ساعة و جايين.
آسر: قوليله قدامك نص ساعة تكون فيها قدامي.
طيف: بيقولك نص ساعة تكون فيها قدامه.
صقر شد من طيف التليفون و كلم آسر.

صقر(بحدة): بص ياض انا اجي وقت ما احب عايز تاخدها قابلني كمان نص ساعة في ().
صقر(بغضب): انا كنت ناقص قرفكوا.
صقر قفل التليفون و رمي التليفون علي التابلو بتاع العربية.
صقر: ده ايه القرف ده؟!
صقر وقف قدام القصر و نزل من العربية و نجلاء هي كمان نزلت طيف لية هتنزل.
صقر: خليكي هنا مش بيت اهلك هو.
صقر خد نجلاء و دخلوا القصر,طيف قعدت في العربية و رجعت رأسها لورا بتعب.
في القصر...

محمد(بعصبية): انتي كنتي فين يا نجلاء؟!
صقر: كانت جاية ليا تطمن عليا.
نيران(بدموع): ماما نجلاء.
نيران جريت علي نجلاء حضنتها نجلاء باست رأسها.
محمد(بعصبية): مستاذنتيش ليه؟!
صقر(ببرود): و انت من امتي و انت فاضي ليها؟!
محمد(بعصبية): ولد اتكلم بأدب مع ابوك هو علشان بسكتلك. احترم نفسك و انت بتتكلم معايا.
صقر(بعصبية): مين اللي يحترم مين مش لما ت.
نجلاء(بحدة): صقر اسكت.
صقر(بعصبية): اولعوا كلكم بجاز زبالة زيكم.

صقر كان هيمشي نيران مسكت دراعه...
نيران(بعياط): هتمشي؟!
صقر لف ل نيران و حاوط وشها بين ايديه و باس رأسها.
صقر: متخافيش يا حبيبتي.
صقر: هرجعلك تاني.
صقر خرج بره القصر بغضب و ركب عربيته و ساقها بسرعة كبيرة نسي ان طيف موجودة في العربية و قفل تليفونه و ساق بسرعة كبيرة ناحية غابة.
صقر وقف العربية و نزل و كان لسة هيقفل العربية.
طيف(بخضة): انت هتسبني هنا لوحدي؟!

صقر لف بصدمة ناحية طيف و شد علي شعره بغضب فتح باب العربية ل طيف و شدها من دراعها.
صقر(بغضب): مقولتيش ليه من البداية انك موجودة؟!
طيف: لانك كنت متعصب...
صقر(بغضب): انا متعصب متنيل علي عيني انتي مالك؟!
صقر(بغضب): دلوقتي اعمل فيكي ايه؟! ردي.
طيف(بضيق): انا كنت اعرف بقي. و كمان انت جايبنا فين؟!
صقر(بعصبية): قصدك كنت جاي فين مش كنت جايبنا. انا كنت جاي لوحدي دلوقتي مش هرجعك البنزين مش هيقضي.

صقر(بضيق): اوف بقي، ربنا يريحني منك.
طيف: طب اقولك علي حاجة حلوة هربني و انا هريحك خالص و مش هرجع تاني.
صقر(بضيق): مش قولتلك غبية. قدامي قدامي.
طيف مشيت قدام صقر ببطء و صقر وراه.
صقر: خليكي ماشية في وشك و متبصليش كل شوية.
طيف: الله مش خايفة.
صقر: امشي مش طايقك.
بعد فترة طيف لقت صقر مشي قدامها و مسك ايديها و طيف لاحظت ان في نور جاي ناحيتهم.
طيف: هو في الغابة في بيوت؟!
صقر: في فنادق كمان.
طيف(بصدمة): بجد!

صقر: ايوه.
صقر وقف قدام فندق و دخل و خلي طيف تقف قدام الفندق,طيف انكمشت علي نفسها و كانت رجليها وجعتها قعدت علي سلمة من سلالم الفندق كانوا في حدود تلت سلالم...
طيف(لنفسها): فندق في الغابة غريبة!
-طيف بصت علي الفندق لقته صغير مش بتتكون غير من طابقين بس و شكل ان فيه عدد غرف صغيرة-.
صقر: يلا.
طيف مدت ايديها ل صقر و صقر بصلها و بعدها شد ايديها و قومها تقف.
طيف: ايه؟!
صقر(بضيق): تعرفي تتهدي بقي شوية.

صقر طلع للدور التاني و وقف قدام اوضة.
صقر: ادخلي.
طيف: ليه؟!
صقر: هنريح هنا الليلة بكرة الصبح هتصرف في موضوع العربية ده.
طيف: طب ما تتصل بحد؟!
صقر: تليفوني فصل.
طيف: ما تطلب شاحن؟!
صقر: معندهمش ما تنجزي خشي.
طيف: طيب.
طيف دخل و لسة هتقفل الباب صقر دخل.
صقر: و انا ابات في الشارع؟!
طيف(بغضب): نعم يا اخويا؟! هو انا و انت هنان في اوضة واحدة.
صقر(ببرود): ما انت نمت معاكي في الخيمة، فرقت؟!

صقر: و لو كنت عايز اعمل حاجة كنت عملتها في الخيمة هي فرقت. و بس بقي صدعتيني ده انتي ايه ده؟!
صقر: الملخص علشان منرغيش كتير. مفيش غير اوضة فاضية بس و طبعا مش انتي بس اللي هتاخديها انا و انتي. ثانيا بكرة الصبح هنرجع خلص الموضوع.
صقر بدأ يقلع القميص بتاعه طيف فتحت عينيها من الصدمة.
طيف: لا طبعا انت هتنام بهدومك.
صقر: و ده ليه بقي؟!

طيف: هو كدة انا هنا غريبة مينفعش اشوفك غير بهدومك. و كمان مش كفاية هنام معاك في اوضة واحدة.
صقر(بضيق): انتي تطولي. بس عموما خلاص ماشي.
صقر راح نام علي الكنبة بتعب و اتغطي.
طيف(باحراج): هو مفيش بطانية زيادة؟!
صقر رمي ليها بطانيته و لف ودي ليها ضهرها و غمض عيونه و نام.
طيف: انت نمت؟! طب و انت هتتغطي بايه؟!
صقر(بضيق): طيف سيبيني انام زهقت من صوتك اوف.
طيف: عنك ما اتغطيت انا مالي اصلا...

طيف طلعت علي السرير و غطت نفسها كويس و بصت علي صقر لقته نام,طيف طفت النور و نامت بعمق...
في الصباح الباكر.
طيف كانت نايمة بكل عمق و هدوء هي و صقر,فجأة لقوا الباب بتاع الاوضة اتفتح و ناس دخلت.
طيف و صقر قاموا مخضوضين كانت طيف بين النوم و اليقظة.
صقر(بحدة): في ايه؟!
آسر(بغضب): هو ده اللي قابلني في الكافيه؟!
آسر(بغضب): و انتي يا هانم نايمة معاه في نفس الاوضة؟!

طيف(بحدة): انت مين اصلا؟! و كمان انت واحد خطفتني من وسط اهلي و ناسي و زرعتني وسط ناس معرفهمش و طالب مني اكون علي مزاجك. لا يا حبيبي انا بنت ناس و متربية و محدش يمشي كلامه عليا. و.
آسر قرب من طيف و ضربها قلم بغضب علي وشها,آسر طلع مسدسه بغضب و حط قدام وش صقر.
صقر: اضرب يا بيضة متخافش.
آسر(بعصبية): و مين قالك اني خايف؟!
صقر: عمرك ما هتشوف نظرة الخوف اللي بتتمني تشوفها في عيوني. انسي يا آسر.

صقر: حبيبتك عندك اهي. خدها و سيبني اكمل نوم.
صقر راح ناحية السرير زق طيف و نام علي السرير.
صقر: يلا غوروا في داهية تأخدكم. ده ايه ده؟! بتزعجوا الواحد!؟
آسر شد طيف من دراعها بغضب و خرج بره الفندق و بدأ يمشي و هو ممشي وراه طيف.
آسر(بغضب): لو مكسرتش عينك دي يا طيف مبقاش آسر الجارحي.
طيف: و لا عاش و لا كان اللي يعمل كدة.
آسر(بتحدي): هنشوف يا طيف.
طيف(بتحدي): علي جثتي يا آسر.

آسر ركب طيف بغضب في العربية و ركب جمبها.
آسر: اطلع علي البيت.
السواق: حاضر يا بيه.

-في مكان تاني...
عند رفيف.
رفيف: يا فهد تعبت.
فهد: يا رفيف اخر لعبة بليز.
رفيف: نفسي اعرف طيف كانت بتعمل معاك ايه؟!
فهد: كانت بتيجي تلعب معايا بدل ما انتي بتخافي من الالعاب كدة يا جبانة.
رفيف: و الله؟! طب ابقي وريني مين هيوديكي ملاهي تاني...
فهد: لما طيف ترجع من السفر هتوديني الملاهي.
رفيف(بحزن): لما ترجع ان شاء الله...
فهد: مش ده عمو رامي؟!
رفيف لفت بسرعة و شافت رامي بس لقت معاه بنت.

فهد(بصوت عالي): عمو رامي يا عمو رامي.
رفيف(بحدة و ضيق): متناديش يا فهد.
فهد: ليه؟!
رامي كان سمع فهد راح ليه بسرعة و هو معاه البنت.
رامي: اهلا يا بطل.
رامي: ازيك يا رفيف؟!
رفيف: الحمدلله. عن اذنك متاخرين.
رامي: استني بس اعرفك.
رفيف: مش لازم.
فهد: ليه يا رفبف؟! انا مش عايز اروح بليز خلينا شوية كمان.
رامي: هنلعب يا حبيبي سوا.
رامي: دي نور خطيبتي.
رفيف: اهلا و سهلا.
نور: اهلا بيكي. انتي رفيف بقي؟!

رفيف: انتي تعرفيني؟!
نور: رامي حكالي علي قضية خطف صاحبتك.
رفيف(بصدمة): ليه؟!
فهد(بصدمة): هي طيف اتخطفت مش سافرت.
نور: انا اسفة اسفة جدا لو كنت عكيت الدنيا.
رفيف: فهد استني.
فهد طلع يجري و رفيف و رامي وراه بسرعة...
رامي: اهدي يا فهد هترجع.
فهد: اللي بيتخطف مش بيرجع.
رفيف(بدموع): طيف مش وعدتنا مش هتسبنا. هتوفي بوعدها زي كل مرة.
رفيف(بدموع): بلاش تتعبني يا فهد انا تعبانة لوحدي.
فهد(بعياط): انتي ضحكتي عليا.

فهد(بعياط): انتي وحشة.
فهد قعد في الارض و قعد يعيط علي طيف رامي و رفيف قربوا منه...
رامي: يا حبيبي طنط رفيف مش وحشة طنط رفيف مرضيتش تزعلك، طنط رفيف بتحبك و مرضيتش انك تضايق و تزعل و تعيط.
رامي: طنط رفيف علشان بتحبك عملت كدة.
رفيف(بدموع): و لاني متاكدة انها هترجع...
فهد(بعياط): وعد هترجع!
رفيف(بدموع): وعد.
رامي: متخافش هتتعدل.
نور(بضيق): ايه يا رامي مش هتفسحني؟!
رامي: اه يا نور هنتفسح كلنا. يلا يا فهد.

فهد: توعدني انك هترجع طيف؟!
رامي: وعد يا حبيبي.
فهد: يلا بينا.
رامي: يلا يا رفيف.
رفيف(بتعب): طيب.
رفيف قامت وقفت هي و رامي و فهد و نور مسكت في دراع رامي.
رفيف كانت دايخة و بدأت تحس بتعب و وقعت في الارض...
رامي و فهد(بخضة): رفيف!
رامي جري علي رفيف حاول يفوقها معرفش شالها بسرعة بين ايديه و خرج من الملاهي.
نور(بعصبية): رامي هتعمل ايه!؟
رامي(بضيق): هعمل ايه يعني يا نور؟! هوديها المستشفي.

نور(بعصبية): هي من بقية عائلتنا؟!
رامي: لو واحدة في الشارع غيرها كنت هعمل كدة برضو.
رامي: اركبي.
نور: نزل البنت دي الاول.
رامي: روحي بتاكسي يا نور.
رامي: اركب يا فهد.
رامي لف ساق و وصل للمستشفي,نور كانت في قمة غضبها.
فهد: دكتور.
رامي: دكتور هنا بسرعة بعد اذنك.
ممرضة: تعالي.
رامي راح مع الممرضة و هو شايل رفيف و جمبه فهد. رامي حط رفيف علي سرير المرضي و جه الدكتور بدأ يفحصها.

الدكتور: مش مهتمه بنفسها و غذائها الفترة دي.
رامي: طب نعمل ايه يا دكتور؟!
الدكتور: علقت ليها تحاليل بس لازم تاكل و تتغذي هتستعيد طاقتها.
رامي: تمام شكرا يا دكتور.
دكتور: العفو.

-في مكان تاني...
في ال?يلا.
طيف كانت قاعدة في اوضتها حاسة بملل. لقت تليفونها اللي آسر رجعه ليها اللي كان جايبه ليها من البداية بيرن.
الخط اتفتح.
طيف: الو مين؟!
زين: انسة طيف ممكن حضرتك تيجي الشغل؟! ضروري.
طيف: تمام حاضر. مسافة السكة باي.
طيف دخلت غسلت وشها و خرج تغير هدومها.

طيف لبست فستان واسع باللون الكشميري الفاتح ب ¾ كم و مبين اكتافها و رقبتها. و نازل بضيق لغاية الخصر و نازل بوسع بسيط بطبقة من الشيفون واصل لغاية الركبة، لبست جذمة باللون الابيض و حطت روج هادئ و سيبت شعرها علي ضهرها.
طيف نزلت ل تحت و بدأت تدور علي آسر.
بنت: حضرتك عايزة ايه؟!
طيف: استاذ آسر؟!
بنت: في اوضة مكتبه.
طيف: وصليني لهناك.
بنت: تعالي.
البنت وصلت طيف لاوضة مكتب آسر و مشيت.

آسر: ماهر عايزك تجهزلي مأذون و شهود النهاردة بليل. ضهروري
آسر: ايوه هكتب الكتاب النهاردة.
آسر: مش وقت استفسار. ايوه جهزهم علي الساعة 10 كدة عايزك تخلص كل الاجراءات و الاوراق اللازمة النهاردة.
آسر: لو اتأخرت هقتلك.
آسر: متنساش اقفل باي.
الباب خبط.
آسر: ادخل.
طيف دخلت المكتب و هي متوترة من كلام آسر.
آسر: خير عايزة ايه؟!
طيف: عايزني في الشركة ضروري. هروح.
آسر(بتفكير): تمام روحي بس متتاخريش.

طيف: ممكن حد يوصلني.
آسر: بره في عربية بسواق تحت خدمتك اطلعي.
طيف: تمام شكرا.
طيف خرجت جري علي بره و هي بتفكر في طريقة تهرب بيها من آسر.
طيف ركبت العربية و بعد فترة وصلت للشركة.
نانسي: حمدلله بالسلامة.
طيف: الله يسلمك.
نانسي: ايه الجمدان ده كله؟! الفستان عظمة. و انتي قمرين.
طيف: ده من ذوقك يا حبيبتي تسلمي.
نانسي: احبك.
طيف: و انا. ايه الشغل المهم؟!
نانسي: تنظيم الsystem...

زين: طيف كويس انك جيت تعالي ورايا...
طيف: حاضر.
زين: بس بسرعة.
زين مشي و طيف وقفت تتكلم مع نانسي و راحت ل زين بدأوا يشتغلوا لفترة كبيرة اكتر من تلت ساعات.
زين: تمام روحي ودي ل صقر الملفات دي.
طيف: ها انا؟!
زين: ايوه يلا.
طيف: تمام.
طيف خدت الملفات و دخلت لاوضة صقر.
صقر(ببرود): اخرجي و خبطي تاني.
طيف(بضيق): طيب.
طيف خرجت و خبطت.
صقر: ادخل.
طيف دخلت و قربت من صقر و حطت علي المكتب للملفات.

طيف: الملف ده محتاج اماضتك.
صقر: سيبيه همضيه.
طيف: بس زين محتاج سريع.
صقر: تمام.
صقر بدأ يوقع علي كل الاوراق اللي موجودة في الملف و وداه ل طيف...
طيف: تمام شكرا.
طيف خدت الملف و خرجت بسرعة لاوضة مكتبها...
بعد فترة تليفون طيف رن.
الخط اتفتح.
آسر: قدامك قد ايه!؟
طيف(بضيق): ساعة بالكتير.
آسر: متتاخريش نص ساعة و تيجي.
طيف: بس...
آسر(بحدة): مستنيكي و لو اتاخرتي متلوميش غير نفسك...
طيف(بضيق): طيب.

طيف كانت قايمة و بتظبط مكتبها قبل ما تمشي لقت باب اوضة المكتب اتفتح من غير استأذان.
طيف(بحدة): هو مفيش ادب؟!
صقر(بغمزة): مش يلا يا مراتي يا حبيبتي؟!
طيف حست بدوخة شديدة و بدأت تفقد وعيها لغاية ما وقعت بين ايدين صقر.
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة