قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

في فيلا المنشاوي
صعدت عفاف الى غرفة رنا حتى تجعلها تستيقظ وعندما دخلت لقت رنا تجلس على السرير ولكن كانت في ملكوت آخر فقتربت منها عفاف وجلست بجوارها ومسكت ايديها
عفاف: كنت لسه هصحيكي
رنا: انا صاحية من بدري طنط
عفاف: مالك يا بنتي احكيلي انا ذى امك
رنا بتوهان: مش عارفة ليه اول مافوقت وكنت عوزة امشي جيه في دماغي أدهم
عفاف: هو انتى مين ساعدك في المستشفي.

رنا: الممرضة الى هناك بعد مافوقت دخلت عليا لقتنى بعيط جامد فضلت تهدي فيا وكدبت عليا وقولتلها ان اخواتى هيقتلو جوزى وفضلت اتحايل عليها تساعدنى لغاية موافقت وجابت ليا هدوم ولما روحنا نعمل أشعة شاورت على الباب الى هخرج منه وفعلا خرجت وهي خدرت نفسها علشان متترفدش ولما خرجت فضلت ماشية لغاية ملقيت تاكسي وقولتلة العنوان وانتى عارفة الباقي
عفاف: طيب قومى يالا اتوضي وصلي والبسي ونزلي
رنا: حاضر.

توجهت عفاف الى الخارج ولكن صوت رنا وقفها
رنا: هو انا ليه اخترت أدهم اجي عنده برغم الى عمله فيا
عفاف: هو انتى سامحتى ادهم
رنا: ايوه بس
عفاف: بس ايه
رنا بدموع: في حرب جوايا قلبي عاوز يسامحة وعقلي رافض وكل شوية بيفكرنى بال حصل
عفاف بحنية: انا عرفت من اسر اد ايه انتى قريبة من ربنا صلي وادعى ربنا يعملك الصالح
رنا بدموع شديدة: بس ربنا زعلان منى اوى وعمره مهيسامحنى على غلطتي.

عفاف بريبة: غلطة ايه ديه الى ربنا عمره مهيسامحك عليها
رنا بضعف: في يوم لما كنت في الجامعة أدهم مسك ايدى فضربتة وفضلت اضرب فيه لغاية منهرت هو حضنى اوى وووووو
عفاف بعصبية: وايه انطقي
رنا بدموع: باسنى على شفايفي وباس عنية وامبارح طلبت منه يحضني علشان كنت خايفة اوى
عفاف بتفهم: متخفيش ربنا غفور رحيم اطلبي السماح وهو هيسامحك
رنا: واعدتى هنا
عفاف: انتى حبيتي أدهم.

رنا: لا طبعا بس بحس بالأمان معاه وفي حضنة حسيت بطيبته عارفة حضنة حنين اوى ذي حضن تيفا
عفاف: مين تيفا
رنا بضحكة: تيفا ده بابا حبيبى الراجل الوحيد الى بحبه وبعشقه
عفاف: انا وزينب هننقل هدومك في أوضة تانية بعيد عن أوضة أدهم ومش هخليه يدخل ليكى خالص لغاية متتعافي وتشوفى هتعملي ايه تمام
رنا بفرحة: تمام
عفاف بضحكة: طيب قومى يالا صلي ولبسي ونزلى على طول
رنا: حاضر.

غادرت عفاف وتوجهت رنا الى الحمام وأخذت دش وتوضات ولبست وجلست تصلي
ولكن في الخارج
كان أدهم قد صعد الى الأعلى حتى ييقظ رنا ولكن سمع كل كلامها ووقف يضع راسة على الحيطة وفاق على ايد تضع عليه وكانت عفاف واخدته وراحت اوضتها
عفاف: انا عارفة انك سمعت كل حاجة هتعمل ايه
أدهم بسخرية: هعمل ايه مخلاص هي مش بتحبنى
عفاف: حمار
أدهم: ايه
عفاف: ايوه حمار طالع لعمك كل حياتة كانت شغل بس اول مشاف فريدة بقي عامل ذي الاهبل.

اسر: انا ابويا كان حمار واهبل
عفاف: ايوة لكن انت يا اسر طالع لعمك ماشاء الله كان جامد
أدهم: المهم اعمل ايه
عفاف: معنى انها تهرب وتيجي هنا ومعنى انها تطلب حضنك وتحس معاك بالأمان يبقى بتحبك بس بتكابر
أدهم: ايوه يعنى اقوم ارزعها قلمين ولا اخدها بوسه امريكانى
عفاف: مش بقول حمار وهبل
أدهم: اففففففف خلصي بقي
عفاف بحب: يا حبيبي حسسها بالأمان حسسها بحبك بس اوعي تلمسها علشان هي خايفة من عقاب ربنا.

أدهم بسخرية: امال لو عرفت بالى عملته هتعمل ايه
اسر: ليه انت عملت ايه
أدهم بضحكة: كل خير يا اسوره هو ايه ده
اسر: ده شوكولاتة وشيبسي ليها
أدهم وهو يحضنة: حبيبي يا اسر شكرا أروح اديها الحاجة
اسر: بس انا الى جايب الحاجة
أدهم بذهول: هتقطع على اخوك
اسر بسخرية: دلوقتى اخوك ماشي يا عم خدها
أدهم: ماشي يا حيوان
غادر أدهم وفضلت عفاف تضحك عليهم
اسر: عجبك كده
عفاف: ايوه عاجبنى يالا امشي من هنا.

اسر بدموع مزيفة: خلاص الكل مش عاوزنى
عفاف: يالا ياهبل علشان انزل تاكل
اسر: ماشي اكل الأول بعد كده اعيط
عفاف: عندك حق هتعيط على معده فاضية
نزلت عفاف وأسر الى الاسفل وكانت في انتظار أدهم ورنا
اما عند رنا
رجع أدهم الى غرفة رنا وخبط على الباب
رنا: مين
أدهم: انا ممكن ادخل
رنا: ثوانى ارتدت الطرحة
توجهت رنا وفتحت الباب
رنا: نعم
أدهم: نعمله عليكي اتفضلي يا جنية
رنا: ايه ده
أدهم بحب: افتحى وشوفي
رنا: ماشي.

اخدت رنا الشنطة وتوجهت الى الداخل وجلست على السرير وفتحت الشنطة ولقت فيها شوكولاتة وشيبسي
رنا بطفولة: الله شكولاتة وشيبسي هااااااااااا
أدهم بنظرة حب: عجبتك
رنا: اوى شكرا
أدهم: طيب يالا اخلعي
رنا بخضة: اخلع ايه
أدهم: بلاش دماغك اطلعي برا عاوز البس ولو عوزة تفضلي معايا معنديش مانع
رنا بسرعة: لا انا هخلع
جريت رنا الى الاسفل وفضل أدهم يضحك عليها
وبعد وقت نزل أدهم ووجد اسر ورنا بيضحكو مع عفاف
أدهم: يالا ناكل.

عفاف: يالا يا حبيبي
توجه الجميع الى السفرة وجلسو يكلو
أدهم: أخبار والده عصام ايه
اسر: كلمته من يومين كانت خرجت من العناية وكلمته من شوية كانت احسن
( فعلا كان اسر يتحدث مع عصام في الهاتف ويستفسر على أحوال والدته )
بعد انتهاء الاكل توجه أدهم وأسر ورنا الى المستشفي
في إحدى المطاعم الراقية
،
سليم: وحشتيني اوى
الرد: لا رد
سليم: طيب انتى زعلانة ليه
الرد: لا رد
سليم: انتى عارفة انى بحبك والله العظيم بحبك
الرد: لا رد.

سليم بعصبية: ميرا لما اكلمك تردى عليا
ميرا بدموع: انت بتذعقلي ليه
سليم بحب: اسف يا عمري
ميرا: انت مش بتحبني
سليم: والله بحبك من يوم مشوفتك في ايطاليا وانا بعشقك
ميرا: ورنا
سليم: انتى هبلة رنا بحبها ذي سمر بالظبط
ميرا: يعني انت بتحبني انا وبس
سليم: وحيات الشكولاتة والشيبسي الى وصلك أستراليا يا موزتى كمان اذاي هحب اتنين اخوات
ميرا: اه صحيح تعالى هنا انت اذاي تجيب شكولاتة وشيبسي لرنا.

سليم بسرعة: والله هي مرة واحدة بس واول مرة اعرف انها جالها صندوق شكولاتة وشيبسي وعصائر
ميرا: تفتكر ممكن يكون حبيبها
سليم: معرفش
ميرا: انت عارف هي فين
سليم: ااااااا لا طبعا
ميرا بذعيق: سلييبيييييييم رنا فين أوس ومراد هيتجننو
سليم: اااااف ايوه عارف هي فين
ميرا بلهفة: هي فين
سليم: عرفت من شوية بس انها في مستشفى مع أدهم وأسر
ميرا بخضة: أدهم يالهوى لو مراد أو اوس عرفو هيولعو الدنيا وانت عرفت منين.

سليم: على فكرة أدهم بيعشفها
ميرا: يعني هي لسه هناك دلوقتى
سليم: ايوة لسه دخلين مكملوش نص ساعة
ميرا: طيب تعالى نروح بسرعة
سليم: يا بنتي انا مصدقت شوفتك
سمع الاتنين صوت من وراهم
الصوت: لا مانتم هتروحو معايا
ميرا بخضة: ااااااااااوس
سليم بهبل: أوس حبيبي اذيك انا شفت ميرا قولت اجي اسلم عليها يالا سلام انا
اوس ببرود: اقعد عوزين نتكلم
سليم: حاضر
اوس: انا عارف مكان رنا من اول دقيقة
ميرا: اذاي.

اوس: من السلسلة الى في رقبتها
سليم: فيها جهاز تعقب
اوس: ايوه معنى انها تلجأ لادهم يعنى بتحبه
مراد بسخرية: وبتحبة بعد الى حصل
اوس بصدمة: مراد انت جيت اذاي
مراد: عيب عليك تسال الفهد سؤال ذي ده
اوس: طيب قعد ونتفاهم
مراد: انا هروح وهجبها معايا
سليم: ولو مردتش
مراد بعصبية: هجبها من شعرها
اوس: يبقي هتخسرها للأبد
مراد: محدش يدخل بيني وبين اختى
غادر مراد بعصبية فخرج الباقي بسرعة وركب الكل سيارات سليم.

سليم: هو أنت عرفت مكانا اذاي
اوس: عادى يعنى من السلسلة اى الحلوة لبساها
ميرا: انت حاطت جهاز تعقب فيها
اوس: ليه كنتى عوزة اسيبك تخرجي وتدخلى علشان حد يخطفك
سليم: أوس من فضلك اوع تعلى صوتك عليها تانى
اوس ببرود: عادى أعلى صوتى براحتي
سليم بعصبية: لا مش براحتك ميرا حبيبتي و مراتى المستقبلية
اوس: ومين هيوافق
سليم بسخرية: مش محتاج كلام منك كفاية عمى نجم الدين
ميرا بسرعة: اوس بابا لازم يعرف.

اوس: عندك حق اتصلي عليه
ميرا: حاضر
اتصلت ميرا على ابوها وأخبرته بمكان رنا توجه نجم الدين الى هناك
وصل مراد الى المستشفي وأمر رجالة بادخول معه
في المستشفي
كانت رنا تخضع لرسم القلب وكان يقف في الخارج أدهم وأسر وما هي الى لحظات حتى شاهد أدهم مراد يأتي عليه
أدهم: اسر اتصل على الرجالة كلها تيجي
اسر: في ايه ومين الى جاي هناك ده
أدهم: ده أخو رنا
اسر بصدمه: أخوها اذاي مش هي وحيده.

أدهم بعصبية: مش وقت الكلام ده يالا نفذ
ذهب اسر واتصل على جميع الرجالة لكي ياتو
مراد وهو يرفع سلاحة في وش أدهم
مراد بعصبية: فين رنا
أدهم ببرود: معرفش
مراد: اختى فين
اسر: ممكن تهدي احنا في مستشفي
مراد: أخرس يالا
أدهم وهو يرفع سلاحة: لو فاكر انك الفهد فأنا القيصر بلاش تلعب معايا
مراد: هقتلك
أدهم وهو يفتح دراعه: مراد انت مش في أستراليا انت في مصر اهلا وسهلا بيك.

وفي لمح البصر أصبح عدد من الحرس خلف ادهم وتم رفع الأسلحة ورفعت رجاله مراد الأسلحة
خرجت رنا بسرعة لما سمعت صوت مراد وعند خروجها شافت كمية الارجالة والأسلحة
رنا بخوف: أدهم في ايه
أدهم وهي يحضنها: ولا حاجة حبيبتي
مراد: تعالى يا رنا
أدهم وهو يضعها خلف ظهره: لا رنا مش هتتحرك من هنا
وصل سليم واوس مع وقف سيارات نجم الدين الذين توجهت توجهت الداخل حتى يمنعو المصيبة التي سوف تحدث.

نجم الدين: نزل سلاحك يا مراد وانت كمان يا أدهم
أدهم: محدش هياخد رنا مني
اوس: مراد نزل سلاحك وامر رجالة بالمغادرة
أدهم وهو ينزل سلاحة: تمام وأمر رجالة بالمغادرة
مراد: انت دلوقتي لوحدك
أدهم: عادى مش هتفرق
مراد: رنا حبيبتي تعالى هنا
أدهم: كلمنى انا
مراد وهو يرفع السلاح: يبقي موتك نفذ
وأطلق رصاصة التي استقرت في...
كفاية كده.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة