قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثالث

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا

رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الثالث

يوسف كاد ان يتكلم ف لحظة وصمت
يوسف:...
عمر: مالها يااد
يوسف: لا ولا حاجة
عمر: طب يلا المحاضرة هتبداء
يوسف: اوك يلا

عنند نورهان
وصلت نيرة ثم جلست بغضب
نورهان: نيرة انتى جيتى
نيرة بزعل: اه
نورهان: طب يلا ناكل
نيرة: مفيش اكل
نورهان: مجبتيش اكل ليه امال واقفة كل دة ومجبتيش حاجة
نيرة: بعد ما جبت الاكل ادلق كله
نورهان: معلش حصل خير هو دة اللى مدايقك يعنى
نيرة: لا عشان العصير والاكل ادلق ع الواد اللى وقعنى من شوية
نورهان: يالهوووى دايما مش بتسكتى غير لما تاخدى حقكك
نيرة: انتى فاكرة انى كان اصدى اخد حقى بالعمله دى لا والله
نورهان: طيب مالك بقا خدتى حقكك وزيادة ومن غير قصد
نيرة: اصل الواد قالى كلمة معجبتنيش خالص


نورهان: شتمك ؟
نيرة: اه قالى انتى بنت مهزقة
شهقت نورهان: دة قليل الادب
نيرة: الحمدلله ع كل شئ
نورهان: ماهو اللى يصطبح بوش الاستاذ ابراهيم لازم يبقى يومة اسود
شهقت نيرة: يالهووووووى المحاضرة بداءت من 10 دقايق
نورهان: يالهوى طب يلا نلحق
نيرة: يارب بس الدكتور ميرخمش

 

ف بيت نورهان ونيرة
ابراهيم: ايه دة جيتى بدرى النهاردة يا سامية
ساميه بتعب: انا خلاص مش هشتغل الشغل دة تانى
ابراهيم: نععععععم امال اخد فلوس من مين وناكل منين ؟
ساميه: دة بدل ماتقولى انا هنزل اشتغل بدالك واصرف ع البيت
ابراهيم: ها او او اااااااااااو
ساميه: عجبتك بقول نكتة انا
ابراهيم: انتى عايزانى اشتغل واصرف ع بناتك واصرف عليكى انتى بتهزرى
ساميه: ليه بقا ان شاء الله مش انت الراجل بردو
ابراهيم: طبعا الراجل واللى يقول غير كدة يبقى اخر يوم ف عمرة
ساميه: من الاخر كدة انا قولت كلمة واحدة مش هروح هناك تانى
ابراهيم: خلاص نشوفلك شغل ف فيلا تانيه
ساميه: انت ايه معندكش دم انا مش هشتغل تانى ابدا ف شغل الخدامين دة انا متعلمة يعنى اشتغل ششغلانة اكبر من دى ومحترمة
ابراهيم: هييييييييهيهيى جتها نيلة اللى عايزة خلف اانا داخل انام شعايز دوشة خالص

 

ف الجامعة
طرقت نيرة الباب عدة مرات ثم فتحت الباب
نيرة: دكتور ممكن ندخل
الدكتور: اتاخرتى لييه يا انسة منك ليها
نورهان: احنا اسفين يا دكتور حصلت مشكله برة
الدكتور: اتفضلو
دخلت نيرة وامسكت بيد نورهان حتى وصلو الى اقرب مقعد واجلست نورهان ثم جلست هى الاخرى
الدكتور: اعملو حسابكو ف امتحان الاسبوع اللى جاى
وبداء بالشرح
ثم انتهو من المحاضرة بعد 2 ساعة

 

ركب السيارة كلا من يوسف وعمر
ونظر يوسف الى عمر الذى كان يفكر وسالة
يوسف: بتفكر ف ايه ؟
عمر: بفكر اتقدملها شكلها محترم ومش بتكلم اى حد وخلاص
يوسف: احم احم
عمر: ايه مالك مش عاجبك الكلام
يوسف بأرتباك: لا انا بس عندى حموضة
عمر: اه بحسب
يوسف: بقولك طيب انت مخدتش بالك ف حاجة فيها كدة غريبة
عمر: حاجة زى ايه ؟
يوسف ف نفسة: طيب اقولك ازى بقا ولو قولتله هيزعل
يوسف: لا انا بسالك بس عشان نطمن يعنى
عمر: بالعكس انا شايفها ملاك ومؤدبة اوى كفايه انها ماشية او قاعدة باصة ف الارض
يوسف: ااااه
عمر: هكلم بابا وماما وانت تيجى معانا نتقدملها
يوسف ف نفسة: يا خبرررر
يوسف: اممممم ماشى
عمر: تفتكر هيرفضو
يوسف: ليه دة انت قمر ياض والبنات هتموت عليك
عمر: من ناحية الشكل تمام لكن المصاريف يعنى تفتكر هيوافقو ع واحد زية ساقط سنة رابعة ودى تانى سنة ليه
يوسف: عمر انت مسقتش بمزاجك ولا اهمال منك
عمر: عارف عشان ام الدكاترة عايزين كتب كل شوية وانا مش معايا فلوس وحكاية الخناقة اللى حصلت مع تامر
يوسف: الحمدلله بس انت دلوقتى ف رابعة وبتشتغل سكرتارى ف مكتب من اكبر المحامين ف مصر وكلها سنة وتبقى انت مكان المحامى دة
عمر: يارب يا جوو يارب
--------
وصل كلا من نيرة ونورهان
ثم دخلو
نيرة بتساؤل: ماما انتى جيتى بدرى ليه حصل حاجة ؟
ساميه: لا يا حببتى محصلش حاجة
نيرة: امال جايه بدرى ليه
ساميه: هقعد من الشغل
نيرة: ليه ف حد دايقك
ساميه: محدش عملى حاجة بس انا زهقت من الشغل دة
نيرة: خلاص يا ماما انا هنزل اشتغل ف الايام اللى معليش فيها محاضرات
ساميه: ليه يابت كانت امك ماتت
نيرة: بعد الشر عليكى
ساميه: ادخلى انتى لاختك وربنا هيحلها من عندة
نيرة بابتسامة: ماشى يا ماما

 

وصل عمر الى بيتة
طرق الباب لتفتح والدتة
يسرى: حبيبى ى ى
عمر: ازيك يا مصر
يسرى: هههههه بتتريق على امك
عمر: تؤتؤ هو انا اقدر ... بابا مقلش هيجى امتى انهاردة ؟
يسرى: لا ودة من امتى ؟
عمر: ايه يا ماما بدردش عاتى
يسرى: فى حاجة حصلت انهاردة ؟
عمر: ليه يتقولى كدة ؟
يسرى: فيك حاجة غريبة
عمر: زى ايه ؟
يسرى: مش عارفة بس طالما بتسأل كدة يبقى حاجة فعلا
عمر: اه هو فى حاجة بس انتى وشطرتك قوليلى حاجة حلوة ولا وحشة ؟
يسرى: لا ربنا مايجيب حاجة وحشة ابدا بس هو ف حاجة وحاجة مفرحاك كمان
ثم اكملت بفرحة اوعى تقولى انك لقيت بنت الحلال
عمر: هههههههههه هو الكلام مكتوب ع وشى
يسرى: يبقى ف عروسة فعلا
عمر بضحكة: اه
يسرى: لولولوولووووولووووى
عمر: هششششش اسكتى يا ماما
يسرى: فرحنالك يا حبيبى
عمر: هو احنا لسه اتقدمنالها
يسرى: نروح يا حبيبى نروح
ثم طرق الباب
لتفتح يسرى لتجد والدة
احمد: ايه صوت الزغاريد دى يا يسرى وانا طالع الاقى الجيران يقولولى مبروك
يسرى: اصل انت متعرفش حاجة
عمر: ادخل يا بابا الاول

ثم يدخل الاب
احمد: فهمونى في ايه ؟
يسرى: ابنك هيخطب
احمد: لا ليكى حق تزغرطى
عمر: ههههه محسسنى انى عيل صغير
احمد: وانت تقدر تكبر علينا ياد
عمر: لا تبعا يا بابا وانا اقتر
يسرى: ههههه قولى بقا شوفتها فين وعرفتها منين ومعاك ف الكليه ولا ف الشغل وووو...
عمر مقاطعا: ايه يا ماما اهدى شوية
احمد: براحة ع الواد يا يسرى
يسرى: سكت اهو اتفضل قول
عمر: ولا حاجة انا شوفتها طالعة البيت وسألت عليها بواب عمارتهم وقالى
فلاااااااش باااااااك
وهما راجعين من الكليه
عمر: اقف هنا يا يوسف
يوسف: ليه ياعم
عمر: اقف اخلص
وقف يوسف السيارة
ونزل عمر ويوسف
يوسف: خد هنا ياد رايح فين ؟
عمر: اسكت ... سلامو عليكو
بواب العمارة: وعليكو السلام ورحمة الله وبركاتة اؤمر يا باشا
عمر: الامر لله وحدة
البواب: ونعمة بالله فى شئ حاجة يا بية
عمر: انا مش بيه قولى يا عمر
البواب: عاشت الاسامى يا بية
عمر: ربنا يخليك بيه تانى ... المهم انا كنت جاى اسال على بنت ف العمارة هنا ف الدور التالت
البواب: مين الانسه نيرة بنت ابراهيم باشا
عمر بابتسامة: هى اسمها نيرة
البواب: ايوى يا بيه عملت شى حاجة لحضرتك
عمر: لا لا انا كنت عايز اتقدملها كنت بسال عليها ايه رايك
البواب: والله يا بيه دول ناس محترمة جوى جوى ملهمش دعوة باى حد والانسه نيرة بنت طيبة جوى جوى عارف شايف ابنى الصغير اللى هناك دة
عمر ويوسف ينظرون اللى المكان
عمر: اه ربنا يخليلهولك
البواب: الله يخليك يا بيه كانت تطلع من هنا ولو شافت الولد ابنى تديلة فلوس هى والانسه نورهان
عمر بابتسامة: يعنى اجى اخطبها ع ضمانتك
البواب: ايوى يا بيه
عمر: ربنا يخليك
ثم يبحث فى جيوب البنطلون وياخد عدة نقود ويعطيها للبواب
عمر: اتفضل وشكرا جدا
البواب: الشكر لله يا بية ملهوش لازمة والله يا بية
عمر: خليهم معاك يمكن تحتجهم
البواب: مستورة والحمدلله
عمر: خلاص اديهم لابنك سلام عليكو
البواب: وعليكو السلام يا بيه ربنا ينولهالك يا بية وتبجى من نصيبك
بااااااااك
عمر: بس كدة
يسرى: لولولولوى
احمد وعمر: ههههههه ههههههه

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة