قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السابع

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السابع

رواية أحببت صخر للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السابع

محمد بعدم تصديق: انت بتقول ايه يا باشا انت هتتمسخر علينا يا باشا بس مقبولة منك
سفيان بحدة: اني مهتمسخرش انا بتكلم جد
محمدبفرحة: يعني انت عايز تتجوز اختي اني
سفيان بزهق: انت هترغي كتير كدا ليه قولت ايوا عايز اتجوز اختك مش مموافقش قول مموافقش و خلاص
محمد بسرعة: مموافقش ايه في حد عقل ميوافقش علي سيادتك يا باشا.

سفيان ببرود: طيب انا هاجي بكرة عندكم عشان بكرة الجمعة وهتبقي اجازة و اسمع ردها بالموافقة وبعد كدا هجيب الحاجة واجي لان الحاج تعبان
محمدبفرحة: تيجي تنورو ولو انتو مقدرينش تيجو نيجي احنا
سفيان بغضب: احنا هنتعدي الاصول ولا اي متتعدل ولا هتتجن
محمد بخوف: لا ياشا مقصدش انا عشان الحج بس انت اولاد اصول تيجو تشرفو في اي وقت واحنا بكرة في انتظارك يا باشا.

سفيان بقرف: ان شاء الله انت لما تروح عرفها وخليها تفكر عشان بكرة عايز رد اخير
في بيت سفيان
صالح المنشاوي بفرحة: انا فرحان قوي ان ولدك سمع كلام وفكر في موضوع الجواز دا من تاني
سوسن: طبعا يا ابو سفيان عمره ما يكسر طلب ابدا عايز يفرحك بي شي ربنا يفرحك قلبك وقلبه صالح بتنهيدة: اه بس كان نفسي ياخد بت عمه وقولت هو هيختارها مردتتش افراضها عليه بس هو اختار واحدة غريبة.

سوسن: القلب ومايرد يا خوي وانت خبر زين ان سفيان محدش يقدر يفرض عليه شي
صالح بابتسامة: فعلا راسه ناشفة عامل زي في شبابي وقفت قصاد الكل عشانك ص
سوسن بضحكة: ربنا يباركلنا فيك يا حج
في غرفة امينة قاعدة معاها بنتها هند
امينة بغل: بقي ابن سوسن هيتجوز واحدة غريبة ويجبهالنا ليه زايدة عنك ايه
هند بغيظ: هو كدا عامل زي القرع يمد لبر
امينة: عندك حق يا بتي والله و اديها سوسن طفشت الواد اللي حيلتي.

هند بخبث: ولدك ميمشيش كدا بساهل يا امه اكيد في شي
امينة بضحكة خبيثة: يارب يكون دماغة شغالة ميبقاش بهيم
في بيت اخو رحيق
رحيق حزينة وبتفكر في محمود: معقول خلاص كدا اني ومحمود مهنتجوزش بعد كل الحب دا واسيبو عادي منك لله يا خوي منك لله انت ومرتك
ايه هتفضلي سرحانه كدا كتير قومي شوفي هتعملي ايه
فاقت رحيق بسرعة من شرودها علي هذا الصوت
رحيق بقرف: قايمة اهو قايمة يا مرت اخوي قايمة.

ايمان بزعيق: متقومي انتي هتغنيلي ولا اي
رحيق بخنقة: ولا غنيلك ولا تغنيلي وسعي كدا خليني اشوف اللي وراي
ايمان بغل: غوري جاتك القرف
حسنات بقلة حيلة: يا بتي ليه كدا اعتبريها خيتك
ايمان بزهق: خيتي لسانة طويل كيف بتك كدا انا خيتي بتحترمني من بصة من عيوني بس
حسنات بحزن: ربنا يخليكم لبعض يا بتي
في بيت المنشاوي
سفيان: السلام عليكم كيفكم
سوسن بابتسامة: وعليكم السلام يا ولدي حمدلله علي سلامتك يالا عشان تتغدا.

سفيان: الله يسلمك يا ست الكل هطلع اغير هدومي وانزل تاني
سوسن: ماشي يا ولدي يكون الغداء جاهز علي سفرة
في بيت رحيق جاي محمد طاير من الفرحة وقرر ميقولش لحد الخبر الا لما يقول لايمان زوجتة
محمد بفرحة: السلام عليكم يا جماعة
الجميع: وعليكم السلام
حسنات: يالا يا ولدي غير عشان هنحط الغداء علي الطبلية اهو
محمد بفرحة: ماشي ماشي جاهزة لحد مغير واجي خدي يا ايمان اطلعي وراي عايزك
طلع محمد وايمان غرفتهم.

ايمان: اي عايزني في اي مالك فرحان كدا ليه ايه اللي حصل
محمد بفرحة: رحيق جالها عريس
ايمان بفرحة انها هتخلص منها: بجد ومين دا شغال معاك في المصنع ولا في الارض ولا صاحبك البقال اللي عايز عروسة
محمد: ولا اي واحد منهم بس هو معي في المصنع فعلا
ايمان: وبيكسب حلو كدا اكيد شغال شغلانة اقل منك في المصنع وطمعان فيك
محمد بضحكة سخرية: طمعان فية انتي غلبانة متعرفيش حاجة دا انتي لو عرفتي هو مين هتقعي من طولك.

ايمان بنفاذ صبر: متقولش هيا فزورة ولا ايه متجننيش
محمد بضحكة: خلاص خلاص متتزربنيش دا يا ستي الرجل اللي اني شغال معا و صاحب كل المصانع اللي في البلد
ايمان بصدمة: ايه صاحب كل مصانع البلد دا ايه عنده 70 سنة واكيد متجوز وعنده شباب كمان عشان كدا هيتجوز خيتك
محمد بضحكة عاليه: لا انا دي هسيبهالك مفجاة هتتصدمي بشكلة ومنظره هو جاي بكرة عندنا.

ايمان بخبث: اكيد مكحكح و لابس جلابية و شكلة ميتشفش بس صح من امتي بيجو عندنا العريس يشوف العروسة
محمد: يا ايمان الدنيا اتتطورت وهو طلب كدا مقدرش اقوله لا المهم انا قولتلك انتي الاول لاني خايف البت رحيق يكون لسة في بالها اللي اسمه محمود ولد عمي دا والرجل دا مقدرش ازعله وميترفضش خاااالص اللي يرفضة يبقي اتجنن
ايمان: هترفضو ليه يعني عشان كبير بس هتعيش في عز.

محمد بيضحك: مش عشان كدا وهو مش كبير بس هيا متعلقة بمحمود
ايمان بخبث: ليه وانت مش قادر تقطم رقبتها لو قالت لا ولا اي وغير كدا انت حلفت بطلاق انها عمرها ما هتبقي لمحمود دي
محمد بسرحان: عندك حق
في بيت المنشاوي
سفيان: ابوي اكل يا امه ونعس
سوسن: اه يا ولدي اكل واديتو علاجه ونعس
سفيان: طيب الحمدلله خدي بالك من صحته ابوي
سوسن بابتسامة: انت هتوصيني علي الغالي يا ولدي
امينة قاعدة بتستمع للحوار وتلوي في بوقها بخبث.

سفيان لاحظ دا حب يدايقها احسن ما يقولها شي يزعلها ويطلع غلطان
سفيان: انا كلمت اخو العروسة انهاردة وباذن الله رايح بكرة اخد موافقتها وبعدها بيومين نروح اني وانتي
امينة بغيظ: واني مش هتاخدي معاك يا ولدي ولا اني مش زي امك
سفيان ببرود: مش عايز اتعبك يا مرت عمي بقولك ابقي شوفيها في الفرح و خلاص
سوسن بخبث: لا طبعا ازاي ولا تعب ولا شي انا لازم اشوف مرت ولدي واختياره ايه.

سفيان ببرود: عادي يا مرت عمي لو عايزة تبقي تيجي تعالي مفيش مشكلة
في بيت رحيق
محمد علي طبلية الغداء: رحيق جيلك عريس بكرة حضري حالك
رحيق كانت بتاكل اتصدمت وسابت الاكل: عريس مين يا خوي صاحبك اللي قولتلي علي بس اني مش هتجوز ها بقي هفضل من غير جواز ايه رايك هشتغل واصرف علي نفسي.

محمد بزعيق: اولا مش العريس اللي قولتلك عليه لاني ساعة ماقولتلك مكنش في عريس من اصلة ثانيا هتتجوزي ورجلك فوق رقبتك ثالثا ودا الاهم راح ضربها بلقلم وشدها من شعرها اني مش رجل ولا ايه لما اكون عايش و خيتي تشتغل ولا اي
رحيق بوجع: اااه سيبني يا خوي معلش مش قصدي والله مش قصدي.

محمد بغيظ: هتوافقي علي العريس اللي جايلك ماشي و مش عايز لما يجي وشك يبقي ملوي تفرضي وشك وتنسي اي شي في دماغك مااااشي وقال كلمته الاخيرة بصوت عالي
رحيق بخوف: ماشي ماشي يا خوي اللي انت عايزو
محمد بتهيدة: ايوا كدا اتعدلي بدل معدلك
حسنات: بس هو مين دا يا ولدي حد واثق في ولا يبهدل خيتك
محمد: دا اني واثق في اكتر ما واثق من حالي يا امه يبهدل مين دا هيعيشها في هنا
تاني يوم في المغرب في بيت المنشاوي.

سفيان في غرفته بيحضر نفسه لابس بنطلون جينز علي اسود عليه قميص سادة ابيض وبلايز ااسود و مرجع شعرة لوراء يعني من الاخر موززز
سوسن دخلت عليه: بسم الله ماشاء الله عليك يا ولدي عيني عليك باردة الله يحميك ويخليك ويبارك فيك ويبعد عنك عيون الناس الوحشة
سفيان بابتسامة باس ايديها: كل دا ليه اني يا امه ربنا يباركلي في عمرك
سوسن بضحك: دا اقل حاجة دا انت شبة الناس دول اللي بنتفرج عليها اللي من بلاد برة.

سفيان بضحكة رجوليا: بلاد برة مرة واحدة يا امه القرد في عين امه
سوسن: فشار قرد قرد مين دا انت قمر واحلي من القمر
سفيان: لا اني همشي احسن ما اغير راي في موضوع الجواز دا عشان مش هلاقي حد يقولي الكلام الحلو اللي بتقولهولي دا يا ست الكل
سوسن بضحك: روح يا ولدي الله يسترها معاك
في بيت رحيق
محمد بعصبية: انا بحذرك يا رحيق هتفضلي تبكي كدا كتير هقتلك واشرب من دمك.

حسنات بخوف علي ابنتها: لا مش هتبكي تاني يا ولدي صح يا بتي
رحيق بخوف: لا مش هبكي تاني خلاص معلش
محمد بزعيق: قومي اغسلي وشك والبسي حاجة زينة كدا
رحيق بتمسح دموعها: حاضر يا خوي تحت امرك
الباب بيخبط
محمد بصوت واطي: يالا بسرعة شكلة وصل خمس دقايق وتبقي جاهزة
رحيق: حاضر
فتح محمد الباب لقي سفيان
محمد بفرحة: نورت يا باشا اتفضل البيت نور والله بس
سفيان ببرود: شكرا منور باللي فيه.

محمد: اتفضل في قوضة الضيوف معلش مش قد المقام يا باشا
من بعيد شوية عن باب
ايمان من بعيد بتبص عشان طبعا عايزة تشوف شكل العريس المكحكح
ايمان بتكلم حسنات: ايه دا مين دا واحد داخل مع محمد قوضة الضيوف عامل زي بتوع تركيا اللي بتفرج عليهم دول شكلة ابن العريس اللي جاي للرحيق وابو جاي وراء
حسنات بحزن: العلم لله يا بتي قاعدة زيك اهو مشوفتش حاجة.

خرج محمد بهمس: يالا استعجلي رحيق وهاتو حاجة للراجل وحضرو واكل وحلاويات بسرعة
ايمان بهمس: حاضر حاضر بس قولي مين دا
محمد بزهق: اخلصي يا ايمان الرجل قاعد جوة بطلي غباء
دخل محمد عند سفيان وطلعت ايمان عند رحيق
محمد: معلش يا باشا كنت بنادي الجماعة بس
سفيان: تمام عادي مفيش حاجة
في غرفة رحيق
ايمان بقرف: اخلصي يا ختي كل دا ويا ريتك حطة شي في وشك
رحيق بخنقة: واني من امتي بحط شي في وشي يالا انا خلصت.

ايمان بخبث: يالا يا ختي يالا
حسنات: خدي يا بتي القهوة دي دخليها واحنا جايين وراكي اهو
رحيق من علي باب الغرفة وقفة وحطة راسها في الارض: محمد محمد
محمد قام بفرحة: ادخلي يا رحيق تعالي
وكان وراها ايمان و حسنات
رحيق بصه في الارض وبتقعد القهوة وفجاة رفعت عنيها واتصدمت بي سفيان
محمد: سلامي علي عريسك يا رحيق
ايمان بي صدمة السنين شبه هيجلها جلطة: عريسها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة