قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا الفصل العاشر

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا

رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل العاشر

وبعد فترة من الوقت رن هاتف نيرة وكان المتصل نورهان
نيرة: نورهان رنت عليه
يوسف: كويس هتصل بعمر واقوله يعمل ايه
هاتف يوسف زميلة المقرب عمر واخبرة عما حدث
ذهب عمر الى القسم التى توجد به نورهان تردد قليلا قبل ان يدخل السكشن ثم دخل
عمر: انسة نورهان
نورهان: مييين
عمر: انا عمر متهيألى سمعتى اسمى قبل كدة
نورهان بتردد: انت ال----
عمر: اه انا اللى اتقدمتلك
نورهان: وحضرتك عايز ايه ؟
عمر: انا جاى اخدك نتكلم شويه فى موضوعنا
نورهان بعصبية خفيفة: تاخدنى فين حضرتك بتهزر... وموضوع ايه االى نتكلم فيه... الموضوع دة اتقفل وانا قولت اللى عندى
عمر: اسمعينى يا نورهان

 

نورهان: مش عااوزة اسمعك فين نيرة هى مجتش كل دة ليه ؟
عمر: حصلت مشكله صغيرة وبتحلها
نورهان بخضة: ايبيبه مشكله ايه حد من اهلى حصله حاجة ؟
عمر: لالالا بعد الشر متخفيش محصلش حاجة من دى
نورهان بأرتياح: الحمدلله ... طيب هى هتيجى امتى ؟
عمر: لا هى مش هتيجى هتخلص مشوارها وهتروح
نورهان: وانا هروح ازاى
عمر: متخفيش انا هوصلك
نورهان: نعممم لا طبعا مستحيل
عمر: انا واخد اذن من اهلك وهم موافقين ممكن بقا نقعد فى كافيه نتكلم شويه وبعدين اروحك
نورهان: كافيه ايه وانا اش ضمنى ان انت هتودينى كافيه
عمر: لالا انا مش كدة خالص حرام عليكى محدش ف حياتى قالى كدة خالص
نورهان: معلش من واجب الاحتياط
عمر: ولا يهمك بس احنا مش هينفع نفضل قاعدين هنا ع الاقل نقعد فى الكافتيريا ولا ايه
نورهان: ماااشى
قامت نورهان وعمر وذهبو للكافتيريا
كانت نورهان ع وشك ان تقع لكن الحق بها عمر مرتين
عمر: طيب لو مفيهاش احراج هاتى ايدك اسندك
نورهان: لا انا كدة تمام
عمر: متخفيش والله مش هكلها
نورهان: لا انا بعرف امشى
وقعت نورهان فى المرة الثالثة
انخض عمر عليها كثيرا ونزل الى مستواها وقال: انتى كويسة
نورهان: اه الحمدلله
عمر: قولتلك هاتى ايدك من الاول
نورهان: معلش ممكن تقومنى
عمر: حاضر
وهووب سندها بيدة وقامت لتذهب امسك يديها وقال: لا لحسن تقعى تانى
نورهان: لا مش هقع سيب ايدى
عمر: والله مش هكلها واسكتى بقا لحسن اشيلك انا مجنون واعملها
استسلمت نورهان وذهبو للكافتيريا

 

وصلت نيرة ويوسف فى العنوان الصحيح وبكل سهوله ثم صعدوا الدرجات ووصلو الى باب الشقة المحددة فى العنوان ثم دقو الباب فتح لهم والد يحيى صديق خالد وصاحب البيت (ياسر)
ياسر: انتى اختو صح
نيرة: صح
ياسر: اتفضلى يا انسه ... اتفضل يابشمهندس
نيرة: شكرا
يوسف: الله يخليك
دخل كلا من يوسف ونيرة البيت ثم جلسوا وخرجت من الغرفة سيدة تبلغ من العمر 43 عاما واعتقدو ان هذة السيدة والدة يحيى
وبعد الترحيب والاستقبال العظيم تحدث ياسر قائلا: لما كلمنى ابراهيم زوج والدتك مصدقتش نفسى
نيرة: انا فعلا مكنتش مصدقة
هند والدة يحيى: امال ابراهيم بية مجاش معاكو ليه
نيرة: انا حبيت اختصر الوقت مش اكتر
ياسر: ومين البشمهندش مش تعرفينا
نيرة بتردد: دة دة دة
هند: ايه يا حببتى مالك
نيرة: لا يا طنط مفيش دة دة يوسف
هند: اهلا وسهلا يقربلك ايه ؟
تكلم يوسف سريعا وقال: انا خطبها
صدمت نيرة من رد فعله ولم تسطيع ان تتحدث
نيرة: احم هو ...هو فين خالد
ياسر: ثانية واحدة هدخل اجيبة واجى
نيرة: اوك
دخل ياسر غرفة ابنة يحيى وتكلم معهم قليلا ع مذاكرتهم ثم
قال: خالد فى ناس بيحوبك اوى جاين عايزين يشوفوك
خالد: ناس بيحبونى انا معنديش حد بيحبنى
ياسر: لا لا دة فى ناس تانية غيرنا كتير بتحبك
خالد: مين ؟
ياسر: تعال وانت تشوف
خرج ياسر من الغرفة اولا ثم خرج خالد فى حاله فضول ليعرف مين من الزياردة
وتفاجى عندما راى نيرة
نيرة بدموع: خاالد وحشتنى اوى
خالد متفأجى: نيررة
نيرة: اه نيرة تعاال فى حضنى ولا موحشتكش
جرى خالد فى احضان نيرة واخذو يبكوا سويا تأثر والد ووالدة يحيى كثير وايضا تأثر يوسف الذى نزلت من عينة دموع وتذكر اختة حبيبة عندما توفت ثم مسح دموعة سريعا وحب ان يغير المود بمزح ثم وقف بجوار نيرة وقال: انت يااخ كفايه كدة ولا استحلتها
نظرت له نيرة بتعجب
قال خالد: اييه الكائن دة
يوسف: كائن
ثم نظر لجسديه وقال بمزح: اه كائن فضائى ابعد عن البت مبحبش حد يحضن خطبتى
نيرة بابتسامة: فى ايه يا يوسف
يوسف: اضحكى ياختى اضحكى وانت كمان اوعى كدة ايوة كدة تعال سلم عليه بقا
سلم خالد ع يوسف وجاء يوسف ان يحضنة ابتعد خالد
يوسف: ايه يابنى انت بتحضن بنات بس ولا ايه
ضحك خالد من مزحة ثم احتضنة بشدة
هند: اتفضلو اقعدو واحنا نسبكو تتكلموا براحتكو
ذهبت هند ثم ياسر
وجلس خالد ونيرة ويوسف
خالد: فين ماما ونورهان
نيرة: نيرة فى الجامعة وماما فى االبيت بس ميعرفوش حاجة انا قولت اعملها مفاجاة
خالد بتشوسيق: وابراهيم مشى من البيت طلق ماما صح
نيرة: لا تخيل دة هو اللى عرف مكانك وقال يرجعك البيت تانى
خالد بأستنكار: فعلا
نيرة: اه والله وكان جاى ياخدك بس انا سبقتة
خالد: يخدنى فين
نيرة: ترجع معانا بيتنا يا خالد
خالد: انا مش هدخل البيت طول ما اللى اسمة ابراهيم دة موجود فى
نيرة بحزن: لا والنبى يا خالد انا مصدقت الاقيك بليز ارجع بيتك وملكش دعوة بيه
خالد بنرفزة: مستحيل
يوسف: استنى انتى يا نيرة ... تعال كدة يابرنس عايزك ... احنا رجاله زى بعض ... يرضيك اخواتك البنات يقعدوا مع جوز مامتك فى نفس البيت لوحدهم
خالد: لا طبعا
يوسف: عين العقل يبقى انت مهمتك كراجل ترجع ببتك وتخلى بالك منهم افرص يعنى
قم مال ع اذنة وقال بصوت منخفض: ولا مستنى لما مامتك تنزل من البيت وابراهيم قاعد مع البنات لوحدهم يدخل يغتصبهم
نظر خالد له بشدة: عندك حق انا لازم ارجع البيت
يوسف: ايوة بقا
ثم نظر لنيرة بغرور مصطنع
ضحكت نيرة كثيرا فأعجبت جدا بيوسف
خالد: هدخل احضر شنطتى وهاجى معاكو
دخل خالد مسرعا ليحضر شنطتة
جلس يوسف بغرور ولا ينظر لنيرة
نيرة: انت قولتلتو ايه خليتة يوافق ع طول
يوسف: كلام رجاله ملكيش فيه
ضحكت نيرة بشدة اعجب يوسف بضحكتها كثيرا ثم قال فى نفسه: لازم ادايقها
يوسف: اضحكى براحتك اوضة الفيران مستنياكى
توقفت نيرة عن الضحك
نيرة بزعل: عايزنى اعمل ايه وانا اعملهولك.
يوسف: حاجات كتير مش هتقدرى عليهم
نيرة: لا هقدر قول
يوسف: ولو مقدرتيش ع طول ع اوضة الفيران
اومأت نيرة براسها بااموافقة
يوسف: اولا ملكيش دعوة بهيثم ولا تردى ع موبايلاتة ولا رسايله ولا ع الفيس ولا اى وسائل التكنولوجيا وثانيا تخرجى معايا بكرة ...وثالثا لا ثالثا سبيها شويه عليكى دى صعبة شويه
نيرة: انا موافقة ع الشرط الاول والتانى بس قولى التالت وحتى لو كان صعب هعمله
يوسف باستنكار: لالا مش هتقدرى
نيرة: لا لا هقدر صدقنى
يوسف: تقوليلى بحبك بصوت عاالى
نيرة: نعممم
يوسف: قبل متكملى انا عارف كدة كدة هتدخلى اوضة الفيران
نيرة: طب خلاص بس مش دلوقتى
يوسف: امتى
نيرة: لما احس انى عايزة اقولها هقولها
نظر لها يوسف وقال: ماشى موافق


عمر: وصلى ردك بدون تفكير
نورهان: ايوة
عمر: ايوة اللى هو ايه يعنى
نورهان: مش موافقة
عمر: طب ممكن تفكرى تانى
نورهان: حتى بعد التفكير ردى مش هيتغير
عمر: انتى كدة عايزة تموتينى
نورهان: انا معملتش حاجة تموتك انا مينفعش ولا اتجوز ولا اخلف ولا اى حاجة كفايه مذاكرتى وجامعتى بعملهم بالعافيه وتعب
عمر: انتى بس وافقى وبجد وان شاء الله انا قد المسؤليه
نورهان: انت عارف انت بتقول ايه انا هبقى حمل كبير اوى عليك وانا مبحبش ابقى حمل ع حد
عمر: هيبقى حمل عليه لما ترفضى
نورهان: عايزنى اعمل ايه اوافق اوك انا موافقة بس هفضل طول عمرى مش شيفاك
عمر: تصدقى كدة احلى بكتير ع الاقل مش هنكون بنحب بعض عشان الشكل والمال
صمتت نورهان
عمر: طب ممكن اسالك سؤال
نورهان: اتفضل
عمر: هو اللى حصل دة بسبب حادثة معينة ولا ايه
تحولت ملامح نورهان للغضب وقالت بحزن: حادثة معينة
عمر: احكيلى ايه اللى حصل
فلاش بااااك
بعد نتيجة الثانويه العامه
وفرحة نورهان ونيرة بنتائجهم المبهرة
قررت نورهان زيارة زميلتها سها
وعندما وصلت عند بيتها جاء مكالمة من نيرة وتخبرها بأن تاتى فورا لان والدها مرض فجأة
ذهبت نورهان لتركب اى تاكسى لكى يواصلها عند بيتها وبالفعل ركبت تاكسى وكان السائق رجلا كبير فى العمر ويمشى ببطئ وقالت له نورهان: كتر السرعة الله يخليك
السائق: حاضر
عندما ارتفعت نسبة السرعة بداء الرجل العجوز يشرد كثيرا لاحظت ذلك نورهان
نورهان: انت شاارب ايه ولا عايز تنام
السائق: مش مش شايف حاجة
نورهان: ايييه طيب وقف الفرامر بسرعة
ولكن الرجل العجوز لم يستطيع وقف الفرامر ولا لم يتعود يمشى بهذة السرعة وفجأة ظهرت سيارة كبيرة الحجم امامهم
نورهان: حاسب حااااسب اااااااااه
فى هذا الوقت كان السائق قد خبط فى هذة السيارة دخل زجاج العربية فى اعين نورهان وفقدت الوعى تماما وسائق السيارة توفى

بااااااك
نورهان بدموع: بس صحيت من النوم لقيت ماما ونيرة قاعدين جمبى والدكتور بيقولهم انى اتعميت ومحتاجة اسافر برة والعمليه محتاجة مليون
اشفق عمر عليها كثيرا ثم امسك بيديها وقبلها وقال: الحمدلله
خجلت نورهان كثيرا وسحبت يديها بهدوء
ابتسم عمر وقال: انا اسف لو دايقتك
نورهان بكسوف: مفيش حاجة
عمر: ها قولتى ايه بقا
نورهان: فى ايه ؟
عمر: موافقة عليه
نورهان بضعف: متضغطش عليه بليز انا مش قد كدة
عمر: ابوس ايدك اضحكى
نورهان: معتقدش ان فى حاجة فى حياتى تضحك
عمر: نورهان بلاش التشاؤم دة انتى هتعملى العمليه قبل الجواز ها ايه رايك
نورهان: وافرض منجحتش
عمر: ياااا متشائمة اوى
ابتسمت نورهان
وابتسم عمر وقال: ايوة كدة اضحكى بفرح لما بتكونى مبسوطة
خجلت كثيرا وصمتت
عمر: هااا قولتى ايه
نورهان: ...
عمر: السكوت علامة الرضا صح
نورهان: لا مش صح انا محتاجة وقت افكر
عمر: اووووف حسى بيا بقا لسه هستنى لغاية ما تردى انا هموت واخرج معاكى ونتفسح
ثم قابل عمر وقال: وااااد يا كامل ... يا كاااااااامل
نورهان: بتنادى ع مين ؟
عمر: استنى هتعرفى
نورهان: اوك
جاء كامل وقال: كل حاجة زى ماتفقنا وكله تمام
عمر: فين المايك ؟
كامل: اهووو
عمر: ماشى شكرا يا كامل
كامل: ياباشا انت تؤمر
وذهب كامل
عمر: اسمعى الاغنية دى
نورهان: انت اللى هتغنى
عمر: اه شوفى صوتى عامل ازاى ؟
ياللي شمس الدنيا تطلع لما تطلع ضحكة منك:)
حسي بالناس الغلابه اللي زيي بعد اذنك
بطلي تحلوي أكتر واوعي وشك يوم يكشر
واضحكي دايما يا سكر ياللي سابقه بجد سنك
اضحكي خليني أضحك
ضحكتك بترد روحي
ربنا وحده اللي يعلم
بعشقك ازاي يا روحي
اضحكي خليني أضحك
ضحكتك بترد روحي
ربنا وحده اللي يعلم
بعشقك ازاي يا روحي
ياللي لما بتبقي جنبي بنسى بيكي كل تعبي
ياللي احتليتي قلبي قلبي فرحان باحتلالك
ياللي لما بتبقي جنبي بنسى بيكي كل تعبي
ياللي احتليتي قلبي قلبي فرحان باحتلالك
اضحكي خليني أضحك
ضحكتك بترد روحي
ربنا وحده اللي يعلم
بعشقك ازاي يا روحي
اضحكي خليني أضحك
ضحكتك بترد روحي
ربنا وحده اللي يعلم
بعشقك ازاي يا روحي
ياللي شمس الدنيا تطلع لما تطلع ضحكة منك
حسي بالناس الغلابه اللي زيي بعد اذنك
بطلي تحلوي أكتر واوعي وشك يوم يكشر
واضحكي دايما يا سكر ياللي سابقه بجد سنك

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة