قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد الفصل السادس

رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد كاملة

رواية الحب الحرام للكاتبة سارة مجاهد الفصل السادس

ويذهبو جميعا لسيف

وعد: حضرتك استاذ سيف

سيف: ايوه انا

وينظر يجد مانويلا وهى تتفاجئ به

سيف: انسه مانويلا

مانويلا: انت سيف!

وعد: ايه يا مانويلا انتو تعرفو بعض ولا ايه

مانويلا: ها..لا ابدا

تاره: اومال هو يعرف اسمك منين

سيف: يا جماعه بسيطه اصل انا والانسه اتخانقنا مع بعض اول يوم ف الجامعه فالبتالي عرفت اسمها يعنى

وتنظر له مانويلا وتبتسم نعم فهى معجبه به من اول لقاء بينهما

وعد: طيب يا استاذ سيف ف حاجات واقفه علينا مش فاهمينها وانت اكيد عارف شرح الدكاتره عامل ازاى فاممكن يعنى تشرحهلنا انت

سيف: اكييد طبعا..اتفضلو

 

وجلسو جميعا حول سيف ولحسن الحظ تجلس مانويلا بجانبه مباشره

ويعدى الوقت وهو يشرح لهم والجميع مركز معه

سيف: اظن كدا فهمتوها ولا ايه

وعد: ياااه ماتعرفش انت شرحك بسيط وجميل ازاى انا فهمتها منك عن الدكتور

شروق: اه فعلا انا فهمتها الحمدلله

تاره: وانا كمان

وينظر لمانويلا: وانتى يا انسه مانويلا

مانويلا: اكيد طبعا فهمتها...ولو مش هيدايقك عندى حاجه كمان مش فاهماها ممكن تشرحهالي

وعد: مانويلا احنا لسه هنقعد خليها وقت تانى بقي

مانويلا: مانا مش هقوم الا اما افهمها يا وعد الدكتور عملنا امتحان بكره وممكن يجبها

شروق: طيب هنمشي احنا بقي

مانويلا: وهتسبوونى لوحدى

تاره: القطه مش هتاكلك يعنى ..سلاام

ويغادرو المكان ويتركو سيف مع مانويلا

مانويلا: انا اسفه يا استاذ سيف انى بتعبك بس بجد مش فاهماها وممكن تيجي بكره ف الامتحان

سيف مبتسم: تعبك راحه...بس ممكن نشيل الالقاب دى قوليلي سيف ولو مايدايقكيش اقولك مانويلا ..ممكن

مانويلا مبتسمه: ممكن...ممكن تشرحهالي بقي

سيف: اوك

ويعدى الوقت

مانويلا: ياااااه بجد انت تنفع تقف مكان الدكتور...دا طلع مابيفهمش حاجه بجد

سيف: هههه شكرا علي المجامله دى ياستى

مانويلا: مش مجامله والله بجد انت شرحك بسيط وبيحبب الواحد ف الماده

سيف: الحمدلله...لو وقفت عليكى اى حاجه ف اى وقت ياريت ماتتردديش وتيجى ع طوول

مانويلا مبتسمه: اكيد...هو انا ممكن اسالك سؤال بس ماتتريقش عليا..اصل انا عندى فضوول رهيب ومعروف عنى كدا بصراحه

سيف: امممم وانا هرضي فضولك اسالي ياستى

مانويلا: امممم هى عينك دى طبيعى ولا لينسز

سيف: ههههههههههه...بتسالي ليه

مانويلا: اصلها مش طبيعيه الصراحه

سيف: هههههههههههه

مانويلا: انت بتضحك علي ايه ...مش قولتلك ماتتريقش عليا

سيف: اصل بصراحه انا كمان عندى فضول وكنت لسه هسالك نفس السؤال بس انتى سبقتينى ههههههه

مانويلا: بجد

سيف: اه والله

مانويلا: امممممم ماشي اه عنيا طبيعى اصل انا واخده عيون بابا زرقا لون السما

سيف: وانا كمان طبيعي اصل برضو واخد عيون بابا خضره لون الشجر ههههههه

مانويلا: هههه ماااشي

سيف: صلحتى عربيتك

مانويلا: ماتفكرنيش ...ايوه صلحتها

سيف: انا بجد ماكنتش اقصد...وبلوم نفسي لحد دلوقتى

مانويلا: خلاص الموضوع خلص من زمان...وتنظر ف ساعتها..يااه انا اتاخرت الوقت سرقنا خالص انا هقوم امشي بقي

سيف: تصدقي اه...انا كمان فعلا ماحستش بالوقت

مانويلا: طيب انا ماشيه بقي

سيف: اوك...خلي بالك من نفسك

وتنظر له مانويلا باستغراب...وبعدها تبتسم: اوك...وانت كمان..سلام

سيف مبتسم: مع السلامه

 

وتذهب مانويلا الي منزلها وهى داخله تغنى

وتجد امل امامها: حبيبتى يا اموله وحشتيينى

امل: وانتى كمان..بس ايه الروقان ده كله وداخله تغنى كمان

مانويلا: الله! تدايقى اما تكون بنتك حبيبتك مبصوته

امل: لا ابدا بس مش بعاده يعنى تدخلي تغنى كدا ...دا باين الموضوع كبير اووى

مانويلا: لا ابدا ولا كبير ولا حاجه ...كل الحكايه اننا ماكناش فاهمين محاضره النهارده فاجمعنا بعضنا وروحنا لطالب ف سنه 2 ممتاز وبيطلع الاول واى حد واقفه عليه حاجه بيروحله فاهو شرحلنا المحاضره..لان علينا امتحان بكره وكنا شايلين همها بصراحه لو جابلنا منها حاجه...فهمتى بقي

امل: اممم بس كدا

مانويلا: ااه بس كدا

امل: طيب ماشي يلا ادخلي خدى شاور وصلي العصر علي بال ما بابا يجى ونتغدى كلنا سوا

مانويلا: اوك يا حبيبتى..امواااه

امل: ههههه بكااشه

وتذهب مانويلا وبعدها بقليل ياتى احمد ويجتمعو علي السفره لتناول الغداء

احمد: ها يا مانويلا يا حبيبتى عامله ايه ف الكليه

مانويلا: صعبه جدا يابابا والله ..ادعيلي

احمد: ربنا معاكى يا حبيبتى ويعينك

امل: ربنا ينجحك يا حبيبتى يااارب

مانويلا: ياااااارب

 

عند سيف ف المنزل

علي سفره العشاء

مصطفي: اممم تسلم ايدك ياسها الاكل يجنن

سها: تسلملي يا مصطفي بالف هنا وشفا

وكان سيف شاردا بذهنه ف مانويلا وكان يعبث ف طبقه ولا ياكل

مصطفي: ايه ياسيف مابتاكلش ليه

سيف:...

سها: سيف بابا بيكلمك

سيف: هااا...ايه ياماما بتقولي حاجه

مصطفي: لالا انت مش معانا خاالص اللي واخد عقلك يا باشمهندس

سيف: مافيش يا حبيبي..انا باكل اهو

سها: اومال مالك يا حبيبي

سيف: مافيش يا ماما حاجه انا بس الدراسه واخده كل تفكيري مش اكتر

سها: ربنا يحققلك كل اللي بتتمناه يا حبيبي

سيف: يااارب يا حبيبتى

مصطفي: صحيح يا سيف ف حفله معموله تبع الشغل عندى عشان الثفقه الجديده وكنت عاوزك تيجى معايا انت وسها

سها: لا انا ماليش ف جو الحفلات ده خد سيف وروح

مصطفي: ايه رايك ياسيف

سيف: اوك يابابا

 

وبعد يومين عند مانويلا

احمد: امل اومال مانويلا فين

امل: فوق عاوزها ف حاجه

احمد: ايوه كنت عاوز اقولها علي الحفله عشان تعمل حسابها وانتى كمان تعملي حسابك

امل:حفله ايه؟

احمد: حفله كدا تبع واحد معرفه اسمه شريف الهوارى وعزمنى وقالي هات المدام ومانويلا

امل: اوك ماعنديش مانع

احمد: اوك هقول لمانويلا بقي ...وينادى عليا..مانويلا ..يا مانويلا

زتنزل مانويلا علي الدرج ...ايوه يابابا

احمد: تعالي يا حبيبتى...ف حفله معزومين عليا بكره عاوزك تيجى معانا

مانويلا بفرحه: حفله...طبعا جايه هى امته بالظبط

احمد: بكره الساعه 8 افوت عليكم تكونو جاهزين ..اوك

امل ومانويلا: اوك

 

وياتى تانى يوم وتكون مانويلا مستعده هى وامل وتاتى الساعه الثامنه

وياتى احمد لياخذهم

احمد: وااو انا بنتى القمر ده

مانويلا: ههههه ماتكثفنيش بقي ياسي بابا

كانت مانويلا ترتدى فستان سواريه طويل وله زيل طويلويكون باللون الاحمر وتطرق لشعرها العنان يصل لاسفل ظهرها وكانت تضع القليل من مساحيق التجميل فهى لا تحتاج فكانت متل القمر وتسحر كل من يراها

امل: يعنى مانويلا بس اللي قمر وانا لا

احمد: لا طبعا ماهو القمر ده هو اللي جاب القمر ده ولا اييه

امل: هههههه ماشي..وفجاه تضع امل يدها علي راسها..ااه

احمد: مالك يا امل فيكى ايه

امل: صداع جالي فجاه يا احمد

مانويلا: ماما انتى تعبانه اووى

امل: لا ياحبيبتى دا صداع ...بقولك يا احمد الحفله اكيد هيبقي فيها مزيكا وناس وهيصه وشكلي كدا مش هستحمل الدوشه روحو انتو وانا هاخد اسبرين وابقي كويسه

احمد: متاكده

امل: ايوه روحو انتو بقي...
 

ويذهبو للحفله ...وبعد وقت قليل تمل مانويلا من هذا الجو وتخرج لتشتم الهواء ف الجنينه..وهى تتمشي يظهر امامها شخص

الشخص: هااى

مانويلا: ف حاجه حضرتك

الشخص: حابب نتعرف انا..عمر شريف الهوارى ابن صاحب الحفله

مانويلا: اوك...بعد اذنك

عمر ويمسك يدها: راحه فين بس احنا لسه ماخلصناش كلامنا اسمك ايه بقي

مانويلا بعصبيه خفيفه: ايه اللي انت بتعمله ده يابنى ادم انت ...انت اتجننت...وفجاه يظهر امامها شخص اخر ويمسك عمر من يده وتنظر له مانويلا وتندهش:...سيف!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة